Ga naar inhoud
  • 0

proporties dialoogvenster


Gem

Vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

http://troi.com/software/dialogplugin.html

http://www.dracoventions.com/products/2empowerFM/family/dialog.php

http://www.practicemaker.com/dialog.html

 

om er maar een paar te noemen .... zoeke op google op: "filemaker dialog plugins"

 

Ik gebruik zelf die van troi met een developer-license ..... top! En je kan daarmee bepalen waar het venster komt te staan en hoe groot ie moet zijn. Met de beide andere voorbeelden kan dat ongetwijfeld ook :D

Link naar reactie
  • 0

Hm ik heb op verschillende sites gelezen dat je veel kan met die plugins maar het formaat aanpassen (via scripting) van het popup venster heb ik nog niet gezien.

Heb ook de demo van Troi gedownload en mee gespeeld maar ook daar heb ik dit niet onmiddellijk tegengekomen. Kan verkeerd zijn hoor maar zie effe de bomen in het bos niet meer.

 

ik heb ondertussen ook iets in elkaar geknutseld.

 

Misschien kan er iemand verder aan knutselen en wordt het bruikbaar ? :D

Het is eigenlijk een beetje het omzeilen van het "custom dialogue" venster dmv een popover.

Het scripting gedeelte heb ik deels van het internet geplukt... dus de credits zijn niet geheel voor mij. :wink:

brol.fmp12

aangepast door Gast
Link naar reactie
  • 0

Omdat je met vensters werkt en niet met popups's

 

Als je in Windows werkt en je opent een nieuw venster dan verandert dit de positie van het onderliggend venster ook.

 

Je krijgt dan opeens een hoop zwevende vensters wat het allemaal een beetje chaotisch maakt.

Of zie ik het verkeerd ?

Link naar reactie
  • 0

Als je in Windows werkt en je opent een nieuw venster dan verandert dit de positie van het onderliggend venster ook.

 

Hmm, dat heb ik nog nooit gemerkt.

 

Je krijgt dan opeens een hoop zwevende vensters wat het allemaal een beetje chaotisch maakt.

Of zie ik het verkeerd ?

 

Je hebt maar 1 zo'n venster en je kunt niet verder voordat je dat hebt gesloten. Dus 'een hoop zwevende vensters' is uitgesloten.

Probeer mijn voorbeeldje maar eens.

 

Maar wanneer je liever een plugin gebruikt heb ik natuurlijk niets gezegd.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt inderdaad maar 1 venster dat opent maar het onderliggend venster dat gemaximaliseerd staat verandert ook van afmetingen en positie.

Ik zou dit kunnen oplossen door de vensters niet te maximaliseren maar dan boet ik in wat betreft bruikbare scherm oppervlakte en kan de klant ook gaan slepen met de vensters.

Link naar reactie
  • 0

Windows kan eigen niet overweg met windows...

Binnen FileMaker onder Windows kun je geen venster maximaliseren en daaroverheen een tweede venster openen. Het eerste venster zal dan uit zijn maximalisatie springen. Daarom kun je onder Windows maar beter nooit je venster maximaliseren. Geeft een bijzonder onrustig beeld.

 

Onder MacOS hebben we daar geen last van. Bij MacOS draaien de vensters niet in vensters.

Link naar reactie
  • 0

En al deze commentaren is precies de reden dat ik de Dialog box van Filemaker zelfs helemaal niet meer gebruik.

 

Ik gebruik de Filemaker schermen zelf om de dialoogbox op te vangen.

Via een speciale procedure werkt dat eigenlijk wel erg lekker. Geen vragen over de grootte van de schermen, het schuift mee met het bestaande venster van waar de gebruiker mee bezig is.

Ook het aantal knoppen, de tekst in die knoppen en de acties die je wilt verwerken, allemaal iets soepeler.

 

Een ander voordeel is dat het gebruik op een Windows, Mac of iPad allemaal exact gelijk geworden is.

Zelfs onder het oude IWP en nu dus WebDirect is het allemaal hetzelfde geworden.

 

De ervaringen van de gebruikers zijn ook nog eens goed. Je moet er wel "logisch" mee omgaan, omdat je de "achtergrond" van het oorspronkelijke scherm ook niet meer in beeld heb.

Het mooie is dat ik dan ook icoontjes kan gebruiken in de dialoogbox.

Listboxjes etc. zijn ook ineens mogelijk geworden.

 

't Kan dus wel, je moet er wel iets voor doen, maar de voordelen zijn er ook.

Link naar reactie
  • 0
Via een speciale procedure werkt dat eigenlijk wel erg lekker.

Klinkt best geheimzinnig... 8O

 

Geen vragen over de grootte van de schermen, het schuift mee met het bestaande venster van waar de gebruiker mee bezig is.

Ook het aantal knoppen, de tekst in die knoppen en de acties die je wilt verwerken, allemaal iets soepeler.

 

Kan je daar een heel eenvoudig voorbeeldje van posten aub :?:

Vooral

het schuift mee met het bestaande venster van waar de gebruiker mee bezig is
zie ik niet zo direct voor mij.

 

Thx :wink:

Link naar reactie
  • 0

Download en installeer www.printcmr.nl, daar vind je een Runtimer met voldoende voorbeelden hoe vensters kunnen werken.

Je ziet daar al bij de eerste start een scherm van Filemaker, in plaats van een dialoogbox.

 

Het gebruik van vensters: je kan via deelvensters er goed mee aan de slag. Het wordt geen lappendeken van vensters, maar een duidelijke entiteit per venster.

 

Speel er eens mee om te zien wat het doet, ook op de iPad en iPhone werkt het, terwijl het nog steeds met vensters werkt terwijl je er daar maar ééntje tegelijk kan zien.

In de Home knoppen die je op diverse plekken ziet verschijnen, wordt een lijst getoond van actieve vensters die open staan.

Het schakelen naar een ander venster wordt op die manier productief, ook op een iPad.

 

Filemaker wordt dan een iets andere belevenis dan dat de meesten van ons er van maken.

 

... waarbij gezegd dat dit ook maar een oplossingsrichting is, uit de keuze van vele ...

Link naar reactie
  • 0

hmm, tja ik zie wat je bedoelt.

 

Ik werk met enkele (van de vele) layouts die schermvullend moeten zijn en dit op een scherm van 1920x1080px. (groot dus).

Dit is dan ook de reden dat ik mijn scherm maximaliseer om alles in één oogopslag op het scherm te krijgen. Op het gemaximaliseerde scherm zitten er nog popovers want anders is mijn scherm te klein.

 

 

De popup's worden eigenlijk gewoon gebruikt om een kleine melding te maken vooral bij het afdrukken en versturen van documenten.

Omdat de inhoud van de popup's dynamisch is moet ik dus de popup voldoende groot maken om er alles op te krijgen. Maar wanneer ik dan gewoon een melding wil maken zoals 'dit document werd verstuurd naar...." dan toont FM dit ene zinnetje ook in het grote popup venster wat beter kan.

 

Niettegenstaande uw voorbeeld prima is voor uw doelgroep ben ik niet overtuigd van de mogelijkheden binnen mijn vakgebied. Ik denk dat een plugin hier de enige oplossing zal bieden.

Toch bedankt voor uw reactie.

:wink:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...