Ga naar inhoud

bestand in containerveld openen met juiste programma


Aanbevolen berichten

Ik ben nieuw op dit forum. Ik zocht naar mijn hierna volgende vraag maar vond geen antwoord. Graag Uw reacties.

 

Mijn vraag is: hoe kan ik een bestand in een containerveld (vb. een Word- of Excel bestand of een foto) direct openen zonder het eerst te moeten exporteren naar een map?

Met 'direct openen' bedoel ik dat het bestand geopend wordt in het toepasselijk programma zoals bvb. Word, Excel of Preview (voor foto's e.d.)

Link naar reactie

Beste Christian,

 

Welkom op het forum!

Om een bestand vanuit een container te openen zul je het moeten exporteren, als je dan de optie aanklikt om het bestand te openen wordt dat bestand geopend door het bijbehorende programma.

 

Als je een bestand alleen wilt bekijken, dan kun je het exporteren naar de tijdelijke map, als je het bestand wilt bewerken is het vaak handiger om het naar bv het buroblad te exporteren.

 

Ruben

Link naar reactie

Ondanks dat de heren hierboven helemaal gelijk hebben kun je toch het gewenste effect bereiken.

 

Het idee daarbij is om het bestand te exporteren naar het tijdelijke pad en vandaaruit automatisch te laten openen na export van het containerveld.

Dat doe je door bij de ExportFieldContents het juiste vinkje te zetten. Het gaat daarbij enkel om het bekijken van het bestand. Bewerken kan natuurlijk ook maar dan moet je het bewerkte bestand opnieuw importeren.

 

5a758dd843293_ScreenShot2017-07-08at10_11_24.png.c7760060991df6ab6e0de108608281f7.png

Een voorbeeld is bijgevoegd.

export.fmp12.zip

Link naar reactie
Hoe gebruik je Open URL met het file of image protocol zonder het bestand te exporteren?

Werkt dit ook voor Word en Excel bestanden? Wordt dan het betreffende programma automatisch geopend?

 

Bestand moet wel degelijk geëxporteerd zijn (of nooit geïmporteerd). Ik bedoelde zonder de 'openen' optie van Veldinhoud exporteren[].

Ik heb een .fp5 voorbeeldbestandje gevonden maar ik zal een nieuwe maken om een bestand of map o.b.v. een pad te openen. Ik gebruik het meestal met afbeeldingen maar volgens mijn herinnering werkt het met alle documenttypen. In een script heb ik met Event versturen een uitzondering gemaakt voor .html en .php bestanden zodat ze met een specifiek programma worden geopend, die zal ik er in laten zitten.

 

Wordt aan gewerkt, even geduld a.u.b.

 

Mvg,

René

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Er kwamen allerlei urgente dingen tussendoor en bovendien was er een tegenvaller met de methode om een bestand met niet-standaard programma te openen dat meer tijd kostte.

 

Het bijgesloten voorbeeldbestand laat zien dat als het bestandspad bekend is, met de scriptstap URL Openen[] een bestand geopend kan worden met het standaard programma. Mappen, waarvan het bestandspad geen bestandsnaam bevat en eindigt op /, worden geopend met de Finder/File Explorer.

Als extra toevoeging bevat het script een voorbeeld om bestanden met .html en .php niet met een standaard programma te laten openen maar met een code-editor zoals BBEdit of Adobe Dreamwaver. De werking hangt sterk af van het gekozen programma en is niet gegarandeerd.

 

https://www.filemakercursus.nl/over/tips-trucs/bestanden/Tekstbestand_import.fmp12

 

Ik hoop dat dit van nut is en hoor graag als je het gebruikt hebt.

 

Mvg,

René

Link naar reactie

Ha René, dank voor je voorbeeldbestandje. Heel leuk.

 

Kleine opmerking: Op de mac geeft Get ( DesktopPath ) al een slash vooraf zodat het bestandspad daarmee begint met file://

Dit wordt door de Export niet gepikt, terwijl de dubbele slash wel noodzakelijk is bij de import.

 

Dit kwam ik tegen onder FM13. Het kan zijn dat dit verschil in latere FM versies is gecorrigeerd. Ik heb dat niet getest.

Link naar reactie
Kleine opmerking: Op de mac geeft Get ( DesktopPath ) al een slash vooraf zodat het bestandspad daarmee begint met file://

Dit wordt door de Export niet gepikt, terwijl de dubbele slash wel noodzakelijk is bij de import.

 

Om die reden wordt bij het script-deel voor niet-standaard applicatie file:// en file:/ vervangen.

Bij het deel voor standaard applicatie heb ik daar nog geen noodzaak toe gezien. Maar vooral dit voorbeeldbestand is op Mac getest. Als Windows-gebruikers merken dat er iets niet werkt dan hoor ik dat graag.

 

René

Link naar reactie
René, het is juist op de mac dat ik de bekende foutmelding (800) krijg :(

 

Als je eigen code er dan file:/ voorzet dan kan vervolgens file:// voorkomen en die vervangen worden. Ook bij importeren uit een map van afbeeldingen en tekst geeft filemaker het bestandspad met twee slashes aan, ook dat wordt dan ondervangen.

 

FM13 OSX10.8.5

Ik heb net Bureaubladpad en Documentmap onder macOS10.12.6 geprobeerd met FM12 t.e.m. FM16 en in alle gevallen begint het pad met een slash. Ik meen me het probleem wel te herinneren maar met een recenter macOS treedt het probleem volgens mijn bevindingen niet meer op.

 

Heb je het Bestand Openen script in mijn eerdere Tekstbestand_import bestand opgenomen?

Kan je een verbetering opgeven of het bestand aan me sturen met jouw bureaubladpad erin? Ik kan het nl. niet reproduceren. :-)

 

Mvg,

René

Link naar reactie
Dit kwam ik tegen onder FM13. Het kan zijn dat dit verschil in latere FM versies is gecorrigeerd. Ik heb dat niet getest.

 

Toch maar even getest. Het lijkt idd een probleem van FM13 en eerder te zijn, niet van Mac OS (X). Onder FM14 op MacOS 10.12.5 is er geen probleem. Met FM13 in diezelfde systeemversie wordt de dubbele slash net zo min bij de export gepikt als bij FM13 onder 10.8

 

René, het is dus niet de slash waarmee het desktop- of ander pad op de mac mee begint, maar, zoals eerder gemeld, de dubbele slash in het exportpad dat het probleem bij FM13 en eerder vormt.

 

Maar dan moet ik ook maar niet met zulke oude versies van FM werken :) Bedankt voor je aandacht en tijd.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...