Ga naar inhoud

Uit de oude doos


menno

Aanbevolen berichten

Oude_Doos.png.bdeada19ca682d2aa4216eaa03397cd6.png

 

Ik was gisteren een oude backup-schijf aan het doorspitten om hem weg te kunnen gaan gooien en daar kwam ik toch iets heel grappigs tegen. Begin 90-er jaren werkte ik voor de TD van een bedrijf dat wereldwijd industriële chemicaliën aan de man bracht. Het was mijn werk om opslag- transport- meet- en doseer-installaties te bouwen bij onze klanten en zodoende reisde ik het hele jaar over een flink deel van de wereld.

 

In die tijd begon ik voor de hobby met FM te programmeren en mijn vader had een agenda nodig, die voor mijzelf ook wel handig was. Ik hield in dat ding mijn uren, kilometers en to-do's bij en elk einde van de maand kon ik de gegevens bij elkaar vegen en indienen bij de administratie. Ik heb het pakketje voor mijn vader gekoppeld aan de rest van zijn FM-administratie en hij is dat spul t/m zijn overlijden in 2012 in continue aangepaste vorm blijven gebruiken.... ook een leuk feitje natuurlijk.

 

Die hobby is een beetje uit de hand gelopen en in 1997 heb van mijn toepassing een share-ware pakketje gemaakt. Er zijn daadwerkelijk meerdere mensen geweest die me daarvoor netjes cheques en geld hebben gestuurd (zij kregen dan een FullAcces-versie), maar ik kreeg ook mailtjes van mensen die dat niet hebben gedaan. Zij hadden met een bepaald pakketje de wachtwoorden achterhaald en complimenteerden mij met mijn werk, ik kon er wel om lachen.

 

Halverwege 1998 heb ik van het ontwikkelen met FM mijn beroep gemaakt en heb sindsdien niks anders meer gedaan. Tot 1999 heb ik het share-ware pakketje onderhouden, in de onderstaande koppeling kan je het downloaden. Het start automatisch op FullAccess. (Na het downloaden simpelweg dubbelklikken op "Organise.fmp12")

 

Wat ik leuk vind aan dit pakketje is dat het is gemaakt met FM3 en later FM4 (daarmee konden de portalen/relaties wél worden gesorteerd) en dat ik slechts 2 aanpassingen heb hoeven doen om het in FMP12 weer werkend te krijgen (na conversie van .hqx naar .sit om het überhaupt uit te kunnenpakken en vervolgens 3 filemaker-format conversies)

 

Het herinnert ook aan de good old days:

  • 1 tabel per bestand
  • Niet deeplinken
  • Geen scriptparameters
  • Geen variabelen
  • etc.etc Sommige dingen werden daardoor echt arbeidsintensief

 

Verder is de lay-out zó oubollig, dat ik het jullie niet wilde onthouden ;-) Je kan het hieronder downloaden en ik ben eigelijk benieuwd wie er nog voorbeelden van dit soort oude meuk heeft liggen en ook bereid is om hier te tonen :D

 

Uit de oude doos van 1997

Link naar reactie

Leuk!

 

Ja, ik heb nog wel wat oud spul. Ik heb ooit in 1997 een boek geschreven over FileMaker Pro 3. Je had toen nog een echt handige runtime: een server met max 50 licenses die alleen met die server werkten. Ik snap niet dat ze dat idee toen niet beter uitgewerkt hebben....

 

Wat me opvalt aan de huidige starter solutions is dat het toch allemaal vrij knullig in elkaar zit:bijvoorbeeld, allemaal velden met spaties in de namen, zodat executeSQL er zonder kunstgrepen niks mee kan, en het zijn allemaal losse op zich staande bestanden.

Leuk om even rond te klikken maar als je ze wilt integreren kun je net zo goed van scratch af aan beginnen.

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...