Ga naar inhoud

clubleden


eldeka

Aanbevolen berichten

Een tijdje geleden maar terug van weggeweest...

 

Ik heb tot nutoe alleen lokale toepassingen ontwikkeld t/m FMP Adv 15.

Ik wil nu een eenvoudige databank ontwikkelen en via internet ter beschikking stellen van een vereniging van een 50-tal leden.

Ze zijn gewone gebruikers van PC, Mac, tablets, phones; internet...

 

De middelen hiervoor zijn talrijk: Go, Webdirect, Server, Cloud... en wellicht nog andere.

Wat is nu de beste en de meest economische (licenties) oplossing?

 

Misschien heeft iemand een suggestie?

Link naar reactie

Economisch gezien is een oplossing met WebDirect het meest gunstige. Hiervoor heb je alleen een FileMaker Server (met internet) nodig.

Die server kan je zelf aanschaffen en beheren op eigen hardware maar er is nu ook de mogelijkheid voor FileMaker Cloud. Hierbij draait jouw toepassing op een door Amazon Web Services beheerde server. In beide gevallen hangen de kosten af van het aantal gebruikers dat tegelijkertijd verbinding wil maken.

 

Met een toepassing via WebDirect hebben de gebruikers geen FileMaker licentie op hun computers nodig. Alles werkt vanuit een (moderne) browser. Dit betekent weer dat je de database kunt benaderen vanaf ieder platform en vanaf ieder device dat een moderne browser heeft.

 

Aangezien het hier om persoonsgegevens gaat moet je wel extra aandacht geven aan de veiligheid van de gegevens en de verbindingen. Wanneer je een eigen server draait zal dit wat meer vergen dan alleen het installeren van de Server software. Over het instellen van certificaten is hier op Clarify gelukkig zeer bruikbare info en hulp te vinden. Bij een Cloud dienst is dat al geregeld.

 

Bij een eigen server kun je de veiligheid weer wat verder opschroeven door b.v. VPN. Ik weet niet of FileMaker Cloud dit ook biedt.

 

Wanneer er slechts weinig (tegelijk) gebruik van de database wordt gemaakt kun je ipv een eigen server ook denken aan een FileMaker Pro Client als server.

Link naar reactie

Je kunt een toepassing in een gewone FMPro of FMPro Advanced openen en via Sharing uit het File Menu via het internet vrijgeven zodat men met een eigen Filemaker licentie er in kan. Dit werkt ook voor FMGo op iPad en iPhone en zelfs voor Webdirect. Daar is zelfs een speciale configuratie optie voor. Het mag dus op een gewoon werkstation met een FMPro applicatie draaien. Deze computer moet dan natuurlijk wel altijd aan staan.

 

Zie voor de details: http://www.filemaker.com/help/16/fmp/nl/#page/FMP_Help%2Fopening-files-as-host.html%23wwconnect_header

Link naar reactie
Je kunt een toepassing in een gewone FMPro of FMPro Advanced openen en via Sharing uit het File Menu via het internet vrijgeven zodat men met een eigen Filemaker licentie er in kan. Dit werkt ook voor FMGo op iPad en iPhone en zelfs voor Webdirect. Daar is zelfs een speciale configuratie optie voor. Het mag dus op een gewoon werkstation met een FMPro applicatie draaien. Deze computer moet dan natuurlijk wel altijd aan staan.

 

Max 5 gelijktijdige gebruikers. En geen Webdirect, wel in te stellen voor FMS gebruik.

En voor verkeer van buitenaf moet je router goed ingesteld staan.

 

Mvg,

René

Link naar reactie
geen Webdirect

 

Ai, daar heb je gelijk in René. Ik heb gewoon niet verder gekeken dan mijn neus lang is. Vreemde plek voor WD configuratie trouwens, maar dat terzijde.

 

@eldeka. Het betekent dat wanneer je van WebDirect gebruik wilt maken je de oplossing via FM Server beschikbaar moet stellen. Wanneer je het via alleen een FM Client versie doet moet de gebruiker over een FMPro licentie beschikken (Mac of PC) of een iPad/iPhone hebben om via het gratis FMGo contact met de database te kunnen maken.

 

De andere mogelijkheid is om jouw oplossing via FileMaker Cloud of via een Filemaker hosting bedrijf voor de leden te ontsluiten.

Link naar reactie

Het is al weer een poosje geleden maar 8/9 jaar terug heb ik onder ik dacht FMP 9 een database op een client opengesteld voor leden om in te loggen via de webbrowser en dat werkte prima? In eerste instantie alleen voor bestuur die kon op deze manier de ledendatabase centraal bijhouden, de penningmeester kon boekingen online bijhouden en de commissie"s konden zaken aanpassen van de leden voor diverse vrijwilligers commissies. IN principe kon het opengesteld worden voor alle leden maar we hebben het bij het bestuur gelaten toen. Het is al wel een poosje geleden maar ik neem aangaat dit alleen maar beter is geworden in latere versies?

De vraag is natuurlijk wel hoeveel leden zijn het en hoeveel zullen er gelijktijdig inloggen?

 

Je zou je af moeten vragen wil ik wel een leden database open stellen voor alle leden met FMP? is dit via een Webside met SQL database niet beter te doen?

Link naar reactie

Bijkomend ter info: het betreft...

- een 100-tal leden (allen Mac-gebruikers) genereren door 5 bestuursleden

- verslagen, programma's, nieuwsbrieven publiceren voor de leden; max één lid tegelijk inloggen

- mails versturen a d leden

- GEEN FM-licenties voor de gewone leden

 

Ik meen te mogen afleiden uit jullie reacties:

- dat de DB kan draaien op een FM Client versie en dat die voor gebruik door anderen op afstand, moet open staan

- Max. 5 bestuursleden, (gelijktijdig?) de DB kunnen gebruiken via internet (met eventueel privileges) en dit met één en dezelfde licentie?

- de andere gewone leden met FM Go (zonder licentie dus) de DB beperkt kunnen gebruiken, eveneens eventueel met privileges

 

Kan men FM Go ook installeren voor gebruik op iBook of iMac zonder licentie FMP?

Toch nog wel wat vragen dus.

mvg

Link naar reactie
- de andere gewone leden met FM Go (zonder licentie dus) de DB beperkt kunnen gebruiken, eveneens eventueel met privileges

Als ik het goed heb dan vallen de FM Go verbindingen naar een FMP client onder dezelfde vijf gelijktijdige gebruikers.

 

Kan men FM Go ook installeren voor gebruik op iBook of iMac zonder licentie FMP?

Nee, FM Go is alleen voor iOS apparaten d.w.z. iPhone, iPad en (nogsteeds?) iPod Touch.

 

Mvg,

René

www.fmtraining.nl

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...