Ga naar inhoud

Filemaker & Touch Bar, can't wait!!


Lutmers

Aanbevolen berichten

Gisteren vol bewondering nog ff de Apple Keynote terug gekeken.

 

En je kan zeggen wat je wil maar wat mij betreft is de nieuwe Touch Bar een 'Touch of genius'.

Ik had het al nooit echt op met laptops met touch screens. wie wil er nou met z'n dikke vingers in de weg zitten van zijn eigen werk?

En wat doet Apple dan... die flikt het gewoon om een volledig adaptief en contextueel Retina scherm op je toetsenbord te 'plakken'!

Brilliant.

 

Geloof het niet.. na het zien van de key note en weer terug aan mijn Filemaker werk... keek ik één seconden naar beneden in de hoop contextuele functies op mijn toetsenbord aan te kunnen klikken, helaas er zaten nog gewoon functie toetsen.

 

Ik ben erg benieuwd hoe vlot FM met een update komt die het maximale uit mijn eerst volgende nieuwe speeltje gaat halen!

Link naar reactie

Misschien wel leuk voor de individuele Fanboy. Commercieel gezien zie ik het nu nog niet zitten. Heb je de prijsstelling gezien? Daar kun je 5 Delletjes voor kopen!

 

Laten we verder reëel blijven; FM kan hier nu nog niets mee doen omdat de Desktops en het hele WIndows platform geen touchbar hebben. Maar dromen mag :wink:

Link naar reactie

Ik praatI hier productie... niet client.

En wie draait er productie op windows (en who is Dell), laat staan op desktops.. :D;-)

Macbook Pro met opvolger van het Tunderbolt scherm (die komt ook nog wel) does more than the trick.

En wat is 2 mil in een productie omgeving?

Geen dromen hoor... it's the next step.

Maar blijf rustig achter :lol:

Link naar reactie

blijkbaar niet goed de keynote gekeken :D

een thunderbold scherm van Apple komt er niet meer. Wat LG voor Apple nu heeft gemaakt is een 5K scherm met veel aansluiting speciaal voor de pro user.

Ik vraag me echter af wie deze prijzen kan betalen en dat verdient met FMP applicaties te maken. :D

Ik heb even gekeken voor een leuke MBP met 1 TB SSD (je moet tenslotte wel de ruimte hebben) een goede video kaart en dan de twee LG 5 K schermen van 27 inch zodat je weer wat jaren vooruit kunt ben je de schamele prijs van bijna 8000 euro kwijt en ik moet eerlijk zeggen de BTW kan dan nog wel terug gevorderd worden en investeringen aftrek maar dan nog moet je goed verdienen om met allen FMP applicaties dit terug te verdienen :D

Zo niet dan doe ik blijkbaar iets fout.

(toen ik in 2001 een Powermac met dvd brander en 23 inch scherm voor 12000 gulden kocht verdiende ik mijn geld niet met FMP applicaties :D:D )

Link naar reactie

@Lutmers, Ik blijf liever met beide benen op de grond. Touch of Genius? Ik zie het niet. Meer dan 1/3 van die touch bar wordt vrijwel altijd ingenomen door escape, helderheid, geluid en siri. Daar moesten de functietoetsen die normaliter deze functie hebben voor weggehaald worden.

 

Het is natuurlijk grappig dat de rest van die strook gebruikt kan worden voor allerhande functionaliteit. Normaal gesproken zet je dat in een menu of een of ander venster; in zo'n touch bar is dat dan ook wel geinig, maar eigenlijk niet meer dan dat.

 

In een productieomgeving zie ik het niet zitten. Telkens weer moet je opletten (teksten lezen) wat de functie van het derde icoontje van links nu weer is. Aangezien ik nooit naar mijn toetsenbord kijk, maar naar het scherm, wordt ik al zeeziek bij de gedachte dat ik mijn blik dan weer op het scherm dan weer op het toetsenbord moet richten. Daarbij ontwikkel ik niet op een MBP maar op een 27".

 

Elders las ik een punt van iemand die vond dat de plaatsing van de touch bar nogal niet des-Apples is. De afstand tussen touchpad en touch bar is dermate groot dat je beide handen nodig hebt; één op de touch bar en de ander op de touchpad. Beter zou zijn geweest om die touchbar tussen toetsen en touchpad te plaatsen.

 

Dus zeker geen Touch of Genius, eerder een Doorgeschoten-Ontwerper-Die-Per-Sé-Wat-Met-Een-Aanraak-Schermpje-Op-Een-Toetsenbord-Wilde-Doen.

Link naar reactie

Deze touchbar is niets meer dan een eerste opstap naar een compleet digitaal toetsenbord.

Over een poosje zal het complete toetsenbord op die manier worden vervangen zodat je nog maar een indeling nodig heb voor alle laptops over de hele wereld (kosten besparend). Afhankelijk van je land instellingen zal het juiste toetsenbord te voorschijn komen en zal deze aangepast kunnen worden. Denk dus dat er zeker iets moois aan komt maar dit is niets meer dan een tussen fase denk ik op een leuk maar duur speelgoedje :D

Link naar reactie

Ik vind het een prachtig ding, de touchbar is natuurlijk gadget van de eerste orde, maar wél een hele leuke en ik vind het verder ook een mooi product (beetje jammer dat er macosx op draait :twisted: ).

 

Het verdeelt de wereld ook weer eens :D zodat er weer eens lekker fel over kan worden gediscussieerd ......

 

Die discussie maakt mij verder niks uit, die volg ik met plezier en ik ga de komende 3-4 weken zitten wachten tot de mijne wordt geleverd.

