Proteus Posted April 17, 2017 Posted April 17, 2017 Is het mogelijk om van een Filemaker programma een runtime versie (.exe) te maken? Ik wil niet dat men iets in het programma kan wijzigen. Mathieu Quote
0 menno Posted April 17, 2017 Posted April 17, 2017 Dat kan alleen met FileMaker Pro Advanced: http://store.filemaker.com/individuals Als je een gewone FileMaker Pro 13/14/15 hebt, dan kan je een upgrade aanschaffen ipv een volledige licentie Quote
0 Proteus Posted April 17, 2017 Author Posted April 17, 2017 Ik heb de Pro Advanced, hiermee kun je een .exe aanmaken, maar nog steeds zaken wijzigen in het programma en de layouts.. Quote
0 menno Posted April 17, 2017 Posted April 17, 2017 Dat is een gevalletje RTFM denk ik: Je kiest bij het maken van de runtime voor de optie: "Runtime oplossingstoepassing maken" en dat lijkt je e zijn gelukt. In datzelfde venster met die optie, direct daaronder staat de optie "Beheerstoegang permanent uit bestanden verwijderen" Dat doet precies wat je wilt en staat allemaal in de handleiding beschreven Quote
0 Proteus Posted April 17, 2017 Author Posted April 17, 2017 Zal ik er nog eens in moeten duiken, als ik die optie aanvink geeft hij telkens een foutmelding. Quote
0 Proteus Posted April 17, 2017 Author Posted April 17, 2017 Ik heb het nu werkend, ik moest een account extra aanmaken. Bedankt voor de hulp. Quote
0 menno Posted April 17, 2017 Posted April 17, 2017 Dan heb je waarschijnlijk alleen maar een beheerders-account en geen user-account. Maar lees de documentatie, dan wordt je veel duidelijk. Als mijn veronderstelling klopt, dan heb je de beveiliging helemaal niet ingesteld. Quote
0 rgaros Posted April 18, 2017 Posted April 18, 2017 Runtime is vanaf FM aangekondigd als een techniek die niet voortgezet zal worden, zie http://help.filemaker.com/app/answers/detail/a_id/14399/~/filemaker-14-deprecated-and-removed-features René Quote
0 hbrendel Posted April 19, 2017 Posted April 19, 2017 Runtime is vanaf FM aangekondigd als een techniek die niet voortgezet zal worden, zie http://help.filemaker.com/app/answers/detail/a_id/14399/~/filemaker-14-deprecated-and-removed-features Dat was het geval bij FM14. Bij 15 staat dit er ook nog. Maar voorlopig blijft het denk ik wel bestaan. Quote
0 rgaros Posted April 19, 2017 Posted April 19, 2017 Runtime is vanaf FM aangekondigd als een techniek die niet voortgezet zal worden, zie http://help.filemaker.com/app/answers/detail/a_id/14399/~/filemaker-14-deprecated-and-removed-features Dat was het geval bij FM14. Bij 15 staat dit er ook nog. Maar voorlopig blijft het denk ik wel bestaan. De vraag/suggestie is alleen of je er nu nog aan moet gaan beginnen... René Quote
0 hbrendel Posted April 19, 2017 Posted April 19, 2017 Runtime is vanaf FM aangekondigd als een techniek die niet voortgezet zal worden, zie http://help.filemaker.com/app/answers/detail/a_id/14399/~/filemaker-14-deprecated-and-removed-features Dat was het geval bij FM14. Bij 15 staat dit er ook nog. Maar voorlopig blijft het denk ik wel bestaan. De vraag/suggestie is alleen of je er nu nog aan moet gaan beginnen... Gemaakte runtimes blijven gewoon werken, zelfs wanneer in een toekomstige versie het eventueel zou verdwijnen. Ik denk dat dit voorlopig niet gaat gebeuren. Dit baseer ik op uitlatingen van FM medewerkers, die ik hierover gesproken heb. Ook in FM 16 is het nog niet weg. Quote
0 menno Posted April 19, 2017 Posted April 19, 2017 De vraag/suggestie is alleen of je er nu nog aan moet gaan beginnen... Gemaakte runtimes blijven gewoon werken, zelfs wanneer in een toekomstige versie het eventueel zou verdwijnen. Ik denk dat dit voorlopig niet gaat gebeuren. Dit baseer ik op uitlatingen van FM medewerkers, die ik hierover gesproken heb. Ook in FM 16 is het nog niet weg. Mission is dat zo maar een irritant probleem met de runtimes op MacOS Sierra (10.12.x) is dat je iedere keer het databestand moet aanwijzen wanneer je de runtime opstart. Het gaat altijd goed op de Mac waarop je het "ding" aanmaakt, maar geef je de runtime aan iemand anders met een Mac met Sierra, dan gaat het verkeerd. Ik weet niet hoe dat gaat op "El Capitan" en ouder. Ik heb dit zelf mogen ondervinden met iemand die voor mij wat iconen ging maken en die ik snel een runtime heb gegeven met mijn iconen-database. Op het forum kennen jullie vast Wim (SuperWimmie) en hij heeft exact hetzelfde probleem ondervonden. Het antwoord op dit probleem is te vinden in het volgende Topic in de FM-community Quote
0 pjotter Posted April 20, 2017 Posted April 20, 2017 Menno, je hebt inderdaad gelijk ik dacht dit dit probleem zich alleen voordeel met een runtime die gemaakt was onder 14 of 15 op de mac. Gezien je opmerking ben ik ook gaan kijken met een oudere versie gemaakt onder 12 (fmp7) en ook die geven hetzelfde probleem. Ik ben een Mac liefhebber maar als het gaat om deze aanpassingen onder MACOS gaat er nu wel heel veel vervallen tov windows. Ik gebruik bv nog steeds mijn Originele FMP 7 developer onder windows 10 voor bepaalde zaken en geen enkel probleem voor eenvoudige databases. Voor het Mac gedeelte heb ik speciaal mac 10.7 draaien voor een enkele keer. (zie topic viewtopic.php?f=13&t=9779). Quote
Question
Proteus
Is het mogelijk om van een Filemaker programma een runtime versie (.exe) te maken? Ik wil niet dat men iets in het programma kan wijzigen.
Mathieu
12 answers to this question
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.