Jump to content
  • 0

hoe bestanden ontdubbelen

PieterStokman

Question

24 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Waarschijnlijk records met bepaalde overeenkomsten verwijderen? Misschien kun je een relatie leggen en dan alleen de records die voldoen aan die relatie verwijderen? Je kunt namelijk ook een relatie leggen met hetzelfde bestand.

• 0
Posted

Stef, dat is een heel handig dingetje, enkel in mijn bestaande database moet ik het veld "id" ingevuld krijgen.

Kan ik met de hand doen maar dan ben ik volgend jaar nog bezig, dus mijn vraag.

Hoe kan ik met een script id invullen? ik denk met een loop die begint bij record 1 en die id nummer 1 geeft ect. ect.

Iemand een idee hiervoor?

• 0
Posted

Dit is ook nogal basiskennis (handleiding... online help...), maar vooruit, we helpen je voort.

1) Doe een Show all records zodat je het hele zootje bij mekaar hebt.

2) Zet de cursor in je ID-veld dat je wil oplopend nummeren.

3) Selecteer uit het menu Records de optie Replace Contents (of doe gewoon CTRL+=)

4) Kies in het dialoogpaneel de tweede optie namelijk Replace with serial numbers.

5) Selecteer een begin-ID en de stapgrootte (je kan bijvoorbeeld nummeren A005, A010, A015, enz. maar je kan evengoed kiezen voor 1, 2, 3 enz.)

6) Dan nog ergens OK klikken of zoiets, en de klus is geklaard.

Opgelet: misschien wil je de records eerst sorteren, zodat je nummering overeenstemt met een of andere volgorde?

PS Helemaal niet bedoeld om te kwetsen of wat dan ook, maar ik zit met een probleem: de vraag die je stelt is nogal basaal, terwijl je op je website aankondigt dat je databanken op maat creëert, waaruit ik besluit dat je dat toch wel op een min of meer commerciële basis wil doen. Goed dat jij bij de groep komt, welkom dus. Maar zou je dan eerst niet denken aan een serieuze opleiding? Dat lijkt me beter en zeker een aanvulling (...) op het bijeensprokkelen van kennis via vragen op Clarify. We zijn overtuigd dat je goed bezig bent, maar je moet weten dat er toch al wat beunhazen geweest zijn die, vanuit puur amateurisme, onherstelbare schade hebben toegebracht aan de reputatie van FileMaker. Ook dat is onze zorg!

• 0
Posted

Natuurlijk, daar heb je de AutoEnter-optie voor (zie Define Fields). Trouwens, de Replace-functie die ik daarstraks heb uitgelegd, verwijst daarnaar (dat heb je waarschijnlijk al gezien) zodaning dat het resultaat van die Replace ook meteen geldt als startpunt voor alle volgende records.

HTH

• 0
Posted

PS Helemaal niet bedoeld om te kwetsen of wat dan ook, maar ik zit met een probleem: de vraag die je stelt is nogal basaal, terwijl je op je website aankondigt dat je databanken op maat creëert, waaruit ik besluit dat je dat toch wel op een min of meer commerciële basis wil doen. Goed dat jij bij de groep komt, welkom dus. Maar zou je dan eerst niet denken aan een serieuze opleiding? Dat lijkt me beter en zeker een aanvulling (...) op het bijeensprokkelen van kennis via vragen op Clarify. We zijn overtuigd dat je goed bezig bent, maar je moet weten dat er toch al wat beunhazen geweest zijn die, vanuit puur amateurisme, onherstelbare schade hebben toegebracht aan de reputatie van FileMaker. Ook dat is onze zorg!

Ik heb in mijn schooltijd eens wat simpele databasejes gemaakt voor familie, bedrijf van mijn vader, buurman ect ect. en het leek me leuk om daarmee verder te gaan (enthousisast als ik ben) maar tot dusver niet aan toegekomen door tijdgebrek (erg jammer :( ). Ik heb trouwens nu ook een engelse versie fmp terwijl ik nederlands gewent was.

Ach misschien als ik m'n 1e link :wink: nog eens zat ben dat ik........ je weet wel.

Je tips ontvang ik trouwens elke week, erg handig moet ik zeggen :D

• 0
Posted
Ik heb trouwens nu ook een engelse versie fmp terwijl ik nederlands gewent was.

Uitstekend vertrekpunt, dan verstaan we mekaar tenminste: ik heb daarstraks nog moeten zwoegen aan de telefoon om iemand een Insert calculated result uit te leggen.

