Ga naar inhoud
  • 0

ios 10.13.1 en FM12


Niek

Vraag

Sedert ik IOS 10.13.1 heb geïnstalleerd heb ik een probleem met een FM12 database als ik een veld in een layout wil benaderen en wijzigen en op de OK button klik wordt de database tegelijk met het programma afgesloten zonder dat de wijziging plaats vindt. Is dit bij anderen ook voorgekomen en wat kan er aan gedaan?

Link naar reactie

22 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

ik vrees dat je een nieuwe FileMaker moet gaan aanschaffen. Overigens is het geen iOS, maar MacOS 10.13.

 

Zie de volgende links:

https://support.filemaker.com/s/answerview?language=en_US&anum=16547

 

https://community.filemaker.com/community/news/blog/2017/09/25/filemaker-platform-compatibility-with-macos-high-sierra

 

Ik heb er zelf ook last van dat de MacOS-update nogal dominant de nieuwste MacOS-versie probeert te pushen, maar dat wil nog niet zeggen dat ik die installeer. Ik zit nog op 10.12 en dat blijft voorlopig zo, totdat ik zeker weet dat alles wat ik aan software gebruik, op die nieuwe versie werkt of dat ik upgrades heb gekocht waar nodig. (Mijn versie van "bezint eer ge begint")

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hier ook zware problemen met mijn FMPAdvanced11 sinds enige tijd. De upgrade naar High Sierra zal wel de oorzaak zijn! Ik kan bijvoorbeeld geen bestanden meer openen op afstand. Ook het wijzigen van instellingen in samengebruik doet crashen. Zoveel spijt dat ik de upgrade deed naar High Sierra! Sorry maar.... Ik vind... Filemaker had ons moeten verwittigen! Ze moeten toch geweten hebben dat die oudere Filemaker versies niet compatibel waren met High Sierra! Niet? Ja toch! Mijn gedacht? ... Ze hebben stilletjes gezwegen... Het voordeel van hun zwijgen? Nu is de klant bijna genoodzaakt om te upgraden naar FMP16!

Toch blijf ik liever bij Filemaker 11. Ik zou graag de FMP16 upgrade doen maar.... Wie weet welke problemen er nog allemaal zullen opduiken met mijn bestand als ik upgrade naar FMP16!

Aan NIEK... Heb jij kunnen downgraden naar 10.13? (Of bedoel je 10.12 ?) En zo ja ...Hoe?  En zijn je problemen met FMP nu opgelost?

Link naar reactie
  • 0

Alleen FMP15 en 16 zijn High Sierra proof! Ongelofelijk!

Ik dacht toch dat Filemaker van Apple is? Of ben ik mis? Als ik juist ben dan is het des te meer een schande dat Filemaker en Apple niet samengewerkt hebben om te verzekeren dat Apple upgrades geen negatieve invloed hebben op de goede werking van relatief nieuwe versies van Filemaker!

Link naar reactie
  • 0

PLEASE kan iemand me verderhelpen?...

 Ik zou mijn Filemaker 11 dus willen blijven gebruiken... en heb dus terug MacOs Sierra nodig! Dit is wat ik hiervoor al gedaan heb:

1) Ik heb met 'Install Disk Creator' een Sierra installatie USB stick gemaakt.
2) Ik heb met 'Schijfhulpprogramma' mijn harde schijf van 1TB gepartitioneerd in 2 partities! Op de ene partitie staat mijn High Sierra. Op de andere partitie wil ik dan de Sierra installeren met mijn Sierra installatie USB stick.

Maar hoe moet ik daaraan beginnen? Ik durf nu echt niet meer verder te gaan zonder hulp van iemand met voldoende kennis van zaken!! Ik veronderstel dat ik mijn Mac nu moet opstarten met de alt- toets (de vroegere Option toets) ingedrukt! Juist???? Zo ja ... hoe dan verder?

Please ... kan iemand me verder helpen.... ik ben te onzeker om dit helemaal alleen verder af te handelen. Ik heb wel een backup van mijn documenten, foto's enz in mijn Timecapsule, maar ben zo heel bang iets fout te doen!!!! Heb ik tot nu toe al alles juist gedaan?

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, starten van de stick en op de nieuwe partitie instaleren. Neem aan dat de 1TB schijf niet SSD is want dan is met 10.13 de schijf APFS geformateerd. Traditionele schijven blijven HFS+ en dat is nodig voor systemen voor 10.13. Echter, mijn ervaring is dat FM11 wel goed draait onder 10.12 maar dat de installer niet meer werkt. Meegekomen werkt het dus wel maar clean install niet. Je zal dan verder terug moeten naat 10.11 om FM11 te instaleren en daarna naar 10.12 upgraden.

P

Link naar reactie
  • 0

Neen ... ik werk nog op een oude iMac mid 2011, dus zonder Fusion drive of SSD! En ja, op Sierra (MacOS 10,12) heb ik ook nooit problemen ondervonden met mijn FileMaker 11, in ieder geval had ik toen nooit een crash!

Maar... Wat bedoel je met “meegekomen werkt het dus wel”? Ik veronderstel dat je bedoelt: heel de FileMaker folder vanuit mijn High Sierra partitie gekopieerd naar de Sierra partitie? Is het dat wat je bedoelt? Ik heb geen idee....Misschien een domme vraag maar....  kan ik op die manier FileMaker op mijn nieuwe partitie installeren?

