Ga naar inhoud

De site draait op een nieuw OS


Aanbevolen berichten

Voor de 2de keer sind we gestart zijn, is het OS van de Clarify web server vernieuwd.

De oorspronkelijk opstelling in 2002 was geloof ik een RedHat Linux.

In 2008 gingen we over naar Ubuntu 8 LTS, die later virtualiseerd werd op ESXi.

Vandaag zijn we overgegaan op CentOS 7. Dit omdat de backup software ( CrashPlan ) de kernel van die oude Ubuntu versie niet meer ondersteund.

En backups moeten nu eenmaal wel gebeuren.

 

Voor de site software blijven we heel behoudsgezind. Clarify wil geen flashy commerciele web site zijn, maar wel een plaats waar je antwoorden kan vinden op je FileMaker vragen.

Die functionaliteit is aanwezig, en er is geen reden om die uit te breiden.

 

Het zou kunnen dat er zaken niet meer werken. De PHP versie is iets hoger, en de site weliswaar gekopieerd naar de nieuwe CentOS VM, maar het kan zijn dat de configuratie nog niet helemaal OK is.

Laat me in deze thread zeker weten als je iets opmerkt dat niet OK is.

Link naar reactie

Mijn test was niet al te goed. Het "Reopen all windows from last session" menu in Safari restored alle sessie, met de sessie URL erbij natuurlijk, dus natuurlijk ben je dan terug ingelogd.

Sorry daarvoor.

Ik heb een complete reset gedaan van de cookies, alle cache geleegd en zo... het is met geen stokken terug in gang te krijgen.

Ik veronderstel dat het iets is dat gebroken is met de update naar de nieuwere PHP versie.

 

Je kan er rond door een paswoord manager te gebruiken. Als het voor niemand werkt, kan ik die checkbox beter verwijderen.

Ikzelf log nooit onmiddellijk in op het forum. Pas als je wil antwoorden of bijvoegsels wil bekijken/downloaden, dan moet je inloggen.

 

Hopelijk is dit geen te lastig probleem. Misschien moet ik eens een poll organiseren, om te vragen of we de forum software moeten vernieuwen.

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 3 weken later...

Ik wilde een nieuw bericht plaatsen en kon nergens een knopje vinden...

Kwam er achter dat ik ook geen fora meer kan kiezen en dus alleen via de geplaatste onderwerpen en reacties toegang heb.

Wel netjes ingelogd en in het verleden geen probleem opgemerkt.

 

Waarschijnlijk kijk ik ergens overheen.... wat doe ik fout?

Link naar reactie

Bij mij werkt dit nog als voorheen. In het portaal kun je rechts onder menu voor forumoverzicht kiezen. Dit kun je ook doen in ieder ander scherm in de eerste blauwe regel direct onder het logo.

 

Kies in het forumoverzicht een forum dan staat links bovenaan een knop met de tekst Nieuw Onderwerp *. Wanneer ik daar op klik kan ik een nieuw onderwerp starten.

Link naar reactie

Beste hbrendel, dit kost alleen even wennen en bovendien kan je jouw username en password toch opslaan in de keychain? Joe hoeft alleen maar ingelogd te zijn wanneer je bijlagen wilt zien of downloaden en wanneer je wilt posten, dat is dus vaker niet dan wel.

 

Ik vind het een beetje flauw van je.

Link naar reactie

Wat Menno zegt. Wanneer je de credentials opslaat in de keychain kun je snel inloggen en dat hoeft alleen wanneer je wilt reageren of bijlages wilt zien. Je typt de eerste letter van je forumnaam in en de mac doet de rest. Hoe dat onder Windows gaat weet ik eerlijk gezegd niet.

 

Het zou bijzonder jammer zijn wanneer je hierom het forum vaarwel zou zeggen. We kunnen je node missen. Bedenk dat Peter hier niets aan wil/kan doen omdat het heel veel werk zal zijn. Ook voor hem is het liefdewerk, oud papier. Heb je expertise in PHP? Wellicht kan je hem dan je hulp aanbieden, want daar draait het om op deze heel fijne site met geëngageerde forumleden.

