Ga naar inhoud
  • 0

FMS 16 en certificaten


jw

Vraag

Beste mensen, in FMS16 kun je voor SSL een certificaat opgeven. In de handleiding staat dat je een Filemaker goedgekeurd certificaat nodig hebt.

 

Wie kan mij vertellen hoe ik dit oplos?

- waarvan ik zo een certificaat vandaan halen?

- wat kost zoiets?

- hoe lang is dan het certificaat geldig?

 

Of is dit helemaal niet nodig?

Link naar reactie

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Kijk even bij xolphin: https://www.sslcertificaten.nl/certificaten#DV_Standaard_3 voor 3 jaar ben je in totaal 20 euro kwijt voor een certificaat van Comodo.

 

 

Zou je nog je FMS13 gebruiken (niet op jou van toepassing, je gebruikt immers 16) dan kan men deze handleiding volgen om een CSR aan te maken.

 

Gebruik je FMS 14+ dan kan je de CSR in de console van FMS aanmaken.

Let op: Bewaar je private-key (serverKey.pem) op een aparte plek. Dat is niet je CSR! Dat is serverRequest.pem en die moet je oppikken uit de download-directory van je webbrowser. De inhoud van serverRequest.pem plak je bij xolphin in de aanvraag van je certificaat.

 

Last but not least: jouw FMS moet een FQDN hebben en de webserver moet vanaf het internet bereikbaar zijn. Zo niet, dan kan je domein niet worden gevalideerd en gooi je je geld in feite in het water.

 

CSR_Aanmaken.png.55abd221f46e518915e8de84669f0730.png

 

Overigens als je een beetje avontuurlijk bent ingesteld, dan kan je ook de gratis certificaten van "LetsEncrypt" gebruiken. Dat heb ik zelf ook draaien naar volle tevredenheid op FMS 15 en FMS 16. Je moet wél elke 3 maanden je certificaten verversen. Zie mijn website voor meer informatie.

Link naar reactie
  • 0

Op de FMSummit in Gent hield Coen van Hulle een prima verhaal over SSL/TLS, gericht op FMS17. Zelf heb ik een FMS16 draaien en het certificaat moest vernieuwd worden.

Hoe dat precies gaat vermeldt de handleiding van FileMaker niet. En ook bevat deze geen do's en don'ts, terwijl 

a. de meeste FM ontwikkelaars niet zoveel snappen van SSL en crtificaten;

b. de meeste providers waar FMservers gehost worden OF er ook niks van snappen OF in ieder geval niets van Filemaker willen weten;

c. het meestal maar 1x per jaar voorkomt, waarna je de informatie weer een tijdje terzijde legt.

Kortom, het was weer hoop gedoe. Comodo RSA verschaft een ZIP bestandje dat de certificaten voor een aantal platforms bevat, maar welke heb je dan nodig voor FMS16 op een Windows server? Kennelijk verschilt dat ook tussen providers en GoDaddy zal weer een heel ander bestand aanleveren... Het bleek na veel gedoe dat

- je natuurlijk de CSR van de vorige keer opnieuw kunt gebruiken

- je de cStore folder gewoon leeg kunt maken als je helemaal van voren af aan wilt beginnen (= nieuwe serverKer.pem + wachtwoord)

Maar wat mij nog niet duidelijk is: ik geloof dat het internediate certificate niet is geïnstalleerd, omdat het slotje nog steeds oranje is. Maar kan ik de bestaande files van ComodoRSA gewoon opnieuw installeren? Of gaat er dan iets fout? 

En hoe herken ik het intermediate certificate?

aangepast door hans erik
Link naar reactie
  • 0

Als het goed is heb je bij het certificaat dat je van/via Comodo hebt ontvangen (de bevestigingsmail) een .zip-bestand ontvangen. Als je dat uitpakt, zit er een mapje in "Root Certificates". In die map zit het bestand "COMODORSADomainValidationSecureServerCA.crt" en die kan je in de intermediate plek importeren.

Ik weet niet zeker of je dat achteraf kan doen, maar zo niet, dan kan je simpelweg op de knop "start over" klikken (dan wordt de cstore geleegd) en meteen het ceritficaat, de key en het intermediate certificaat importeren .... duurt 30 seconden, hooguit :-) 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...