Jump to content
  • 0

Enter toets gebruiken ipv muisklik

HansB2

Question

Posted

Ik heb enige scripts gemaakt met zoekopdrachten. Die werken perfect maar als ik de parameters invul moet ik toch weer met de muis naar de knoppenbalk om zo met een muisklik de opdracht "zoekopdracht uitvoeren" te activeren. Ik zou dat graag met een druk op de "enter" toets van het toetsenbord willen doen, ipv naar de muis te grijpen.

Heeft iemand ideëen?

Bij voorbaat dank!

Hans

8 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

De eerste twee regels in je script kun je al weglaten want dat wordt door regel 3 weer teniet gedaan.

Wat Andries bedoelt is dat je in layout modus het veld waar je info in invult voor je zoekopdracht ( wsch Titels::JSBKlantNr) moet uitschakelen in de Inspector dat je met een Enter naar het volgende veld kunt gaan. Dus dit:

5a758dd8cf13d_ScreenShot2017-11-08at18_10_34.png.3f1e3fbd4a7a1b1d263ebf33507b1a98.png

• 0
Posted

Je kan het ook op bijgaande manier oplossen. In bladermodus kan je de enter-toets blijven gebruiken voor invoeren en naar volgend veld te gaan.

In zoek zorgt het gebruik van enter voor het uitvoeren van de zoekopdracht, door hetzelfde veld 2x op de layout te zetten en voor iedere modus apart te tonen/verbergen.

SearchOrBrowse.zip

• 0
Posted

Nee beslist niet, maar klanten stellen soms eisen die je dwingen naar dit soort methodes te grijpen.

Het mooiste zou zijn dat je gedrag van een veld voor browse- en zoek-modus apart zou moeten kunnen instellen, nu kan je alleen de toegang per modus instellen.

• 0
Posted

Bij de weg, de ENTER toets is de toets op je numeriek klavier, de RETURN toets zit rechts naast je letter toetsen. Als je op MacOS de function toets indrukt, en dan de RETURN toets, dan gedraagt die zich als een RETURN toets. Da's vooral handig op een MacBook, want die dingen hebben nog steeds geen numeriek klavier. Apple heeft zelfs de ENTER toets die op oudere modellen MacBook rechts naast de spatiebalk zat, vervangen door een OPTION ( badkuip ) toets. Waarschijnlijk voor linkshandigen een plezier te doen. Je kan niet iedereen gelukkig maken - met zo'n klein toetsenbord.

Surf eens naar https://pqrs.org/osx/karabiner/ Dit tooltje gebruik ik al jaren, het mapt mijn ENTER toets terug naar de rechter OPTION toets. Gratis. Onlangs werkte het even niet meer, dan zag ik pas hoe erg ik het miste.5a758dd8dff0c_ScreenShot2017-11-14at08_47_33.thumb.png.f3a974e37558f5c5d71483839442afa3.png

Een gepauzeerd script kan je doen verder lopen door op de ENTER toets te drukken, of op MacBook op function-RETURN te drukken. Alles hierboven draait daar rond.

Als je de ENTER toets AFZET om niet naar een volgend veld te gaan, dan kan FileMaker het herkennen als de "laat script verderlopen" toets. Anders niet.

Op heel wat dialoogboxen in FileMaker kan je met de ENTER toets werken om op OK niet te moeten klikken, de return toets kan je dan gebruiken om naar de volgende lijn te gaan in je formule bijvoorbeeld. Jammer genoeg is de consistentie van dit gedrag sterk verminderd over de laatste versies van FileMaker. Vooral de tussenliggende dialoog bij de "Set Variable" script stap heeft me elke keer weer te pakken, want die "OK" je met RETURN en niet met ENTER. Waardoor het dus onmogelijk is om naar de volgende lijn te gaan, en waardoor je dus altijd moet doorklikken naar de full formula dialoog die dat wel ondersteunt. Dit is natuurlijk helemaal off topic, maar ik moest het even kwijt.