Nu, wat die cursussen en basisopleidingen betreft: ik vind dat dat hier in de Benelux (en elders ook wel) heel moeilijk ligt voor particulieren. De bestaande formules en prijzen zijn gericht op beroepsgebruikers. Het officiële volwassenenonderwijs houdt zich enkel met Access bezig en dat zijn dan nog cursussen van enkele uren per week gedurende twee of meer jaren (voor zover ik ben ingelicht). Ook niet direct de ideale formule voor wie snel aan de slag wil. Zo gauw ik gratis docenten, gratis lokalen en gratis infrastructuur vind, organiseer ik een FileMaker-feest voor beginners. Maar dat lukt niet zo goed :cry: . Toch succes gewenst.

• 0
Posted

4x per jaar, op de Appledag georganiseerd door Stichting Klokhuis, in Nieuwegein, Nederland, is er een FileMaker-programmeur die voor de donateurs van Klokhuis gratis advies en uitleg geeft in een workshop. Dit is vooral op particulier en klein-zakelijk gebruik van FileMaker gericht.

Daarbij zit ik daar ook 4x per jaar de hele dag in de algemene ruimte, en verstrek ik gratis hulp, advies en eenvoudige wijzigingen aan iedere donateur (en als ik in een goede bui ben ook niet-donateurs) die met een FileMaker-database bij me langs komt.

Meer info op: http://www.klokhuis.nl/appledagen/appledag.html

-----------

• 0
Posted

En ik geef, in het midden van Nederland, FileMaker training op Basis (1 dag), Advanced (2 dagen) en Elite (1 dag)-niveau (en, natuurlijk, geef ik de Plug-in-training :-) ).

Maar ik moet toegeven: de prijs van zo'n training is inderdaad erg pittig voor een particulier. De inhoud daarintegen is zowel particulier als zakelijk van toepassing.

http://www.filemakertraining.nl/

--------------------

• 0
Posted

Dat is idd waar dat het voor particuliere en hobbisten (die zijn er zat denk ik) erg duur is om een opleiding te nemen.

Daarbij vind ik ook dat er bij de meeste opleidingen teveel een beplaade leslijn word aangehouden zoals de gene die opleiding geeft het gewent is. Als voorbeeld: ik en mijn vader hebben een calculatie/bereken (bij het belgische TechWin) programma gekocht voor de kozijnenbranch waarbij 3 dagen opleiding zit. Van te voren hebben wij al veel met dit programma gewerkt dus wij wisten er al aardig mee om te gaan enkel hadden we wat vragen over bepaalde dingen. Deze vragen konden moeilijk worden beantwoord omdat men niet van het standaard programma wilde afwijken.

Nu praat ik over een opleiding voor 1 of 2 personen en ik denk in de meeste gevallen van fmp opleidingen dat dit in groepsverband gaat.

Maar we dwalen wel af geloof ik :oops:

• 0
Posted

Uitstekend vertrekpunt, dan verstaan we mekaar tenminste: ik heb daarstraks nog moeten zwoegen aan de telefoon om iemand een Insert calculated result uit te leggen.

:cry: Heb ik daar zo m'n best voor gedaan? "Berekend resultaat invoegen." Recordje nummer 42 in Scriptstappen en functiesNL.fp5......

• 0
Posted

Niet huilen, Flash! Ik bedoelde met telefoon GSM en had noch computer, noch printout van je databank bij de hand. En, toegegeven, ik had de vertalingen evenmin van buiten geleerd. Driewerf excuus als ik op je ziel getrapt zou hebben (in mijn geval heeft dat dramatische gevolgen voor die ziel, of course, hoewel die eigenlijk niet stoffelijk is en dus samendrukbaar).

Ik beloof beterschap: dit weekend maakt ik een printje van de databank op miniformaat.

• 0
Posted
:) Nee hoor, geeft niet :) Maar je brengt me op een idee: dat DB-tje even converteren naar een PDA-geschikt formaat (NIET filemaker Mobile natuurlijk....) en dan heb je het overal bij de hand :idea:
  • 0
Posted

FM6

Een heropening van dit onderwerp aangezien ik nu ergens vast zit met het uitpuzzelen van deze methode.

Als ik het goed begrijp kan je door het maken van een relatie met het te doorzoeken veld (is dat nou een selfjoin waar ik wel eens over lees?) en een extra veld in de tabel zelf (0 of 1) bv. een dubbele datum 'filteren'.

Ik heb een layout waarin een maandoverzicht van gewerkte uren en dagen wordt getoond, gesorteerd op uitvoerder. Hier wil ik een dagentelling aan toevoegen. De moeilijkheid zit m voor mij hierin dat er meerdere opdrachten op 1 dag uitgevoerd kunnen worden. Een bepaalde dag kan dus 3 x in dat overzicht voorkomen. Vandaar dat ik de data wil filteren om die dagentelling te maken maar het overzicht moet daarbij in tact blijven.