Link naar reactie
Ik vind het een prachtig ding, de touchbar is natuurlijk gadget van de eerste orde, maar wél een hele leuke en ik vind het verder ook een mooi product (beetje jammer dat er macosx op draait :twisted: ). knip

Onzin, Gewoon windows 10 er op zetten niemand houd je tegen als je dat niet wilt Linux of ? Maak je keuze is echt niet dat er perse MAC OS op moet. :D

Link naar reactie
Onzin, Gewoon windows 10 er op zetten niemand houd je tegen als je dat niet wilt Linux of ? Maak je keuze is echt niet dat er perse MAC OS op moet. :D
Dat ben ik voorlopig nog niet met je eens .... de touchbar zal nu in het begin alleen met macosx perfect werken. Zodra de touchbar met Windows10 of met Gnome kan worden gebruikt zal dat weer anders zijn.
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Even terugkomend op de originele post: moet ik concluderen dat er mensen zijn die **serieus** FileMaker databases bouwen op een Retinaschermpje van 15 inch??

 

Ik vind Retina schermen prachtig (heb zelf een iPhone 6 en een iPad Pro), maar ook 15 inch blijft gewoon een hele moooie scherpe postzegel en is alleen handig voor noodgevallen.

Werk dus altijd op een gewoon scherm van 2560x1440 echte pixels, € 350 euro. Met een extern toetsenbord en een Magic Mouse.

 

En dan staat de MacBook Pro natuurlijk gewoon ergens verderop.

Ik geef toe: het hangt ervan af hoe je werkt. Maar 15 inch blijft 15 inch en als je je MBP niet als primair beeldscherm gebruikt, is die touchbar denk ik ook 'een brug te ver'.

Link naar reactie

Ik ben het met je eens dat 15 inch niet meer is dan een scherpe postzegel en dat je 1 of liefst 2 externe beeldschermen nodig hebt. Jouw gebruikers zullen echter vaker dan jij op 13 en 15 inch werken, want zij werken daar wél op. Maar daarvoor heb jij zelf die 15 inch inderdaad niet nodig, dat is gewoon mooi en leuk.

 

Mijn MBP is helaas nog steeds niet geleverd :( Zolang je de standaard modellen bestelt, levert apple ze uit voorraad/productie. De BTO's laten erg op zich wachten en ik heb alle toeters en bellen besteld, omdat bij deze modellen het werkelijk niet is na te monteren. In mijn huidige (retina) MBP heb ik wél een grotere SSD kunnen proppen, maar bij deze gaat dat dus niet.

 

Ik heb hem op 28 oktober besteld, we zijn nu bijna 10 weken verder en ik weet nog niet eens wanneer hij wordt geleverd. De beeldschermen van LG zijn er waarschijnlijk eerder dan de laptop, beetje @%#+$&*€!

 

Het kan goed zijn dat dit de laatste Mac is die ik nog koop. Ze kijken bij apple, zo lijkt het tenminste, uitsluitend nog naar cijfertjes .... slecht 11% van hun omzet komt nog via MacOSX, de rest is hoofdzakelijk iOS en de overige zaken trekken ze zich uit terug: beeldschermen, TV, auto's, netwerk, 17inch laptops. Ze verlaten het z.g. "Totaalpakket" dat een reden is voor heel veel mensen om überhaupt met apple te werken. De omzet van apple is al dalende en dat zal op deze manier alleen maar erger gaan worden. Het wordt nu nog gegooid op het idee dat de apparaten (te) lang meegaan en dat mensen daarom minder snel vervangen, maar ik verwacht dat dat niet de enige reden is.

Link naar reactie

Ha Menno, je moet je laatste alinea eens posten op een Apple geörienteerde site. Grote kans dat je heel wat fanboys over je heen krijgt.

Ik ben het grotendeels met je eens dat er geen visie meer is, alleen nog boekhouden (Tim Cook), wat hobbyen met anorexia (Jony Ive) en gespeeld enthousiasme voor teleurstellende productaankondigingen (Phil Schiller). Ik denk niet dat ze het ermee gaan redden al hebben ze financieel natuurlijk een bijzonder lange adem.

Link naar reactie

Ik kon eerst niks vinden over BTO's die maar niet worden geleverd .... op MacRumors staat er wel een topic, maar blijkbaar krijgen de sloebers in dat topic hun BTO eindelijk geleverd.

 

Maar inderdaad geen eentje die zich ook een beetje kritisch wil (durft te) uiten over de koers die apple (nog steeds zonder hoofdletter) nu vaart.

Link naar reactie

Ik had ook nog 2 LG-5k schermen in bestelling staan sinds 22-12, maar ik heb nog steeds geen factuur terwijl ik die dingen wel al heb betaald. Mijn boekhouder vroeg om die factuur en ik dacht die download ik even..... nou niet dus en telefonisch na ca 4 minuten een irritant menu door te lopen wordt de verbinding simpelweg verbroken.

 

100 bommen en granaten!!!! (ik mag niet vloeken), dat doet voor mij de deur dicht. Ik heb de order van de LG-schermen gecancelled en de BTO-macbook heb ik 2 uur geleden ook meteen afbesteld. De tussenhandelaar is teleurgesteld, maar begrijpt mijn keuze heel goed (hij kan er tenslotte ook niks aan doen en het heeft geen nut om onder zijn boom te gaan staan blaffen)

 

De volgende computer die ik bestel wordt waarschijnlijk geen apple meer, heb sowieso mijn twijfels over de lange termijnvisie van apple op het gebied van MacOSX-apparaten. De apple-tv, de watch, de airport, de beeldschermen het wordt allemaal uitgefaseerd of is dat al. Zullen ze op termijn wellicht de iMac, Macbook X, Mac Pro ook laten vallen ten vafeure van iOS en apple-music (of whatever)?

 

:cry::?:roll:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...