Ga naar inhoud

iOS SDK & MBS plug-in


Aanbevolen berichten

Voor een grote klant heb ik een paar maanden geleden wat verder gegaan. Het Apple Developer Enterprise Enrollment aangevraagd en een hoop rode plakkertjes doorgeknipt. Waaronder ook een ludiek telefoontje van Apple beantwoord waar ze in vroegen dat we waren wie we beweerden dat we waren.

 

De bedoeling was om de iOS SDK te gebruiken om zélf een applicatie te kunnen distribueren op de iPad van de werknemers. Waarom? De iPads zijn eigendom van het bedrijf. Het is de bedoeling om de iPads uit te delen met alle software reeds geïnstalleerd: Microsoft Office, Acrobat Reader, DropBox, FileMaker Go...

Dat kan niet zomaar, je moet o.a. beschikken over MDM software. M.a.w. je moet een hele weg afleggen vooraleer dit mogelijk is, maar ik dacht dat het de moeite wel waard was.

 

Nadat de enrollment gelukt was... moesten ik nog eens 2 weken wachten voor ik een XCode build kon exporteren als .ipa file. Testen op een aangesloten iPad kon wel, maar voor de distributie moest er een export gemaakt worden, Apple vond het nodig om nog een beetje vervelend te doen. Uiteindelijk was het zover. We zijn nu op het punt waar er nieuwe iPads aangeschaft zijn, en we bekijken welke MDM software het meest geschikt is om de software te installeren.

 

Deze week was 16 uit beta en krijgen de klanten uit NL en B de licentiecodes toegestuurd. Ook de iOS SDK voor 16 is officieel beschikbaar. En daar zat ik ook een beetje op te wachten, want we weten al een tijdje dat Christian van MBS hier mee bezig was.

 

Er is dus een extra foldertje nu in de MBS distributie: "Plugin for iOS SDK", met daarin iOS versie van de plug-in, en een extra framework waarmee je extra (notification?) functies krijgt.

Ik heb het uitgeprobeerd, en het werkt. Get ( FMInstalledPlugins ) rapporteert de MBS plug-in. Mooi!

 

De pricing vind ik minder goed uitgewerkt. Monkeybread Software heeft maar 1 prijs voor IOS plug-in, of je nu naar de App Store gaat met je development, of gewoon lokaal in het bedrijf gebruik wil maken van iPads ( zoals ik ) maakt geen verschil uit. Die 400 Euro is dan wel veel geld en moeilijk te verdedigen naar de klant toe. Heel veel dingen zijn ondertussen al opgelost met server side scripts. Het zou veel logischer zijn, en MBS zou meer geld verdienen denk ik, als er ook een gewone site license beschikbaar was, aan verminderde prijs, bv 200 EUR jaar 1/ 100 EUR per jaar - da's de helft.

Wat er nu zal gebeuren? Waarschijnlijk kopen we als bedrijf de licentie en verkopen de "applicatie" aan de klant. En gebruiken de licentie natuurlijk ook voor ander development. Monkeybread passeert maar 1 keer langs Start.

Misschien denkt Monkeybread dat Enterprise Enrollment iets is voor mega-bedrijven die een licentie van 400 EUR peanuts vinden. In dat geval wil ik Christian wijzen op het feit dat de voorwaarden van Apple een stuk verlaagd zijn, en dat dit dus ondertussen ook kan voor kleine bedrijven. Waardoor de iOS SDK ook interessant wordt voor kleine bedrijven.

 

Hoe dan ook, plug-in functionaliteit beschikbaar hebben in FileMaker Go is reuze, en zeker met de MBS plug-in. Het project is nog niet klaar, we moeten nog beslissen over de MDM software, en zijn hiermee tests aan het uitvoeren.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...