Jump to content
  • 0

Knopnaam gebruiken

Sidney

Question

Posted

Kan ik de knopnaam gebruiken in een script ?

Ik zou een pagina willen vullen met knoppen en deze linken aan producten, ik weet dat je dit kan met script parameter maar dan zit ik verveeld als ik de knoppen van plaats wil wijzigen.

de ideale manier zou de knop een naam geven waarmee ik in de productfile de gewenste data kan ophalen .

Heeft iemand een oplossing hiervoor?

Alvast bedankt

14 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Op een knop in de knoppenbalk van FM kun je middels een berekening iedere tekst krijgen die je wenst. Op een gewone knop kun je ieder willekeurig veld plakken. In b.v. de berekening van dat veld kun je de gewenste gegevens (laten) ophalen uit een andere tabel.

• 0
Posted

Dank u, heb deze reeds gevonden.

Wat zou de makkelijkste manier zijn om een touchscreen te maken met enkel knoppen die elk verwijzen naar een product?

Maar die mij ook toestaat om makkelijk de knoppen te wijzigen , dus niet titel en script te wijzigen.

• 0
Posted

Door aan iedere knop middels een scriptparameters een getalletje te hangen kun je in een script nagaan welke knop was ingedrukt. Vervolgens kun je via een tabel met de knopnummers de betreffende gegevens ophalen en verwerken. De knoptekst kun je aan de hand van een relatie (1 voor iedere knop) uit diezelfde tabel met knopnummers halen.

• 0
Posted
Op 22/11/2016 om 12:42 zei Banach:

Op een knop in de knoppenbalk van FM kun je middels een berekening iedere tekst krijgen die je wenst. Op een gewone knop kun je ieder willekeurig veld plakken. In b.v. de berekening van dat veld kun je de gewenste gegevens (laten) ophalen uit een andere tabel.

Waarom kun je op een gewone knop eigenlijk geen berekening toepassen voor de knopnaam? Zijn ze bij FileMaker dat vergeten? Een willekeurig veld plakken op een knop vind ik fm old school en is onhandig bij gebruik van knop-pictogrammen. Je kunt een knoppenbalk reduceren tot 1 knop. Zou je daarom niet beter altijd kiezen voor een knoppenbalk i.p.v. een gewone knop? Een knopnaam mag wel statisch lijken, totdat je op een dag besluit je app multi-language te maken..

• 0
Posted

Je kan in de definitie-dialoog van de knop knopnaam gewoon een merge-veld of een merge-variabele plaatsen. Dus <<veldnaam>> of <<$$variabele>> .

Voor een meertalige oplossing gebruik je dan globale velden of variabelen, de waarden daarvan worden ook in zoekmodus getoond. Normale berekeningen geven in zoekmodus geen resultaat. Soms wil je dat omdat de knoppen navigatie bieden die alleen mag werken in blader-modus, maar meestal wil je dat de knoppen het ook in zoekmodus doen.

• 0
Posted
1 uur geleden zei menno:

de waarden daarvan worden ook in zoekmodus getoond

Dit stemt niet overeen met hoe het bij mij werkt. Zie afbeelding.

shot.jpg

• 0
Posted

Dan denk ik dat je bent vergeten in de definitie van con_TL__tl::b_gb bent vergeten de waarde als "global" in te stellen:

image.png.f3ae93a9efd59bab5578d8beacf30ffc.png

en dat je dat bij de berekening wél hebt gedaan:

image.png.9707a4d8a6484b803701994e523140f9.png

Dus als je bij de opties van b_gb nog even global instelt, moet er dan zo uitzien:

image.png.485766df54e05fcd2d171b782c6c209c.png

dan werkt het gewoon.

• 0
Posted

Ik las er overheen dat het om een global moest gaan, dan werkt het inderdaad. Maar dat is bij mij de situatie niet. Elke taal heeft in de datatabel Taal een eigen record waarin de velden de vertalingen bevatten. Dit kunnen dan geen globals zijn. Bij de knoppenbalk-knop heb ik niet met een veld gewerkt maar met een calculatie op de knopnaam, zoals Banach die beschrijft in het eerste antwoord in dit topic. En die calculatie (waarin niet naar een veld in Taal wordt verwezen) werkt ook in de zoekmodus. Op zich fijn maar heel handig is het allemaal niet. Ik had liever gehad dat ik het hele multi-language-aspect in 1 datatabel kon vangen. 

Ik probeer me in te denken hoe je een multi-lange applicatie bouwt m.b.v. globals maar ik zie het zo direct niet... 

• 0
Posted

Voor deze methodiek, moet je ook een aparte tabel maken (zonder records) met alleen globals. Op het moment dat je de applicatie opstart of wanneer je de taal instelt/omschakeld, stel je in de achtergrond even alle velden in.

Je moet géén relatie leggen naar die knoppentabel en in ieder bestand van je solution hoef je dan alleen maar een table-occurrence (TOC) van die tabel op te nemen. Ik gebruik zelf de letter T en soms de letter L voor die TOC en de globals hebben de namen die ik normaal zou gebruiken zoals: Menu, stop, ga verder, etc.

Het beste kan je even kijken in dit artikel: https://www.filemakertips.nl/meertalig-systeem/ daar staat het helemaal uitgelegd en kan je een voorbeeld downloaden