Ga naar inhoud
  • 0

FM16 crasht bij wisselen van layout


hans erik

Vraag

Volgende probleem, ook raadselachtig:

FMPA16, client windows of Mac, crasht bij een go to layout, FMServer 15/windows 2012.

Rare is: bij de ene account wel, de andere niet. Beide accounts hebben [full access] maar de een logt via Active Directory aan.

Ik vermoed een probleem met de datacache maar hoe je die moet resetten?

Link naar reactie

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Het treedt ook op als ik de database helemaal lokaal draai. Lijkt me dat het dan niks te maken heeft met server caches (er is geen server) en ook niet met authenticatie (alle geteste login accounts zijn lokaal).

 

Dus met FileMaker 16 crasht de database:

- bij de ene [full access] account direct als ik naar een bepaalde layout ga;

- bij een andere [full access] account niet, maar vreemd genoeg weer wel als ik de applicatie afsluit.

 

Met FileMaker 15 crasht de database NIET.

 

Verder is alles identiek, in dit geval OSX 10.11.6.

 

Mijn conclusie is: effe de eerstvolgende maintenance release afwachten.

Link naar reactie
  • 0

Waarschijnlijk als je net wisselt naar die ene layout. Je kan die ook eens leegmaken, om te zien of het met layout opbouw te maken heeft of niet. Crasht de client niet, bouw je stukje bij beetje terug op. Dus moet je erachter kunnen komen waar hij problemen mee heeft. Dat kan bijvoorbeeld een externe file zijn, een layout element dat er naar verwijst b.v.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de suggestie, maar:

- het is een bestand van een klant;

- het bestaat uit 300+ table occurrences en 500+ scripts dus wat zou ik moeten reproduceren in FM16?

 

Het wonderlijke is dat het bij de ene account crasht en bij een andere niet.

Natuurlijk treedt het bij een nieuw, schoon bestand niet zomaar op.

Link naar reactie
  • 0

Ja, ga ik doen als ik een uurtje vrij kan maken.

 

Maar ik heb wel het idee dat FMP16 sowieso instabiel is wat betreft layout / context wisselingen.

Ik heb een gloednieuw bestand, van scratch opgebouwd met bijna niks (5 layouts, een paar tabbaden en portals), login in zonder admin key of wat.

 

En soms crasht FMPA bij het siwtchen naar een tabblad. Zomaar.

Dan opnieuw geprobeerd maar is het over.

 

Wordt wel lastig om te reproduceren op deze manier.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb soortgelijke problemen af en toe alleen wanneer ik met plugins wat acties doe en half afmaak tijdens het debuggen. Het gaat met FM16 voor mijn gevoel iets vaker mis dan met FM15. Met layouts op zich heb ik het eigenlijk nog niet gehad, niet bij "oude" bestanden (ooit begonnen in FM11) noch bij nagelnieuwe.

 

Jouw windows-client, is dat een echte of draai je die virtueel? Zo ja, gebruik je dan virtual-box, parallels of vm-ware? Heb je inmiddels een nieuwere mac of werk je nog op de laatste 17-inch (vanaf juni 2012 discontinued)? Maw heb je het al op de nieuwste hardware geprobeerd?

Link naar reactie
  • 0

Heb hetzelfde probleem gehad: FM16 layout wissel geeft crash. Het ligt steeds aan een gesorteerde portal op de 1e layout. In de footer. Portals zijn in FM16 threaded geworden en die processen lijken niet goed te synchroniseren. In 16.0.5 gebeurt het nog steeds.

Ik omzeil het door de portal weg te halen. Of door 0.2 s vertraging in te bouwen in het script, net voor de layout wissel. Beide werken.

FileMaker is er mee bezig, maar in 16.0.5 crasht het nog steeds. Zie https://community.filemaker.com/thread/179462

Link naar reactie
  • 0
Citaat

Time Awake Since Boot: 1500000 seconds

A ja. Da’s de reden. Na exact 1,5 miljoen seconden loop je dat risico.?

Bedankt voor de link, ik heb niet alles tot in detail doorgelezen, maar het is inderdaad tijdens het sorteren van een portaal, tijdens het opbouwen van de layout, dat het gebeurt.

Ik probeer zelf zo weinig mogelijk sorteringen van portals in de layout the definieren. Ik zal het in de relatiedefinitie instellen, zélfs als ik daarvoor meerdere relaties moet maken. Dit om 2 redenen:

  1. het werkt in veel gevallen merkbaar sneller
  2. je heb geen problemen als je met een script functies als GetNthRecord() gebruikt, ik vind het altijd heel verwarrend Dat ik deze niet mag gebruiken met wat ik zie op de layout.
  3. nu komt daar dus een goeie derde reden bij ?
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...