Ga naar inhoud
  • 0

Mail notificaties vanaf de server


bigbadwolf

Vraag

Ik heb het jaren niet gebruikt, maar omdat ik nu toch bezig ben met een nieuwe server te installeren had ik het idee opgevat om de e-mail notificaties (weer) eens in te stellen. Maar ik moet tot de conclusie komen dat het van geen kant deugd.

Heb speciaal voor de server een nieuw mailadres aangemaakt, hoef daarom ook niet te twijfelen aan het adres en wachtwoord, maar hij weigert simpelweg om een mailtje te sturen.

Onderhand heb ik alle combinaties van wachtwoorden, certificaten en meer onzin ingesteld, maar nog steeds geen testbericht kunnen versturen.

Iemand hier betere ervaringen mee?

Mijn oordeel voor nu is dat deze optie een vette onvoldoende krijgt.

Link naar reactie

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

ik gebruik het ook en heb er eigenlijk geen problemen mee, dus het werkt op zich wél. Je hebt er een speciaal account voor aangemaakt: Waar staat de smtp-server? Bij jouw internet-provider of niet? Over welke poort praat je daarmee? Authenticeer je het verzenden? Gebruik je daarbij TLS?

Bij de IP gebruik je meestal poort 25 en authenticeer je niet, dat werkt bij bv KPN probleemloos.

Met exchange lokaal is dat hetzelfde.

Als bovenstaand jouw config is, dan kan je lokale firewall eens uitzetten.

 

Zit je bij bv gmail, dan moet je poort 465(SSL) of 587(TLS) gebruiken en je moet dat altijd authenticeren (en je moet zorgen dat verkeer naar internet over die poorten mogelijk is).

 

Check dus je config en je environment.

Link naar reactie
  • 0

Ja, het is niet verschillend van het verzenden van gewone mail via SMTP. Wel jammer dat de feeback / controle moogelijkheden beperkt zijn tot een foutcode.

 

Het is vaak in dit soort situaties dat er een aantal oorzaken kunnen zijn en dan is het zaak om heel methodisch te werk te gaan omdat je anders nietsvermoedend de ene fout voor de andere inruilt...

Link naar reactie
  • 0

Heb het maar weer eens opgepakt... maar mijn conclusie blijft dat het een waardeloze optie is.

Vanuit mijn mail client kan ik met het account prima mail versturen en ontvangen, maar vanuit de FM Server lukt het van geen kant. Ongeacht wat ik aan instellingen gebruikt, hij blijf zeuren dat er iets niet klopt.

Het ergste is nog dat de feedback zo belabberd is dat je er volstrekt niets aan hebt. Met de melding dat het niet gelukt is vanwege “een fout” wordt ik niet veel wijzer als er niet wordt aangegeven wat er dan precies fout zou gaan.

Nog steeds een vette onvoldoende voor deze optie.

Link naar reactie
  • 0

Dat de logging van FMS veel te beperkt is, ben ik met je eens. De optie mail versturen is eveneens nogal beperkt, maar juist door de rudimentaire implementatie is de werking ervan redelijk zeker.

 

Kan je jouw landschap eens summier schilderen? De computer, OS, fms-versie, internet-provider, welke smtp-server (exchange, gmail, IP), authenticatiewijze?

 

Dan kunnen wij tenminste een beeld krijgen van jouw probleem. Tenzij dit topic alleen een "klaagmuur" is voor je :D

Link naar reactie
  • 0
mijn conclusie blijft dat het een waardeloze optie is.

Ik denk dan dat er toch iets mis is in jouw configuratie of met je instellingen. Hier draait het probleemloos.

Ik weet niet via welke provider het bij jou loopt, je zult voor beveiligde verbindingen specifieke instellingen moeten maken.

Wanneer je provider toestaat om het zonder SSL te verzenden kun je dat eerst even proberen: poort 25, geen authenticatie.

Wanneer je wel SSL gebruikt moet je ook vaak TLS aanzetten en even met de poorten spelen. 465 wordt wel gebruikt maar vaker 587

 

De instellingen van mij eigen FMServer zijn b.v. voor Ziggo:

 

SMTP host: smtp.ziggo.nl

SMTP port: 587

SSL: On

TLS: On

SMTP authentication: LOGIN (dit is bij mij: plain text bij de instellingen)

SMTP username: user@ziggo.nl

 

Bovenstaande is trouwens onderdeel van wat je in een testmailje ontvangt. Wanneer je zonder SSL een mail verstuurt krijg je dit:

 

SMTP host: smtp.ziggo.nl

SMTP port: 25

SSL: Off

TLS: Off

SMTP authentication: ANONYMOUS

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...