Jump to content
  • 0

Grafieken met "lege"maanden

Rob532

Question

Posted

Hallo FileMaker kenners,

Ik heb twee vragen:

1. Ik ben een app aan het bouwen met omzet en marge per verkoper per maand. Portals werken goed en vanuit die portal wil ik een grafiek halen. Geen probleem. Maar als er een nieuwe verkoper begint halverwege het jaar dat zet hij de omzet gegevens in Januari. Ik snap dat ik 0 facturen kan maken voor de "lege" maanden, maar dat moet dan per verkoper. En om dat nu te doen iedere keer als er nieuwe verkoper begint...... Lijkt me te omslachtig. Kan dat anders?

2. Is het mogelijk om bv via scripts de exacte plaats te bepalen van velden in en portal.

Ik heb een selectierondjes gemaakt zodat men de voorgaande jaren kan aanklikken en die velden worden dan zichtbaar in het portal. Maar een soort harmonica zou fraaier zijn.

Alvast bedankt voor het meedenken.

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Je tweede vraag is het makkelijkste te beantwoorden: Nee, dat gaat niet. Het is in FM niet mogelijk om de locatie van een layoutobject dynamisch te bepalen. Je kunt hooguit iets doen met het verbergen/laten zien van velden afhankelijk van een of andere voorwaarde.

Je eerste vraag is lastiger. Vanuit een portal een grafiek halen. Ik begrijp niet goed wat je hiermee bedoelt. Een portal is niets meer of minder dan een layout object. Bedoel je wellicht simpelweg 'gerelateerde records'?

Wat is het bezwaar om nulfacturen te maken? Wanneer het daarmee goed komt zou ik dat simpelweg in het script voor het invoeren van een nieuwe verkoper opnemen. Omslachtig? Wat maakt het uit wanneer het goed werkt?

• 0
Posted

Als je van voorhanden gegevens / gevonden records een grafiek maakt, dan zullen maanden die "leeg" zijn niet op de grafiek komen. Gebruik je echter "delimited data" dan bereken je voor iedere maand een getal dat in je grafiek terecht komt .... lege maanden zul je dan als 0/leeg zien en dan is vergelijken van bijv. verkoperA en vekoperB wat gemakkelijker.

Het is een keuze die je van tevoren zal moeten maken. Ik gebruik voor mijn eigen bedrijfs-resultaten ook "delimited data", zodat ik snel het huidige boekjaar met het vorige kan vergelijken. Oktober is dan in beide jaren de groene balk of taartpunt.