Ga naar inhoud
  • 0

BTW aangifte


Minkmadelon

Vraag

Beste experts,

 

Na urenlang puzzelen en dit forum en internet te hebben uitgeplozen, toch maar deze vraag stellen. Waarschijnlijk is er een vrij simpele oplossing, maar ik zit denk ik verstrikt in mijn eigen, verkeerde gedachtegang.

 

Database voor simpele boekhouding: facturen maken (gebaseerd op FM oplossing) en Inkoop en verder alles wat daar bij hoort (debiteuren, crediteuren etc.) (bijna) Alles gaat naar wens en klopt boekhoudtechnisch, maar nu de BTW aangifte. Ik heb in eerste instantie via een aparte tabel de BTW bedragen voor inkoop en verkoop op laten tellen om via een rapport een BTW aangifte te verkrijgen. In de tabel 'BTW aangifte" gaat het al ergens fout.

Ik denk dat ik het moet zoeken in de relatiesfeer omdat ik nu voor mijn gevoel appels met peren aan het vergelijken ben.

 

De uitkomst zou dus moeten zijn: Jaar (via berekening in verkoop en inkoop aanwezig), Kwartaal (via berekening in verkoop en inkoop aanwezig), Inkoopbedragen, BTW inkoop, Omzetbedragen, BTW omzet, berekening aftedragen/teontvangen.

 

Wil iemand mij alsjeblieft de goede kant op wijzen....?

 

Hartelijke groet, Madelon

Link naar reactie

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik neem aan de kolmmen die je gebruikt ongeveer als volgt zijn:

Datum, kwartaal, maand, jaar, bedrag, btwcode, btwbedrag, inkoop/verkoop, grootboeknummer/rubriek. Er zullen nog wel andere kolommen zijn, maar die zijn voor de financiële rapportage niet zo belangrijk.

  • Van de kolommen bedrag en btwbedrag kan je resume-velden toevoegen die het totaal optellen van die beide kolommen
  • Maak een lijst-layout met daarop een header, een body, een subresume voor iedere sorteer waarde (kwartaal, maand, jaar en inkoop/verkoop) (zie ook de FMHelp)
  • plaats de gewone velden in de body
  • plaats de resume-velden op ieder subresume-gedeelte en als je mijn suggestie zou volgen dan zijn dat er dus 4 (de volgorde maakt grappig genoeg niet uit, die wordt uiteindelijk door jouw sortering bepaald)
  • Sorteer nu je records op achtereenvolgens: jaar+kwartaal+maand+inkoop/verkoop en je zou het ook kunnen omdraaien door te starten met inkoop/verkoop ipv te eindigen

Link naar reactie
  • 0

Ik doe zelf alles vanuit één tabel met regels. De relatie tussen de regels en de moederrecords leg ik door behalve te koppelen op de ID, ook te koppelen op moedertabelnaam. Op deze manier heb ik de regelrecords van aanvragen, bestellingen, offertes, orders, leveringen, ontvangsten en facturen in 1 tabel.

 

De gedachte die ik erachter heb is dat de gegevens in principe altijd dezelfde zijn: aantal, omschrijving, prijs, btwpercentage etc.etc. Het voorkomt allerlei fouten en ipv importeren kan ik simpelweg records dupliceren en de linkID en eventueel de moedertabelnaam aanpassen en ik heb van een offerteregel een orderregel gemaakt.

 

Het hoeft natuurlijk niet zo, maar dit is voor mij een gemakkelijke en betrouwbare manier.

Link naar reactie
  • 0

Menno,

 

Op jouw manier heb ik het niet voor elkaar kunnen krijgen (en geloof me... ik heb het echt geprobeerd) maar heb zelf een oplossing bedacht in de vorm van een "1 regel" portaal. De gebruiker moet alleen zelf de totaal bedragen overnemen om tot een aangifte te komen. Het liefst zou ik natuurlijk het voor elkaar krijgen dat deze velden automatisch berekend worden om fouten in de aangifte te voorkomen. Ben nog steeds hard aan het proberen en aan het nadenken hoe ik mijn tabellen (in- en verkoop) kan laten communiceren om er bijv ook een balansje uit te toveren.

 

 

Groet, Madelon

Link naar reactie
  • 0

Resumés zijn alleen gemakkelijk als je ze hebt leren begrijpen en het kan heel snel onduidelijk worden. Ik heb een bestandje toegevoegd om een beetje te demonstreren wat er kan.

 

Op de eerste layout zie je de gegevens, ruw zoals ze in de db zitten. Er zitten 2 type boekingen in het bestand: Inkoop en verkoop. De inkoopboekingen zijn in de berekeningen omgezet naar een negatief getal, dat is ivm btw-totalen voor de aangifte.

 

Op de tweede layout zie je dezelfde gegevens alleen als lijst en ook daar kan je niet veel mee, maar je zou daar wel een selectie van een bepaald jaar/kwartaal/maand of een ander criterium kunnen maken.

