Jump to content
  • 0

Wisseling van gegevens van het ene bestand naar een ander.

Organeduc

Question

Posted

Stel dat je 2 adresbestanden hebt, een van adressen, waar je een kerstkaart naar toe wilt sturen en een ander adresbestand waar je geen kerstkaart meer naar toe wil sturen. De structuur, velden ed. van beide bestanden is exact hetzelfde.

Hoe kun je dan iets maken, dat je met een druk op een knop, het ene adres zonder meer naar het andere kunt laten verhuizen, waardoor het uit het ene bestand verdwenen is en in het andere bestand verschenen. Het voorbeeld is een beetje boud, maar daar gaat het nu even niet om.

Zelf heb ik bedacht, dat je met Scriptmaker veld voor veld van het ene bestand met knippen en plakken naar het andere bvestand kunt overzetten, maar die manier lijkt me toch wel erg omslachtig. Kan dat ook anders?

9 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

waarom niet gewoon 1 adressen bestand maken waar je met selectie rondjes bepaald of met een kerst kaart krijgt of niet? Op die manier heb ik in mijn database staan of men een kerstkaart krijgt of dat men in de vacantie een vacantie kaartje krijgt. (wel voor je vacantie dan even de adressen uitprinten :-) )

• 0
Posted

Ik begrijp dit antwoord natuurlijk wel, maar waar het om gaat is dat je op die manier geen historie opbouwt van de records die je voorgoed verwijderd hebt. Het gaat dan ook niet om een simpel kerstbestandje, maar om een bedrijvendatabase, waarin wisselende relaties later terug te vinden moeten zijn, inclusief bijvoorbeeld de data waarop contacten verbroken, danwel weer aangegaan zijn. Niettemin toch dank voor je moeite om mijn vragen te beantwoorden. Ik hoop, dat er iemand komt die nog beter kan antwoorden op mijn vragen.

• 0
Posted

Wat je doet is volgens de normalisatie regels sowieso fout. 2 tabellen met dezelfde opzet is fout 1, en redundante gegevens zonder dat het in het voordeel van performance is = fout nummer 2.

Het beste is echt het plaatsen van alle adressen in 1 bestand, en die adressen identificeren met behulp van een selectierondje.

• 0
Posted

Inderdaad gewoon een database met alle namen van de relaties. Door de selectie rondjes kun je een hoop uitbreiden. BV een rondje met uit bestand plaatsen. DWZ wel in bestand houden maar verder nergens zicht baar maken.

Ik heb op die manier een bestand waarin ik kies:

Geen kerst kaart,

Kerst kaart

Kerst kaart en vacantie kaart

Geen contact meer

Wanneer je dan een selectie maak van alleen geen contact meer kan je altijd nog bekijken of je de relatie echt weg doe of weer terug haal

Op die manier heb ik wel een groot bestand maar werk ik maar met een selectie hiervan. Het bijhouden en weer terug halen van relaties kan wel maar is niet aan te raden.

• 0
Posted

Ik vind jouw selectierondjeskeuze eigenlijk niet zo goed, ik zou er voor kiezen om checkboxes te gebruiken. Dat is veel logischer, zeker als je later nog wat meer items er bij krijgt.

Je hebt inderdaad helemaal gelijk met het verwijderen van relaties: dit moet je eigenlijk nooit doen.

• 0
Posted

ik heb mij nooit bezig gehouden met het verschil tussen de keuzerondjes en de checkboxen. Je zult misschien best groot gelijk hebben ik zeg alleen dat ik de keuzerondjes hebt en dat werkt gelukkig voldoende voor mij.

Kun je misschien het verschil even uitleggen in het gebruik hiervan? Als het voordelen heeft zet ik het gewoon om.

• 0
Posted

Ook voor mij is een en ander duidelijk.

Eigenlijk logisch om maar een bestand te gebruiken voor dezelfde gegevens. Ik dacht echter dat er dan onvoldoende historie zou ontstaan, maar ook dat is niet zo. De bestanden kunnen natuurlijk wel erg groot worden zo.

Allen dank.