Jump to content
  • 0

Eenmalige wisseling van gegevens.

Organeduc

Question

Posted

Ik heb een relationeel bestand gemaakt. Ik noem het nu even: Koppelingen.

Vanuit ‘Koppelingen’ bestaat een relatie naar ‘Bedrijven’ en naar ‘Studenten’. Wanneer ik in ‘Koppelingen’ een naam invoer van een student, mag die daarin slechts een keer voorkomen. Bedrijven mogen vaker voorkomen, omdat sommige bedrijven meer stagairs hebben. Graag zou ik het zo maken, dat als een naam eenmaal is ingevoerd, hij ook daadwerkelijk niet meer te vinden is in de invoerlijst, maar ook daar ben ik nog niet uit.

Nu heb ik ook een bestand gemaakt: ‘Ontkoppelingen’. Eenmaal bij ‘Koppelingen’ ingevoerde studenten, moeten soms ontkoppeld worden. Omdat ik wil bijhouden welke studenten al eens ontkoppeld geweest zijn, gedurende een bepaalde tijd, moeten zij gedurende die tijd niet te vinden zijn in het berstand ‘Koppelingen’. Ergo, zij moeten daar zelfs niet in voor kunnen komen gedurende de tijd dat ze ontkoppeld zijn. Wanneer ze weer, na een bepaalde datum opnieuw gekoppeld worden, moet hun naam weer niet meer kunnen voorkomen in de ‘Ontkoppelingen’.

Hoe los ik dit probleem op? En hoe bouw ik op deze wijze een historie op van wat er met bepaalde studenten op een bepaald moment gebeurd is?

Ik ben erg benieuwd.

9 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Geen echte oplossing maar meer een opmerking:

als je 1 bestand maakt genaamd koppelingen, en je maakt daarin een global field ontkoppeld met als waarde ontkoppeld. In het personen bestand maak je een gewoon veld waarin je de waarde gekoppeld of ontkoppeld plaatst. Leg tussen deze 2 velden een relatie.

In koppelingen kun je nu een valuelist van related values maken, deze bevat alleen alle ontkoppelde personen. Ik hoop dat je zo een beetje stof tot nadenken en vooral proberen hebt, succes!

• 0
Posted

Dag Organeduc

Je wil al snel gaan rennen, terwijl je in je signature zelf stelt dat je nog veel te leren hebt. Het zal dus niet gemakkelijk zijn alles uit te leggen in "FileMaker-ees". Je wil in feite een systeem dat aangeeft in welke bedrijven welke studenten stage lopen. Eigenlijk is dit een typische many to many relationship: elke student kan immers in meerdere bedrijven komen, en een bedrijf kan meer dan één student accepteren. Om zo'n relationeel model in een databankensysteem te gieten heb je drie bestanden nodig: de Bedrijven, de Studenten en - nu komt het - de typische JoinFile. Dat is een bestand dat aangeeft wie bij wat hoort (het is dat bestand dat jij Koppelingen noemt, maar ik zou die naam niet houden). In die JoinFile zou het volstaan een studentcode te hebben (dan weet je over welke student het gaat) en een bedrijfscode (dan weet je welk bedrijf die student herbergt). Verder alleen de informatie die relevant is voor die specifieke relatie. Het beheren van zo'n JoinFile vergt wel wat scriptvaardigheid, niet in het minst voor de optie "Delete record" (als een bedrijf verdwijnt, verdwijnen ook alle JoinFile-records voor dat bedrijf).

Wat je nu wil met die value lists is in feite al een extra confort-element. Je kan dat allemaal bereiken via calculation fields, conditional value lists en dergelijke. Maar dat is een hele klus om hier uit te leggen. Misschien wil iemand hier inspringen?

• 0
Posted

Aangenaam, je reactie op mijn schrijven. Ik heb nog heel wat te leren. En ik maar denken, dat Filemaker zou eenvoudig te bedienen was.Ik heb allkerlei trucjes reedss geprobeerd, maar kom er nog niet uit. Scriptvaardigheid blijk ik ook nog veel te weinig te hebben. Ik hoop, dat er inderdaad iemand is, die meer met mij wil omgaan als het bijschrift van mijn berichten reeds aangeeft. Toch is de hulp van anderen aangenaam, ook al ben ik er nog niet uit. wie weet? Mijn dank aan jou in ieder geval.

• 0
Posted

Ik zou het leuk vinden als je eens zou posten wat je al hebt, eventueel even de bestanden die je gemaakt hebt op het forum plaatsen. Dan bewijs je meteen dat je inzet toont en dat je zelf al geprobeerd hebt. Verder kunnen we je dan wat specifieker helpen want voor het werkt niet is helaas nog steeds geen oplossing :D