Ga naar inhoud
  • 0

nieuw record in alle layouts tegelijk


Christian DV

Vraag

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Sorry, inderdaad, ik maakte 4 tabellen en op elke tabel is een layout van toepassing.

Ik zou willen dat wanneer ik een record maak in één tabel, er ook in de andere tabellen een nieuw record wordt aangemaakt.

Eén veld keert nl. telkens terug ('dossiernummer') en voor elk dossier heb ik de 4 layouts nodig.

 

Telkens ik nu in 1 layout een knop indruk die een gerelateerd record moet weergeven in een andere tabel/layout gebeurt er niets omdat dit nieuw record niet terug te vinden is in de overige tabellen. Begrijpt u wat ik bedoel?

Voorbeeld: ik heb een tabel met dossiergegevens, een tabel met beschrijving van materialen, een tabel met comfort en een tabel met verwijzing naar gegevens uit een basisakte van een flatgebouw.

Bij openen van een nieuw dossier zouden dus 4 nieuwe records moeten aangemaakt worden, telkens met het unieke dossiernummer (= veld in elke tabel)

Link naar reactie
  • 0
Sorry, inderdaad, ik maakte 4 tabellen en op elke tabel is een layout van toepassing.

Ik zou willen dat wanneer ik een record maak in één tabel, er ook in de andere tabellen een nieuw record wordt aangemaakt.

Eén veld keert nl. telkens terug ('dossiernummer') en voor elk dossier heb ik de 4 layouts nodig.

(= veld in elke tabel)

Ik vraag me dan af moet je wel 4 tabellen hebben? Wat is de nut van die 4 tabellen omdat als ik dit zo lees ze eigenlijk bijna gelijk zijn van opbouw?

Link naar reactie
  • 0
Sorry, inderdaad, ik maakte 4 tabellen en op elke tabel is een layout van toepassing.

Ik zou willen dat wanneer ik een record maak in één tabel, er ook in de andere tabellen een nieuw record wordt aangemaakt.

Eén veld keert nl. telkens terug ('dossiernummer') en voor elk dossier heb ik de 4 layouts nodig.

(= veld in elke tabel)

Ik vraag me dan af moet je wel 4 tabellen hebben? Wat is de nut van die 4 tabellen omdat als ik dit zo lees ze eigenlijk bijna gelijk zijn van opbouw?

 

Neen, het enige dat in de 4 tabellen terugkomt is het dossiernummer, de rest is totaal verschillend.

Nu moet ik in de 4 layouts telkens 4 nieuwe records maken met hetzelfde dossiernummer en dan kan ik via opdrachtknoppen springen van de ene layout naar de andere gerelateerde layout.

Ik dacht dat dat eenvoudiger kon door slechts 1 nieuw record te maken.

Soit, als dat niet kan doe ik verder zoals ik bezig ben, maar een beetje omslachtig.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk toch dat je database misschien toch iets anders moet worden opgezet maar is lastig bepalen zonder meer info.

Ik denk dus dat je denkt vanuit een klant? die maakt een dossier aan en dan kunnen er 4 soorten worden toegevoegd die dus aan dat dossier hangen?

Als zoiets het geval is zou je kunnen werken met een hoofd tabel waarbij de 3 andere tabellen worden toegevoegd via een portaal.

Je koppelt dan automatisch hoe het in de tabellen genummerd is is verder niet van belang lijkt me dan?

 

Ik heb even bijgevoegd een voorbeeld met 3 tabellen maar dat kun je zo groot maken als je zelf wilt.

Je maakt een nieuw dossier aan en vervolgens geef je info in tabel 1 in en als je info hebt voor tabel 2 ga je in portaal 2 typen en het dossier nummer zal geplaatst worden zo ook met tabel 3,

test.fmp12

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de hulp. Bij de opmaak van deze file heb ik niet gedacht aan portalen (bij een andere file wel van in den beginne).

Om optimaal te werken moeten alle velden in 1 tabel staan, niet in 4 verschillende tabellen, dacht ik.

Nu heb ik een file met 4 tabellen; is het mogelijk op een makkelijke wijze deze 4 tabellen samen te voegen tot 1 tabel?

Link naar reactie
  • 0
Bedankt voor de hulp. Bij de opmaak van deze file heb ik niet gedacht aan portalen (bij een andere file wel van in den beginne).

Om optimaal te werken moeten alle velden in 1 tabel staan, niet in 4 verschillende tabellen, dacht ik.

Nu heb ik een file met 4 tabellen; is het mogelijk op een makkelijke wijze deze 4 tabellen samen te voegen tot 1 tabel?

Heb je mijn voorbeeld wel bekeken? Ik heb gebruik gemaakt van 3 tabellen maar je kunt op die manier gewoon een vierde er bij zetten.

Gewoon de juiste koppelingen maken en je kunt je eigen tabellen gebruiken. Waarom alles naar 1 tabel en dan portalen maken ?

Link naar reactie
  • 0
Bedankt voor de hulp. Bij de opmaak van deze file heb ik niet gedacht aan portalen (bij een andere file wel van in den beginne).

Om optimaal te werken moeten alle velden in 1 tabel staan, niet in 4 verschillende tabellen, dacht ik.

Nu heb ik een file met 4 tabellen; is het mogelijk op een makkelijke wijze deze 4 tabellen samen te voegen tot 1 tabel?

Heb je mijn voorbeeld wel bekeken? Ik heb gebruik gemaakt van 3 tabellen maar je kunt op die manier gewoon een vierde er bij zetten.

Gewoon de juiste koppelingen maken en je kunt je eigen tabellen gebruiken. Waarom alles naar 1 tabel en dan portalen maken ?

Ja, ik heb je bijlage bekeken, waarvoor dank. Ik ben FM-beginneling en zie niet goed (op eerste zicht) hoe ik dit op mijn file kan toepassen.

Ik probeer het wel eens uit. Nogmaals dank voor de hulp.

Link naar reactie
  • 0
[quote name="Christian DV"

knip

Ja' date=' ik heb je bijlage bekeken, waarvoor dank. Ik ben FM-beginneling en zie niet goed (op eerste zicht) hoe ik dit op mijn file kan toepassen.

Ik probeer het wel eens uit. Nogmaals dank voor de hulp.[/quote]

Plaats anders een lege versie van je database hier het is makkelijk op te lossen. Als beginner zonder veel ervaring lijkt het allemaal abracadabra maar is echt niet zo moeilijk.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt volgens mij gewoon met een 'cascading create' in één keer in meerdere tabellen een record toevoegen.

 

Stel je hebt een tabel 'master' met veld 'dossiernr', een tabel 'slave1' met een veld dossiernr en een tabel 'slave2' met een veld dossiernr.

Je koppelt tabel 'slave1' aan 'master' op veld 'dossiernr', met de optie 'create record via this relation'.

Daarna koppel je tabel slave2 aan slave1, eveneens op dossiernr met de optie 'create record via this relation'.

 

Dan maak je een portal in een layout in master, met records in slave2. Maak je via die portal een record aan in slave2 dan wordt via de relatie automatisch ook een record in slave1 toegevoegd, met het dossiernummer uiteraard ingevuld, want dat is de key waar het om draait.

Met multi-key relaties, auto-calc en lookup velden kun je de desgewenst andere velden ook van een waarde voorzien.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...