Ga naar inhoud

Database lokaal aanpassen en uploaden naar server


Aafke

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik wil een database van de server kopiëren, lokaal aanpassen, zodat niemand er last van heeft, en vervolgens weer uploaden naar de server. De database heeft maar een paar records, die alleen berekeningen bevatten via relaties met andere databases op de server. Ik kan lokaal wel en database overschrijven met een nieuwere versie, maar hoe gaat dit op de server? Database sluiten, hernoemen of verwijderen en de nieuwe uploaden? Ben ik dan de relaties en dus berekeningen kwijt?

Groet, Aafke

Link naar reactie

Aafke, dit hoeft al jaren niet meer (sinds FM7). Pas lekker aan terwijl de andere gebruikers zijn ingelogd. Er is geen noodzaak om je bestand lokaal te trekken. Hou alleen rekening met deze kanttekeningen:

- Aanpassen inhoud van velden: het kan zijn dat het record door een gebruiker wordt vastgehouden. Dit record kan je dan niet aanpassen. Wanneer het een replace field contents betreft kun je die naderhand nogmaals doen of het betreffende record opzoeken en dan proberen.

- De inhoud van globale velden kun je wel aanpassen maar dat heeft geen zin omdat de contents alleen in jouw sessie geldt; de globale velden zullen op de server niet een andere waarde gekregen hebben.

- Ook bij het wijzigen van de database definitie kan het zijn dat dit niet kan omdat iemand een record vasthoud. Je kunt dan de boel gewoon laten staan, zodra het record wordt vrijgegeven wordt de nieuwe db definitie opgeslagen en kun je weer verder. Ik meen dat dit elke 10 seconden gepolled wordt.

 

Wil je toch de bestanden lokaal trekken dan is de procedure:

- draai een backup vanuit de FMS console

- Haal het bestand uit de map Backup onder FMS en pas het aan naar believen

- In FMS console het betreffende bestand stoppen (sluiten, close) en dan verwijderen (ook in de console)

- Aangepaste bestand via FMP(A) uploaden naar de server

 

Hou er wel rekening mee dat je alle mutaties van gebruikers tussen het moment van de backup en het moment van terugzetten kwijt bent, dus is dit wel de juiste weg?

-

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...