Jump to content
  • 0

Openen in een Filemaker van jou keuze

Frank ter Braak

Question

Posted

Op mijn Mac (OS X 10.2.4) heb ik Filemaker Developer en een Filemaker Unlimited.

Ik wil enkele bestanden permanent open hebben in de Unlimited tewijl ik werk in de Developer die dan ook zonder omkijken gesloten kan worden terwijl de andere doordraaid.

Helaas krijg ik niet voor elkaar dat als Unlimited al draait dat andere bestanden automatisch in de Developer editie geopend worden. Ik heb dit wel in de Info/Open met: voorkeur ingesteld maar toch opend hij dan in het reeds active programma. Dit lijkt niet te horen zo.:?:

Als ik de harde schijf van een andere computer op mijn buroblad heb staan opent hij zelfs wel eens een versie van de andere computer op!

Of is het misschien zelfs heel onverstandig om twee Filemaker te draaien op een computer.

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ja, dat is inderdaad niet aan te bevelen.

Vroeger kon dat wel: je installeerde twee FileMakers en veranderde daarna de naam van de eerste in bijvoorbeeld FileMeker. Je kon dan beide programma's apart opstarten om daarna in elk programma aparte files open te houden. In de tijd toen de dieren nog spraken kon je zo twee PageMakers openhouden om via copy and paste elementen van het ene bestand naar het andere over te brengen (je kon toen immers maar één bestand per programma open hebben...). Vandaag zou ik dat niet doen. Een FP5-bestand wordt default geopend met de laatst geïnstalleerde compatible software. Als je dus na FMPro een FMPro Developer installeert, dan zal elke dubbelklik op een FP5-bestand automatisch de Developer-versie opstarten, wat je ook zet in de preferences. Mac freaks vinden hier wel truukjes op (resedit-toestanden e.d.), maar sinds OSX ligt dat ook weeral anders. Misschien kan je even rondkijken op een Mac forum. FileMaker zelf moedigt dit experimenteren dus NIET aan.

• 0
Posted

Ja onder OS 9 kon je met Resedit inderdaad de initbundel afzetten en dan kon je zo bepalen welke versie van FileMaker open ging. Onder Os X zou ik het antwoord op deze vraag zelf heel graag te weten komen.

Leo

• 0
Posted
Een FP5-bestand wordt default geopend met de laatst geïnstalleerde compatible software. Als je dus na FMPro een FMPro Developer installeert, dan zal elke dubbelklik op een FP5-bestand automatisch de Developer-versie opstarten, wat je ook zet in de preferences.

Mijn ervaring is anders, namelijk.

Dubbelklikken op een FP5 bestand opent automatisch in het langst draaiende programma. Het maakt (bij mij) niet uit welk programma dat is of wanneer dat geinstalleerd is.

Als ik eerst in Developer werk en daarna een webshop in Unlimited opstart dan zal dubbelklikken van een willekeurig bestand resulteren in openen in Developer.

Als ik Developer sluit en later weer opstart dan zal daarna dubbelklikken resulteren in openen in Unlimited.

Als ik de Unlimited sluit en weer start zal het weer omgekeerd zijn met de Developer als de default Filemaker.

Er zit dus niet veel anders op dan een start bestand bewust te "droppen" op het gewenste programma, of zijn er andere tips?