Ga naar inhoud
  • 0

Back en Forward Buttons


poudheus

Vraag

Goedemorgen allemaal,

 

In mijn Filemaker database zitten allerlei knoppen en links waardoor ik van lay-out naar lay-out spring en van record naar record. Ook heb ik een Home button gemaakt. Met deze knop kom ik vanuit iedere lay-out in mijn 'Home'-lay-out.

Ik zou ook graag Back en Forward knoppen willen, maar ik krijg niet gevonden hoe ik dat moet maken.

 

Ik zoek dus geen knoppen waarmee ik bijv. van record 4 naar 3 of naar 5 kan, maar puur op basis van je 'geschiedenis'.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Bedenk wel dat in een multi-user database met relaties de je te maken kunt krijgen met records waar je naar terug gaat maar mogelijk niet meer de juiste records zijn. Bij redelijk statische webpagina's is dat veel eenvoudiger en het idee komt dan ook meestal van webbrowsers.

Ik ben dan ook van mening dat je geen terug en vooruit knoppen hoeft te maken maar er alleen maar voor hoeft te zorgen dat de gebruiker makkelijk naar de verschillende gerelateerde records moet kunnen gaan. Daar wordt door FM in voorzien met de scriptstap Ga naar Gerelateerde Records.

Dit ter overpeinzing.

 

Mvg,

René

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik alleen de Terug knop.

Het blijkt bij mijn applicaties dat de vooruit knop vrijwel niet gevraagd wordt en de terugknop enorm duidelijk en handig werkt.

Dat gedoe met gevonden record sets komt maar zelden als probleem naar voren, maar zo hier en daar kan het een aandachtspunt zijn.

Maar dat is een zeldzaamheid en hangt sterk af van de datastructuur.

 

De "terugknop" heb ik per venster georganiseerd. Nieuwe vensters kunnen gecontroleerd geopend worden waar het laatste woordje in de vensternaam een uniek volgnummer is.

Op die manier houdt ik de opgebouwde historie gescheiden en dat blijkt erg goed te werken.

Link naar reactie
  • 0
Ik ben dan ook van mening dat je geen terug en vooruit knoppen hoeft te maken maar er alleen maar voor hoeft te zorgen dat de gebruiker makkelijk naar de verschillende gerelateerde records moet kunnen gaan.
Als gebruikers altijd en alleen zich met slecht één zaak tegelijk zouden bezighouden en die altijd in één keer zouden afmaken voordat er überhaupt iets anders wordt aangepakt, zou ik dit met je eens zijn.

 

In de praktijk is meestal ietsje complexer en is men met van alles tegelijk bezig.

 

Bijvoorbeeld: tijdens het verzendklaar maken van een order, gaat de telefoon. De baas aan de lijn: "Ik krijg net een megarekening van die en die. Voor welke klant heb jij dat en dat bij die en die besteld?" .... Medewerker: "Moment, ik kijk even (grrr, dat kan die #$%@!-baas ook zelf, maar goed)" en zoekt de inkooporder op, klikt daar op de gekoppelde order en zegt tegen zijn baas: "Dat is voor zus of zo". De baas: "Oooooo, dan is het goed, bedankt!"

 

De medewerker klikt vervolgens 2 of 3 keer "terug" aan en gaat weer verder waar hij was.

 

Een extra venster openen en daarin de gegevens opzoeken om de vraag van "de baas" te beantwoorden en vervolgens weer te sluiten. Had misschien ook een mogelijkheid geweest, maar gaat niet met alle (fm-)systemen en zeker niet met alle gebruikers.

Link naar reactie
  • 0

In 15 jaar heb ik mogelijk maar 10 keer de vraag gekregen om iets zoals de terug-knop. Altijd heb ik ze laten zien dat je met een nieuw Venster hetzelfde doel kan bereiken en dat was altijd naar wens.

 

Bovendien zorgt een nieuw venster ook voor behoud van de selecties in de tabellen, printer-instellingen, sorteerinstellingen e.d. die je niet of met veel moeite zelf kan programmeren. Om die redenen gebruik ik het ook regelmatig in scripts. En ook met FM Go kan je handmatig of schriftmatig meerdere vensters openen.

Kortom, 'nieuw venster' bied veel meer mogelijkheden met minder programmeren. De beste, snelste en goedkoopste code is de code die nooit geschreven is.

Misschien een knop 'nieuwe taak' die een nieuw venster opent? :wink:

 

Mvg,

René

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...