Ga naar inhoud
  • 0

join tabel gebruiken of niet?


Gerard Exis

Vraag

Beste mensen,

aantal jaren geleden heb ik als leek met FM12 mijn eigen database gemaakt voor mijn bedrijfje, ik werk er nu nog steeds mee en ben nog steeds verbaasd hoe deze database er voor zorgt dat ik goed overzicht blijf houden in de toko.

 

Nu heb ik intussen FM16 pro aangeschaft en wil de database eigenlijk opnieuw maken met verbeteringen en aanpassingen zoveel als binnen mijn kunnen ligt, door dat ik jaren lang eigenlijk niet meer intensief bezig ben geweest met de database te veranderen en aan te passen moet ik weer ongeveer opnieuw beginnen.

 

Mijn eerste vraag is of in mijn geval een join tabel nodig is. Nu is het in mijn huidige database als volgt:

 

de artikelen die ik verkoop worden geleverd door verschillende leveranciers, dus 1 artikel heeft meerder leveranciers.

in mijn huidige database heb ik tussen de tabel artikel website en tabel artikel leverancier een join tabel, in dit join tabel wordt de leveranciers gesorteerd, de leverancier die tegen de laagste prijs het artikel levert staat bovenaan in het portaal, tevens wordt deze automatisch gekozen bij het genereren van de bestellijsten voor inkoop.

 

als ik met twee tabellen werk, dus het tabel artikel website is parent, en het tabel artikel leverancier is child, kan ik dan nog steeds sorteren ?

Link naar reactie

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ja dat kan. Je stopt dan eigenlijk die 'join' tabel (tussentabel) in de prijslijst met de prijzen van de leveranciers. Je moet immers wel het artikel op je website koppelen aan het artikel van de leveranciers. In je prijslijst leveranciers heb je dan een veldje met het artikelnummer van de leverancier maar ook een veldje wat het artikelnummer van jou op de website voor dat artikel is. En dat is precies wat er anders in die tussentabel staat.

 

Zo kun je nog steeds per website artikel (nummer) de overeenkomende records uit de lijst met leveranciersprijzen in een portal tonen. Alleen met updaten van de prijslijst moet je de import van de nieuwe prijzen matchen op het artikelnummer van de leverancier. Je kunt niet zomaar de records verwijderen en weer inlezen van de nieuwe prijslijst want dan raakt je die koppeling met je website artikelnummers kwijt.

Link naar reactie
  • 0

Ben intussen een stukje verder, nu wil ik graag het volgende zien te realiseren:

 

In een standaard tekst wil ik de inhoud van bepaalde velden plakken en dan automatisch mailen. Weet niet hoe ik dit het beste kan aanpakken, het automatisch mailen is geen probleem. Mijn probleem is het maken van een standaard bericht met daarin de inhoud van een aantal velden. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Link naar reactie
  • 0

Je kunt je standaardtekst in een veld zetten en dan met substitute (http://www.filemaker.com/help/16/fmp/nl/#page/FMP_Help%2Fsubstitute.html%23wwconnect_header)

bepaalde placeholders vervangen.

 

Bijvoorbeeld zet je in je standaardtekst: Uw bestelling wordt afgeleverd in «woonplaats» op «datum».

Vervolgens doe je een subsitute bv substitute (veld; [«woonplaats»; "Grollo"]; [«datum»; $afleverdatum] )

 

Ik gebruik hier 'chevrons' als start en stop voor wat vervangen moet worden maar je mag hiervoor zelf kiezen wat je wilt.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...