De gehanteerde methode in dit onderwerp werkt kennelijk alleen maar als er 1 uitvoerder wordt getoond. Zodra iedereen wordt getoond lijkt het er op dat de formule alleen maar goed gaat als er bv. maar 1 iemand op een dag heeft gewerkt - ik ben er nog niet precies uit wat er gebeurt, er worden veeeel minder dubbelingen gevonden terwijl ze toch echt in het overzicht zichtbaar zijn.

Ik gebruik nu: een relatie met het veld 'datum' naar zichzelf (genaamd 'dubbel') en een veld met als berekening If(ID=dubbel::ID;1;0).

En dan weet ik het niet meer om dit dan verder uit te bouwen om het te beperken naar 1 persoon (als dat de oplossing van mijn probleem zou zijn). Hopelijk heb ik het duidelijk genoeg omschreven en is er weer iemand die mij een zetje in de goeie richting kan geven.

• 0
Posted

Je dubbelcontrole houdt geen rekening met de persoon.

Als persoon1 op datum1 heeft gewerkt en persoon2 ook, dan wordt dat als dubbel gezien (de datum is immers hetzelfde).

Neem in de sleutelberekening ook de persoon op.

Dan komt er een extra veld bij waarin persoon en datum worden gecombineerd en het veld dubbel doet dat ook.

De relatie ligt dan tussen dat nieuwe veld en veld dubbel.

HTH

rmw

• 0
Posted

Phew! Het klinkt alsof je het zo uit je mouw schudt - wat waarschijnlijk ook zo zal zijn :wink:

Je antwoord is ietwat cryptisch voor me vanwege de term sleutelberekening welke ik niet begrijp. Wel snap ik nu dat de persoon er bij moet worden betrokken door een tweede relatie te leggen - denk ik, want de datum-relatie kan ik op 1 enkel veld toepassen.

Waar ik je kwijtraak in de uitleg is dat je voorstelt in de sleutelberekening de persoon op te nemen, dan komt er een extra veld bij. Bedoel je een nieuw veld met daarin datum + persoon?

• 0
Posted
Bedoel je een nieuw veld met daarin datum + persoon?

Bijna! Wat hij bedoelt is "datum & persoon". Dat heet "concatenate" en levert een compound key op, een samengestelde sleutel. Sinds FileMaker 7 heb je dat niet meer echt nodig, omdat je meerdere criteria kan gebruiken om een relatie te definiëren, maar in de 6 kan je niet anders.

• 0
Posted

En dan tik ik in Google in 'compound key filemaker'.... en waar kom ik dan uit denk je?????

http://www.clarify.net/viewtopic.php?p=22998& :lol:

Om het verhaal nu af te maken (vaak lees je dan net niet de juiste oplossing meer bij de probleemstellingen...)

1) veld gemaakt (genaamd extra), berekening, tekst, datum & " " & persoon

2) relatie gelegd (genaamd dubbel) naar veld 'extra'

3) tweede veld gemaakt (watvoornaamdanook): berekening, getal, If(ID= dubbel::ID;1;0) waarbij ID de keyindex is.

En tellen maar, dank u voor de aangedragen oplossing!

• 0
Posted
1) veld gemaakt (genaamd extra), berekening, tekst, datum & " " & persoon

2) relatie gelegd (genaamd dubbel) naar veld 'extra'

3) tweede veld gemaakt (watvoornaamdanook): berekening, getal, If(ID= dubbel::ID;1;0) waarbij ID de keyindex is.

De berekening van 'watvoornaamdanook' zou moeten zijn (gebaseerd op stelling 1):

if ( extra = dubbel::extra ; 1 ; 0 )

Maar ik neem aan dat je dat gedaan hebt, omdat

En tellen maar, dank u voor de aangedragen oplossing!

rmw

• 0
Posted

Hmm, dat had ik niet en kennelijk werkt dat dus ook.

Maar ik ga het corrigeren!

(edit) dan gaat er toch iets fout: de dubbelingen komen er alleen goed uit als ik ID gebruik i.p.v. het veld extra. Toch maar weer teruggezet.

• 0
Posted
Bijgevoegd:

bestandje dat toont hoe je dubbels kan opzoeken, deze zijn gemarkeerd met "1" in het veld dubbel. In dit geval dubbels op het veld "nummer".

HTH

Stef

Stef,

Bedankt voor het voorbeeld bestand waar ik zeker wat aan hebt.

ben laatste paar dagen aan het zoeken geweest om een beter oplossing te zoeken voor het ontdubbelen van records.

Ergens in dit forum had ik dat met scripts tegen gekomen en dat had ik dan op die manier opgelost. Maar deze methode die je in de voorbeeld file toegepast hebt is veel sneller.