Jump to content
  • 0

PDF frustraties (MacOS)

hans erik

Question

Posted

Tsja, elke Filemaker programmeur werkt met het database schema. Ik heb de neiging om dat ruim op te zetten en omdat ik dan soms ook een ingewikkelde toepassing heb, wordt het schema behoorlijk groot. Geen nood: stel de pagina in op liggend A4, en kies print schema op 1 pagina. Dan afdrukken naar PDF onder MacOS en voila je hebt een PDF die uit vector elementen bestaat waarin je mooi kan inzoomen in Preview terwijl alles mooi scherp blijft. Op die manier kun je het schema er naast houden als referentie.

Althans, tot en met OSX 10.9.

Ik werk nu met 10.11 El Capitan en als je dan verder inzoomt dan 800% klapt Preview eruit. Doe je dat in een FileMaker container veld, dan gaat FileMaker mee. Boem!

Heel vervelend allemaal, en 10.12 Sierra heeft geen oplossing: daar kun je niet verder dan 800% inzoomen, wat niet voldoende is voor 32 A4-tjes. Windows gebruikers hebben ook pech, Windows maakt er een raster image van: bagger dus.

Dus nu ben ik op zoek naar de gouden tip, namelijk een PDF viewer die WEL tot 3200% kan gaan en daarbij ook nog soepel door het document scrollt. Geen beachball a.u.b.

Voor de duidelijkheid: ik heb natuurlijk al wat huiswerk gedaan.

- Adobe Reader probeer ik met alle macht buiten de deur te houden, ik zit niet te wachten op een tweede besturingssyteem, dus als het even kan: dat niet.

- een aantal PDF readers vertoont hetzelfde gedrag als Preview, zoals Skim, cisdem documentreader en PDF Pen.

- iSkySoft PDF Editor 6 Pro doet het wel maar is een beetje 'bloatware' en werkt niet echt prettig.

Verder twee tekenprogramma's geprobeerd:

- importeren in Pages. Dat werkt in de oude versie (het inktpotje), maar is vervelend omdat Pages niet verder inzoomt dan 400% en je dus eerst een A4 moet maken op 25%. Bovendien is het behoorlijk traag. De nieuwe versie van Pages is niet traag, maar displayt de PDF als rasterimage, bagger dus. Microsoft Office ben ik maar niet aan begonnen.

- importeren in Intaglio, een vectortekenprogramma. Dat werkt op zich wel uitstekend: inzoomen, scrollen, gaat allemaal probleemloos. Maar het blijft behelpen met een programma dat niet bedoeld is voor PDF's. Toch is dit op de Mac tot nu toe de beste optie die ik tegenkwam (niet heel goedkoop).

Ook nog andere apparaten geprobeerd: GoodReader op de iPad Pro geeft eigenlijk het beste resultaat.

Er is natuurlijk ook de mogelijkheid om het bestand tegelijk te openen met een andere versie van Filemaker Pro en daar de database definitie te openen. Maar dan moet ik daar ook de wijzigingen doen... Het is ook nooit goed.

Ik houd me dus aanbevolen voor een PDF viewer die

a. zich niet overal tussen wurmt als een soort extra besturingssysteem

b. vlot een willekeurige PDF van 250x250cm opent en inzoomt tot 3200% zonder mijn Mac te crashen.

Hans Erik.

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Dank voor de tip.

Heb het geprobeerd. Werkt wel, maar ongeveer vergelijkbaar met Intaglio en toch wel iets trager.

Bovendien heeft Intaglio wel een wat kleinere footprint, 15,5MByte vs 930MByte voor Designer. Vandaag de dag niet meer zo belangrijk, maar toch.