 

De derde layout bevat alleen maar totalen en resumé-gedeelten (onder de data in dit geval) en zodra je de layout opent sorteer een trigger-script de records, zodat er enkele resumés worden getoond. Speel wat met de sortering en dan krijg je vanzelf wel feeling voor wat je voor jouw doel moet doen in je eigen systeem.

 

De help van FileMaker is niet heel erg uitgebreid over dit onderwerp, terwijl dit soort business intelligence voor heel veel bedrijven juist erg belangrijk is. Op internet is er wel het een en ander aan tutorials te vinden en anders kan je altijd nog vragen stellen alhier of een van de professionals hier op het Forum inhuren ;-)

 

Tutorials die ik ff snel heb gevonden over dit onderwerp:

https://www.lynda.com/FileMaker-Pro-tutorials/Subsummary-ranking-reports/569332/614397-4.html

Verder kan je zoeken bij google door op te geven: sub summary reports FileMaker

 

Het toevoegen van bijlagen is hier niet mogelijk, daarom kan je het voorbeeldje dat ik heb gemaakt downloaden van mijn website: https://www.filemakertips.nl/wp-content/uploads/2017/10/BtwVoorbeelden.zip

Link naar reactie
  • 0

Je kunt het met een script doen, wat door de records loopt en totalen verzameld en die later in het overzicht zet. Óf je maak relaties tussen het overzicht en de records per kwartaal, waarna je met calculaties (sum) de totalen van de verschillende velden ophaalt.

Het voordeel van het script is dat 'ie 1x door de records gaat, de calculatie via relaties wordt continue bijgewerkt. Ik zou daar wel een jaartal in meenemen, zodat je hem ook volgend jaar kunt gebruiken.

Link naar reactie
  • 0
34 minuten geleden, Infomatics zei:

Je kunt het met een script doen, wat door de records loopt en totalen verzameld en die later in het overzicht zet. Óf je maak relaties tussen het overzicht en de records per kwartaal, waarna je met calculaties (sum) de totalen van de verschillende velden ophaalt.

Het voordeel van het script is dat 'ie 1x door de records gaat, de calculatie via relaties wordt continue bijgewerkt. Ik zou daar wel een jaartal in meenemen, zodat je hem ook volgend jaar kunt gebruiken.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik doe dit doorgaans toch met een aparte tabel voor de BTW tijdsvakken. Je hebt dan meer controle over de info, dat je wellicht ook wil combineren met gegevens over de aangifte zelf.. Maak een codering aan (maand- of kwartaalcode) in alle te boeken stukken, koppel dat aan de BTW-perioden. Door resumés te gebruiken krijg je een dynamisch (lopend) overzicht. Bovendien kan je de aangifte 'mimicen' door alle vakjes 1 t/m 5 te vullen. Je kan rekening houden met intra-EU en extra EU-uitgaven zodat je ook de desbetreffende vakjes kan vullen.

Tenslotte kan je vastleggen wat je daadwerkelijk aangeeft, zodat je later nog een eventueel verschil kan detecteren.

Link naar reactie
  • 0
10 uren geleden, Marsau zei:

Ik doe dit doorgaans toch met een aparte tabel voor de BTW tijdsvakken. Je hebt dan meer controle over de info, dat je wellicht ook wil combineren met gegevens over de aangifte zelf.. Maak een codering aan (maand- of kwartaalcode) in alle te boeken stukken, koppel dat aan de BTW-perioden. Door resumés te gebruiken krijg je een dynamisch (lopend) overzicht. Bovendien kan je de aangifte 'mimicen' door alle vakjes 1 t/m 5 te vullen. Je kan rekening houden met intra-EU en extra EU-uitgaven zodat je ook de desbetreffende vakjes kan vullen.

Tenslotte kan je vastleggen wat je daadwerkelijk aangeeft, zodat je later nog een eventueel verschil kan detecteren.

bedankt Marsau voor je suggesties. ik ga er mee aan de slag. zelf dacht ik ook nog aan een andere oplossing, kost wel 8 berekeningsvelden + 8 Resume's, maar ja ..

 If(kwartaal="1" and BTW%="21";BTW21%;0)  met bijbehorend resume. denk er nog over na. 

bedankt in ieder geval voor je hulp.

Emma 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, hiker zei:

Als de BTW geen 21% is kan het nog 9% of 0% zijn of geen BTW. Dit moet je in je berekening mee nemen.

Vergeet ook niet het jaartal mee te nemen, anders bereken je straks kwartaal 1 van meerdere jaren.

ik begrijp het ,

ik maak dus 4 velden met de kwartalen en de bijbehorende resumé voor 21% en hetzelfde voor 9% 

jaar is in dit geval niet belangrijk omdat ik elk jaar een nieuwe boekhouding maak. 

bedankt voor je attentie 

Emma

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...