Ga naar inhoud
  • 0

Grafiek


Keeshart

Vraag

Beste mensen,

Ik heb even gekeken maar hier staat niet veel over in clarify.

Ik heb eigelijk even een begin nodig.

Ik heb een database met een aantal vragen welke worden beantwoord met Ok,Nok,Nvt (DMV een invoerlijst)

Nu willen we een staaf diagram achtig iets maken met onder elkaar de vragen en er achter een balkje in 3 kleuren of drie balkjes met de resultaten uit een selectie.

Hoe pak ik dat aan?

 

vraag1 3* OK

vraag 2 1* OK 2* Nok

vraag 3 3* NVT

Dan zou het resultaat ongeveer zo iets moeten worden.

 

Vraag 1

OK ---

Nok

NVT

 

Vraag 2

OK -

Nok --

NVT

 

Vraag 3

OK

Nok

NVT ---

 

In het veld staat dus een van de waardes Ok, Nok of NVT (of is leeg)

 

etecetec de opmaak gaat wel lukken.

Link naar reactie

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Yep, klopt heb is gedaan.

 

Krijg echter niet voor elkaar dat er een record wordt getoond met wel de totaal van de selectie.

 

Resumeveld gemaakt met een lijst van de antwoorden.

Daarop een patterncount gedaan die ook nog onderscheid maakt met hoofdletters het ging eerst verkeerd met Nok en Ok die telden dus alle twee voor ok mee...

Alleen de grafiek module blijft alle records in de selectie laten zien waardoor in mijn test omgeving alle 8 de records met hetzelfde antwoord komen in plaats van een.

 

Maar goed ben weer een stapje verder.

 

Bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou 4 globale tekstvelden aanmaken:

- een voor de labels, daarin komt het label voor elke categorie

- een voor elke serie, d.w.z. In jouw geval is elke vraag een serie, dus 3vragen = 3 series = 3 globale velden.

 

De velden vul je dan bijv. In met behulp van executeSQL, of gewoon met de hand of met een set field.

 

Hoe je de garfiek dan indeelt moet je maar even kijken, maar belangrijk is dat je bij de keuze voor dataseries de optie 'delimited fields' kiest.

Elk globaal veld is dus tekst en elke waarde is een regel in het veld, gescheiden door een return.

Link naar reactie
  • 0

Bijgaand een voorbeeld zoals je het zou kunnen oplossen.

 

De werking is als volgt: Van ieder mogelijk antwoord, wordt in een aparte kolom vastgelegd of dat antwoord is gegeven. Vervolgens wordt er een résumé-veld gebruikt om voor ieder mogelijk antwoord om de aantallen te tellen. Als je vervolgens de data sorteert, dan kan je per vraag de aantallen van de gegeven antwoorden zien.

Grafiekje.fmp12

Link naar reactie
  • 0

Ben zelf ook met grafieken bezig en ik ga dan altijd eerst een heleboel uitproberen.

Kwam dit bijvoorbeeld tegen:

 

1. Ik gebruik eigenlijk altijd delimited velden (en dan liefst global fields van type text) om dataseries op te slaan die ik in de grafieken toon. Dat maakt het ook handig om te inspecteren wat er eigenlijk in de grafiek verschijnt. Maar ik kwam erachter dat je niet voor elke serie een apart veld hoeft aan te maken, je kunt ook een global Field met meerdere herhalingen gebruiken, en elke serie laten verwijzen naar een herhaling. Herhalende velden moet je natuurlijk nooit gebruiken om data op te slaan, maar voor dit soort 'arrays' zijn ze prima geschikt.

 

2. Je kunt zelfs globale variables ($$grafiekgegevens) gebruiken voor je data series in plaats van global fields. Je kunt global variables ook dynamisch aanmaken, maar in de grafieken module heb je daar dan weer niet zoveel aan omdat je niet dynamisch nieuwe series kunt aanmaken, je zult altijd via de layout modus moeten werken.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...