Ga naar inhoud
  • 0

maken fotodatabase


hiker

Vraag

Heeft iemand een voorbeeld van een database waarin foto's zijn gekoppeld? (geschikt voor FM10)

Heb al een paar jaar geen database meer gemaakt en ben er helemaal uit.

Ik heb een map foto's ge-importeerd een veld fotonaam en een containerveld waarin de foto zichtbaar wordt. Dat lukt.

Maar een containerveld vullen met een foto m.b.v. een filepath lukt niet, met webviewer ook niet.

 

Wat ik uiteindelijk wil: alle vakantiefoto's laten zien.

Selecteer een jaartal, zie een overzicht van de foto's in een portaal, klik op een foto voor vergroting. Is dat mogelijk in FM?

Link naar reactie

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Uiteraard is dit mogelijk en zo veel moeite kost dit niet met containers en niet opslag in de container maar als referentie.

Nadeel is dat de foto's natuurlijk wel goed moeten worden bewaard in een map/mappen en die ook backuppen.

Welk systeem gebruik je windows of Mac? ALs het Mac is zijn er voldoende kant en klare versies voor je probleem voor windows natuurlijk ook maar die ken ik zo niet.

Link naar reactie
  • 0

Bedoeld voor Windows.

Gebruik o.a. Substitute(Get(Bestandspad);["Filepath:"; ""]; [Get(BestandsNaam) & ".fp7" ; ""]) & Naam foto , om een foto in een containerveld te laten zien (met filepath: imagewin:/C:/fotomap/jaar/) (gevonden op het forum omdat ik steeds fp7 in de filenaam te zien kreeg.

Ik krijg nu wel steeds een pictogram van de afbeelding met de goede naam, maar niet de foto te zien.

Al diverse wijzigingen in filepath geprobeerd, maar daar kom ik niet verder mee.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt de map geïmporteerd en dan weet ik niet precies welke keuzes je hebt, dat zal je even moeten testen.

 

Zet je echter foto's één voor één in een containerveld, dan kan je dat doen door een bestand óf door een afbeelding in de container te plaatsen/importeren (dat is een keuze in het menu). Kies je voor afbeelding, dan wordt er een thumbnail (indien mogelijk, Nikon .NEF-files worden zelfs met de nieuwste FM niet herkend als image-bestand) van gemaakt en anders alleen een ikoon

 

[edit]Het bijgevoegde bestand komt uit de sjabloonbestanden van FM (11) maar zal bij jou in 10 ook prima werken. Je an daarbij een map met afbeeldingen importeren en dan opgeven dat het alleen de refenties moet opslaan én dat het om afbeeldingen gaat ... dan worden er meteen thumbnails aangemaakt.[/edit]

Photo Catalog.zip

Link naar reactie
  • 0

Menno, bedankt.

Ik zocht in een heel andere richting. Ik was inmiddels al weer met een nieuw bestand begonnen met 3 velden, Naam, Filepath en Foto. Een naam invoeren zou dan de foto moeten laten zien in het veld foto (berekend veld, methode via zoeken hier op het forum gevonden), maar dat werkt bij mij alleen als ik het FM bestand in dezelfde map zet als de foto. Het hele Filepath gebeuren krijg ik niet werkend. Wel het pictogram, geen foto, wel kunnen exporteren.

Het bestand in je bijlage ga ik mee verder, eens kijken of dat al voldoende is voor wat ik wil.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...