Ga naar inhoud

JSON uitlezen


menno

Aanbevolen berichten

Na bijna een jaar stilte heb ik eindelijk weer eens tijd gevonden een artikel te posten op FileMakerTips.

 

De laatste weken begon de behoefte aan goed JSON-uitleesfuncties flink toe te nemen. Er is op internet wel het een en ander te vinden, zelfs Peter Wagemans heeft de afgelopen week nog gewezen op een pagina in modular filemaker, maar dat is toch niet allemaal wat ik zocht.

 

Er zijn ook plug-ins van GoYa en van Monkeybread, maar de documentatie daarvan is me toch niet duidelijk genoeg en bovendien werkt dat niet op een iPad of iPhone.

 

Het voorbeeld van Modular FileMaker is heel mooi, maar werkt met scripts en is niet gemakkelijk te integreren.

 

Het artikel dat ik nu heb gepost op FileMakerTips toont je een methode met alleen Custom Functions (je hebt voor het overnemen in de eigen oplossing dus FileMaker Advanced nodig!). Heb je die Custom Function eenmaal in je oplossing, dan gebruik je slechts 2 Custom Functions en de functie interfereren niet met jouw eigen velden en lokale en globale variabelen.

 

Mocht het artikel je niet interesseren en wil je alleen maar het voorbeeldbestand, dan kan je dat ook direct via deze link (versie 1.2 DD20160928) downloaden.

 

[edit=20160928]Download gewijzigd, in de nieuwe versie zijn enkele bugs opgelost, omdat wat complexere JSON's soms niet/wel werden uitgelezen[/edit]

 

mvg, Menno

aangepast door Gast
Link naar reactie

Dit ziet er heel goed uit Menno, bedankt!

 

Heb de afgelopen weken ook zitten broeden op een toegankelijke oplossing voor het uitlezen van JSON, maar heb nog geen compleet werkende oplossing bedacht dus jij bent me hier een aantal stappen voor. Je denkrichting kan ik helemaal volgen, ik zit met vergelijkbare dilemma's en omdat JSON tegenwoordig bijna standaard wordt toegepast om via api's te communiceren zou het toch vooral simpel toegepast moeten kunnen worden. Daarnaast zie ik dit ook als een belangrijke schakel in mijn no-budget hobbyoplossingen en dan is de prijs van een plugin altijd een obstakel.

 

Nu nog even weinig tijd om te testen, maar dat gaat z.s.m. gebeuren. Tip voor de geïnteresseerde FileMaker: Lees de artikelen op FileMakerTips! Heb ik ook met plezier gedaan, ook hiervoor bedankt Menno.

Link naar reactie

Ik heb een aantal (interne) functies in het voorbeeld aangepast. Een complexe JSON waarin bijvoorbeeld de de key "code" op meerdere niveau's voorkwam werd onjuist verwerkt. Hetzelfde voor sommige NULL waarden. Die issues zijn in de aangepaste versie opgelost. Als je dit voorbeeld al hebt gebruikt in je eigen project, dan zou ik zeker even de bijgevoegde DIFF bekijken, zodat je weet wat je over kan kopiëren en plakken. De plaats van de download is nog steeds dezelfde: Evaluate_JsonPaths.zip

Link naar reactie

Nou ja, heb je net wat gepubliceerd, komt er iemand die het beter doet dan jijzelf en je vraagt of je zijn werk wilt publiceren! Mijn (oud) collega Jos Hofman heeft nettere en vooral snellere functies bedacht dan ik en die heb ik op mijn site geplubliceerd. Met name grotere json's worden aanmerkelijk sneller uitgelezen. De download is nog steeds dezelfde, maar ipv van mijn functies, vind je er de functies van Jos: Json_Path 2.0

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...