Jump to content
  • 0

Wie weet de oplossing?

Gerard Exis

Question

Posted

Nu heb ik iets vreemds voor mij aan de hand, ik zal trachten in het kort uit te leggen wat het probleem is.

Ik heb drie tabellen, 1 is web artikel, 2 is join artikel en 3 is leverancier artikel.

Gezien een webartikel door meerdere leveranciers geleverd kan worden tegen verschillende prijzen heb ik het tabel leverancier artikel laten sorteren op laagste prijs, en inderdaad via het portaal zie ik dat zodra de prijs veranderd de volgorde van de leveranciers ook veranderd, de goedkoopste staat dan bovenaan.

Nu ga ik een bestellijst genereren en zie ik tot mijn verbazing dat een artikel die besteld dient te worden meerdere keren wordt getoond, dit aantal ligt gelijk aan het aantal verschillende leveranciers die gekoppeld staan aan het webartikel. Stel dat artikel "a" door drie verschillende leveranciers geleverd kan worden tegen verschillende prijzen, leverancier "Piet" is het goedkoopst, dan staat leverancier "Piet" in het portaal bovenaan (portaal toont de records uit de tabel leverancier artikel) zoals het moet. Echter op de bestellijst komt artikel "a" drie keer voor, alle drie dezelfde leverancier, namelijk "Piet" en ook dezelfde artikelnummer.

Ik snap er nu effe niks meer van, waar kan het probleem zitten?

Alvast hartelijke dank voor reactie's.

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Het klink ongelooflijk stom, ik weet het , het was gisteravond laat. Ik denk vanochtend, laat ik eens het aantal records checken in de tabel web artikel, en .... 3x meer records dan er moet zijn, dus tijdens het maken van de database heb ik waarschijnlijk een foute instelling gemaakt en die later gecorrigeerd zonder te checken wat de gevolgen waren van die fout :oops::oops::oops:

dus probleem opgelost, op naar de volgende :mrgreen:

• 0
Posted

Je zou denk ik in de tussentabel (de 'join tabel' waarin alle combinaties zitten) de records met de laagste prijs moeten markeren (een boolean veld, met 1 wanneer het de laagste prijs is, en 0 wanneer het niet de laagste prijs is). Een artikel komt in de join table meerdere keren voor, maar telkens maar 1x met een '1'.

Bij het genereren van de orderlijst koppel je niet alleen op artieklcode maar ook op de boolean, en krijg je dus altijd maar 1 record.

Hoe je de marekring bijhoudt is vers 2. Het moet geïndexeerd zijn, dus ik denk dat elke prijsverandering in een artikel een scriptje moet activeren dat kijkt wat op dat moment de laagste prijs is.

Of je doet elke nacht een run, hangt een beetje van de 'actualiteit' af.

• 0
Posted

Ik heb de tabel waar de artikelen in zitten van de leveranciers op sorteren gezet (sorteren op inkoopprijs).

Dat werkt goed, zodra een leverancier om wat voor reden dan ook niet kan leveren, klik ik een X aan en automatisch wordt de inkoop dan hoger waardoor de volgende leverancier naar de 1e plaats schuif. En tot nu toe werkt alles goed 8O

Was gisteren heel druk met de zaak, dus gisteravond nog laat met deze nieuwe database bezig, en dan zie je weleens de meest makkelijke dingen over het hoofd. :oops: