Jump to content
  • 0

Aan welk veld hangt dit script?

rmw

Question

Posted

Kan ik in het script achterhalen aan welk veld dat script verbonden is?

Het gaat erom dat ik geen zin heb om tig scripts aan te maken voor het afhandelen van bijna hetzelfde (op het ga naar veld xxx na).

Ik heb op een layout een aantal velden die in een bepaald geval niet op die layout gemuteerd mogen worden. In het kader van zo min mogelijk gelijksoortige layouts voor verschillende situaties, zoek ik een mogelijkheid om de velden op de layout te voorzien van een knop met script. Dit script test dan eerst op het veld gemuteerd mag worden en zo ja, dan wordt het veld geselecteerd. Zo niet dan volgt een melding of iets dergelijks.

De functie Status(CurrentFieldName) werkt pas als ik in het veld ben en dat is te laat.

Iemand een idee?

Of zitten we weer in het schuitje van 'wij zijn straffe gasten, maar FM wringt soms tegen...'

rmw

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
Of zitten we weer in het schuitje van 'wij zijn straffe gasten, maar FM wringt soms tegen...'

Ik hoop echt van niet, maar ik begrijp niet helemaal je opzet. Wat bedoel je bijvoorbeeld met "muteren" (letterlijk: "van plaats (doen) veranderen"?). (Kun je het hele opzet functioneel uitleggen, met andere woorden je opzet schetsen als een bedrijfsfunctie? Wat moet er precies gebeuren (of niet) en in welke omstandigheden?

• 0
Posted

Op een layout staat 10 velden waarin gegevens over een boek kunnen worden ingevoerd.

Op basis van een parameter zijn die velden wel of niet toegankelijk voor de gebruiker.

Als ze niet toegankelijk zijn worden ze vanuit een 'wizard' gevuld, als ze wel toegankelijk zijn mag de gebruiker knoeien wat hij wil (bij wijze van spreken).

Om nu geen nieuwe layout aan te hoeven maken waarop die velden ontoegankelijk zijn, wil ik aan elk veld een script koppelen dat eerst gaat kijken hoe de parameter staat en vervolgens het veld selecteert of de wizard start. Klikken op het veld start dus een script (en ja, het veld is uit de tab-volgorde).

Het veld selecteren in een script kan alleen met de stap 'go to field' waarbij je direct het veld aanwijst.

Om nu te voorkomen dat ik 10 scripts moet maken die ieder een eigen 'go to field...' bevatten wil ik in 1 script bepalen aan welk veld ik gekoppeld ben om dan via een if...then...else constructie het juiste veld in te gaan. Dat scheelt 9 scripts en ik kan aan elk veld hetzelfde script hangen.

Daarvoor dacht ik de functie Status(CurrentField) te kunnen gebruiken, maar die geeft pas een veldnaam terug als je ook daadwerkelijk in dat veld staat.

Dus om het veld te kunnen selecteren moet ik het geselecteerd hebben.

Dat riekt naar het bekende kip en ei probleem.

Ik hoop dat dit wat verhelderd.

rmw

• 0
Posted

Dank voor de heldere uitleg. Nu is alles duidelijk.

Maar slecht nieuws, helaas: ik denk dat we tóch in dat schuitje zitten :cry: .

In een andere thread hebben we al een commentaar gekregen van Theo Tromp, en ook hier zal die wel vinden dat je te ver wil gaan (zie http://www.clarify.net/viewtopic.php?p=5627&highlight=#5627).

Het lijkt me heel wat economischer te zorgen voor één goed script, en dat daarna te dupliceren en telkens licht te wijzigen.

Toch leg ik de kussens al gereed voor als er seffens een of andere tovenaar met een flits de spectaculaire oplossing te voorschijn bliksemt.