Ga naar inhoud
  • 0

Hoe bepaal ik het aantal characters achter de komma


Proteus

Vraag

Hoe kan ik het aantal characters achter de komma bepalen in een getal. Nu heb ik het probleem dat ik voor het uitrekenen van de contributie een getal krijg van b.v. € 19,50. Ga ik dit dan uitprinten voor het sturen van een rekening aan onze leden, staat er in de factuur € 19,5

 

Hoe kan ik dit oplossen?

 

Mathieu

Link naar reactie

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik denk dat ik het een beetje verkeerd weer gegeven heb. Het gebeurt als ik het getal in een script gebruik om een factuur automatisch samen te stellen. In de gewone invoervelden is het geen probleem.

 

Hoe kan ik in een script bepalen hoeveel characters er achter de punt/komma staan?

Link naar reactie
  • 0

Je hoeft niets aan scripts te doen, het voorbeeld van Banach is van toepassing op alle velden die je wilt tonen of afdrukken. Alle layouts waarop de afronding op 2 cijfers achter de komma getoond moet worden even doorlopen en de betreffende velden instellen.

 

Als je het toch aan de invoerkant d.m.v. een script zou willen doen dan zou je het resultaat van je berekening als tekst op moeten slaan om bijvoorbeeld €19 als €19,00 te tonen. Dit geeft weer andere problemen bij het optellen van deze bedragen bijvoorbeeld.

Link naar reactie
  • 0

Dit is de script stap die ik momenteel gebruik en waar er de problemen mee zijn.

 

"U wordt verzocht het totale bedrag van € " & SVT leden::T_Totaal & " over te maken naar onze rekening. Het is uiteraard ook mogelijk om tijdens de dagelijkse openingstijden uw lidmaatschapsgeld en bijdrage te betalen."

 

T_Totaal geeft tijdens het invoeren geen probleem, geeft gewoon 28,00 of 29,50, alleen in het script wordt dit 28 of 29,5.

Link naar reactie
  • 0

Prima, de formule is zo ok.

Wat ik bedoel is dat bij bedragen altijd vroeg in de berekening alles moet worden afgerond en je dus altijd met twee decimalen eindigt.

 

Stel de contributie is € 100 per jaar en bondsbijdrage € 10 per jaar. Iemand is in dat jaar 11 maanden lid en de factuur wordt naar tijdsgelang berekend.

11/12 x 100 = 91,6666666666

11/12 x 10 = 9,1666666666

opgeteld is dat 100,83333333 en afgerond dan 100,83

 

maar de contibutie is afgerond 91,67

en de bondsbijdrage 9,17

en dat is samen 100,84 je zit dan een cent fout. Zo gaat dat ook met btw-berekeningen over onderdelen van een factuur.

Je moet dus gelijk afronden.

Link naar reactie
  • 0

Soms staan prijzen inclusief de btw op een factuur en aan het eind hoeveel btw er is gerekend. Als er meerdere items op staan staat de btw per item vast en die is afgerond. De telling van die onderdelen kan door afronding verschillen van de berekening over het totaal van de inclusiefprijzen.

Precies hetzelfde als in het contributie voorbeeld.

Link naar reactie
  • 0

Het klopt wat je schrijft. De belastingdienst schrijft echter voor dat je de BTW over het totaal van de factuur moet berekenen en niet per artikel.

Zie hier onder het kopje BTW berekenen: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/btw_berekenen/hoe_berekent_u_btw_aan_uw_klanten

 

Noteer je de artikelen inclusief de BTW op de factuur dan moet je de BTW over het totaal berekenen volgens voorbeeld 2 op deze pagina: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/btw_berekenen/rekenvoorbeeld_btw_berekenen

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...