Link naar reactie

Ik kan wel begrijpen dat dit irritant is. Maar Menno en Banach, bedankt om me hier te verdedigen. Ik ben me bewust dat we met het forum misschien wel aan een "major overhaul" toe zijn. Het is waar dat het forum een jaar geleden eigenlijk helemaal geen updates nodig had en vlot draaide. Het begon met mijn backup software die het forum niet meer wou backuppen, omdat de OS kernel te oud was. Van het ene kwam het andere, het is blijkbaar niet iets waar je zomaar kan aan ontsnappen. Het ziet er allemaal wat oubollig uit ondertussen, waar ik niet zo'n probleem mee heb, zolang het functioneel is. Blijkbaar begint het allemaal wat te verkruimelen.

En moet de forum software vernieuwd worden.

 

Omdat het forum aangepast is met een portal en extra icoontjes en zo, kan ik het ook niet zomaar updaten. Alternatief is om terug van scratch een PHPBB forum op te zetten en te proberen het bestaande forum te importeren. Hierbij zouden we even een stapje terug zetten, en met een standaard PHPBB forum verder doen. Of er moet een ongelooflijk goeie open source software bestaan waar we kunnen naar over gaan.

Ik wil niet naar een "content management system" ( CMS) omdat zoiets gevoed moet worden, en dat kan dan helemaal plat vallen bij gebrek aan vrijwilligers. We hebben met Clarify een kleine gemeenschap. Als ik met mijn collega Olivier Devriese hierover praat - hij is de man achter het Franse FMSource forum - dan concludeerden we dat de Franstalige gemeenschap veel meer een CMS nodig heeft dan wij, omdat wij als Nederlandstaligen veel gemakkelijker eens een kijkje gaan nemen op een Engelstalige webstek, want we hebben niet zo veel moeite met dat Engels. De Fransen wél, en het is dus een veel meer gesloten gemeenschap. Met ongeveer 220 miljoen Franstaligen versus 24 miljoen Nederlandstaligen op deze kluit, is het ook logisch dat we minder verkeer hebben. Dus ik vind het niet de moeite. Beter om verder te doen waar het over ging in 2002: een forum met technische support voor FileMaker.

Link naar reactie
Je hoeft alleen maar ingelogd te zijn wanneer je bijlagen wilt zien of downloaden en wanneer je wilt posten, dat is dus vaker niet dan wel.

Kleine toevoeging.

Je moet ook ingelogd zijn om te kunnen zien welke berichten er nieuw zijn.

 

Ik was de eerste die meldde dat ingelogd blijven niet meer werkte.

Het is inderdaad even wennen, maar iedere keer inloggen is nu eigenlijk al een automatische actie.

Link naar reactie
Ik moet nu bij ieder bezoek opnieuw inloggen.

Ook als “login/wachtwoord onthouden” aangevinkt is.

Ik heb iets op OS niveau aangepast, en als ik nu ingelogd ben met "login/wachtwoord onthouden", Safari stop, Safari terug opstart, dan onder "History" de menu optie "Reopen All Windows from Last Session" kies ( sorry, mijn Mac staat in 't Engels ) dan ben ik gewoon terug vanzelf ingelogd.

Er lijkt me dus iets terug te werken, hoewel ik niet zeker ben dat dit voor iedereen nu werkt.

 

Kan dit even bevestigd worden?

 

{edit] misschien heeft dit ook iets met cookies te maken, dus als je Safari draait, hier wis je je cookies voor de site:5a758dd8f0ed7_ScreenShot2017-11-29at12_44_47.png.97f81c38967e63df997258ca14a733eb.png

 

Voor een andere browser moet je het even zelf opzoeken.

Link naar reactie

Dat werkt wel, maar als ik gewoon Clarify open, logt Safari niet automatisch in. Bah!!!

 

Ik wil alleen ingelogd werken, want dan zie ik wat nieuw is, en in de lijst kan ik ook direct naar de eerste nieuwe post gaan. Wanneer je dat niet ziet, zit je eerst allerlei posts te lezen die je al gezien had.

 

Ontzettend vervelend. Nogmaals BAH!!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...