Ga naar inhoud

Postcode bij een NL adres zoeken


menno

Aanbevolen berichten

Gisteren met een collega aan de telefoon: "het is niet gemakkelijk op internet om automatisch de juiste postcode bij een adres te zoeken."

 

Met de web-services van Google is dat echter een eitje en nu met de nieuwe functies in FM16: "insert from URL" in een variable en de JSON functies kan je heel gemakkelijk in de "Geocode API" van Google opzoek naar deze data.

 

Op mijn blog heb ik in het artikel "Postcode opzoeken bij een adres" een voorbeeld gepost waar dit gemakkelijk mee kan.

 

Heb je nog geen FM16, dan is dat geen probleem, maar dan zal je de BaseElements-Plugin even moeten installeren.

Link naar reactie

Leuke Toepassing Menno!

 

Ik zie wel dat je alleen het viercijferige getal terugkrijgt ( 1234 ipv 1234AB )

 

Het adres bij een postcode is mij ook niet gelukt. Je krijgt alleen provincie en stad terug maar geen straatnaam.

 

Ik weet dat je Postcode.nl ook via een api kunt benaderen. Zij geven wel accurate info. Het gratis ophalen van een postcode is hier wel beperkt tot een klein aantal per periode.

Link naar reactie

Je kan met google-directions wel het een en ander klooien om adressen bij postcode op te zoeken, maar dat is niet zo erg betrouwbaar. Je geeft bijvoorbeeld alleen een postcode en dan krijg je een adres in de USA. Geef je wat meer op zoals het land en het huisnummer, dan kan het nog steeds heel fout gaan.

 

In het bijgevoegde zip-bestand tref je een voorbeeld van mij van een paar jaar geleden, waarin ik met google-maps een routeplanner heb gemaakt. Ik heb daaraan een onderdeel naar google-directions toegevoegd (ctrl-2 of cmd-2 gebruiken om te triggeren) en worden van de route van de kaart de routeaanwijzingen etc opgehaald.

 

De eerste kaart heeft dezelfde adressen als in "NL Google postcodesearch" en die komt netjes overeen (m.u.v. Ons Dorp). De tweede kaart heb ik de gevonden postcodes gegevens en dan zie je meteen dat google er heeeele andere adressen van maakt.... zoals ik zei: niet heel betrouwbaar, maar wel leuk om je tijd eens mee te verdoen. :D

 

(Denk aan de API-key!)

GoogleMapsJS_Directions.zip

Link naar reactie

Hi Menno en andere,

 

Als je betrouwbaar en simpel adressen bij postcodes wil hebben dan zou ik je naar https://pro6pp.nl/'>https://pro6pp.nl/ verwijzen.

 

Naast het SNEL ophalen van straat, nummer en land, gebruiken we het hier ook. om 'regios' op basis van een radius om een postcode te creëren.

Of te wel... welk adres valt nog binnen een straal van x om postcode y.

 

Dit 'uitrekenen' deed ik eerst geheel met de Google distance API.

Maar nu beperkt ik eerst de range door de postcodes te matchen en doe daarna pas de 'distance'.

Vele malen sneller en dus bruikbaarder voor een servicedesk met 15 man.

 

Kortom twee API call binnen één opdracht, maar dat werkt als een dolle.

https://pro6pp.nl/ kost een paas euro maar is het zeker waard (ik heb geen aandelen).

 

De API calls zijn simpel. Heb je hulp nodig hoor ik het wel,

 

Jeroen Lutmers | Loggix | Loggix.com

Link naar reactie

Goede tip Jeroen! Ik had een paar jaar geleden al eens naar ze gekeken en vervolgens weer vergeten. Het voordeel nu is dat je gewoon een vaste prijs betaalt en klaar ben je.

 

Postcode.nl geeft je een stapel credits en verwacht een minimum afname per jaar, ze hebben dan ook wel heel wat meer informatie ... je kan er bijvoorbeeld de KvK-gegevens opvragen, informatie over voertuig-registratie, maar als je dat allemaal niet nodig hebt, dan is pro6pp heel wat eenvoudiger, overzichtelijker en goedkoper.

Link naar reactie
  • Peter Wagemans wijzigde de titel naar Postcode bij een NL adres zoeken

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...