Of heb ik mijn installer echt nodig???

De installer die ik heb is geen volledige maar een upgrade installer. Dit gaat toch lukken? Ik hoop zo! Ik heb op een nog oudere Mac ook nog een FileMaker 9 Advanced staan...

Als ik mijn installer moet gebruiken en de installer werkt alleen maar op El Capitan (MacOS 10.11) dan ben ik best van ineens een El Capitan installatie USB stick te maken he! Juist?

Link naar reactie
  • 0

Met "meegekomen" bedoel ik dat je FM11 op een ouder OS hebt geinstalleerd en dat deze is meegegaan met de updates van het OS naar 10.12. Het werkt dan wel maar je kan geen clean install van FM11 meer doen.

De upgrade-instaler moet gewoon werken met het SN van FM9 erbij.

Ik weet niet of het terug kopieren van de map van FM11 uit 10.13 naar schone 10.12 een werkende FM oplevert. Wil dat best even testen, maar dat duurt even.

P

Link naar reactie
  • 0

Ah.. nu begrijp ik wat je bedoelde met “meegekomen”! :)

Kan jij dat voor mij testen? Dat zou geweldig zijn. Heb jij dan ook een FMP11? En heb jij dan ook zowel Sierra als High Sierra op computer  staan? In ieder geval: daar kan ik wel ‘even’ op wachten. Dit weekeinde? Zou dat lukken voor je? Het is hier allemaal niet zo heel heel dringend! Natuurlijk... Ik heb het wel graag zo vlug mogelijk allemaal terug werkend maar... Ik kan wel even wachten...   Ik heb namelijk nog een heel oude iMac  (bijna antiek... het halve bolletje!) staan met Tiger en een FMP9 erop, alles nog perfect werkend. (En... Het  database bestandje dat ik hier elke dag voor de winkel gebruik open ik op afstand.... zit veilig bij een host!)

Als gewoon “terug kopiëren” werkt, zal ik Sierra installeren op mijn nieuwe partitie. Zoniet El Capitan....

Link naar reactie
  • 0

Zie wat ik vond op een ander forum! Ongelofelijk toch! Wat is dat allemaal?

FileMaker Pro 10 works great in High Sierra, but you need to install it on a 10.6 Mac, then copy the installed folder "/Applications/FileMaker Pro 10/" to the High Sierra Mac. If you don't do this you cannot connect to a remote FM server

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden zei johan:

En mijn halve bolletje heeft een MacOS 10.4.... Deze avond probeer ik Sierra te installeren op mijn 2de partitie. Op hoop van zegen...

Dat halve bolletje, is dat zo'n witte met een draagarm waar het scherm op zit, die heeft toch een G4 processor? Dan kan je denk ik niet verder dan naar 10.6.8 upgraden / installeren. Ik heb een tijdje terug bij iemand op een G5 10.6.8 gezet, want nieuwer dan dat was niet mogelijk ivm de processor en het lijkt me eigenlijk onmogelijk dat 10.12 wel op een G4 kan.

Link naar reactie
  • 0

Ja hoor... dat is het... dat halve bolletje van me heeft inderdaad nog zo’n draagarm met scherm! Ongelofelijk hoe goed die het nog doet. Nooit problemen mee gehad! Daarna had ik nog 2 iMacs. De eerste is al lang buiten gebruik... liep altijd warm. En die ik nu heb, eentje van mid2011, is verschrikkelijk traag aan het worden...  Maakten ze vroeger, zoals men dikwijls zegt, inderdaad alles degelijker?

Link naar reactie
  • 0

Gelukt! Dank aan Peerke! Ik kan terug mijn bestand op afstand openen! Everything works again like before!

MAAR... nu begin ik te denken...Mijn cns-image plugin werkt al een hele tijd niet meer naar behoren! Ik heb me hierover nooit te druk gemaakt.... Maar nu besef ik pas dat die malfunction ook wel zal te wijten zijn aan een te zwaar besturingssysteem!

Dus... Eigenlijk ben ik weeral dom geweest! Ik had Mountain Lion (MacOS8  moeten installeren! En misschien ga ik dat nog doen ook nog!

https://roaringapps.com/app/filemaker-pro-advanced

https://support.filemaker.com/s/answerview?language=en_US&anum=4701

Filemaker 11 is volgens Filemaker zelf  blijkbaar alleen maar 100% compatibel  met MacOS 10.5 tot en met 10.8 ( Leopard MacOS 5, Snow Leopard MacOS 6, Lion MacOS 7 en Mountain Lion MacOS8)

aangepast door johan
Link naar reactie
  • 0

Nog een allerlaatste vraagje... (denk ik toch  :D)Ik zou het kunnen opzoeken op internet maar misschien weet iemand van jullie gewoon zo  het antwoord... Als ik binnenkort een nieuwe iMac zou kopen zonder fusion drive, dus volledig met interne SSD, kan ik dan daarop ook nog een aparte partitie maken met Mountain Lion?

Kan je op zo’n nieuwe moderne iMac nog wel zo.n oud MacOS installeren???

Link naar reactie
  • 0

En hier ben ik weer met wat vragen... ☺️ En wat is de reden dat dit niet meer gaat? (Waarschijnlijk kan ik niet goed zoeken maar ik vind hierover geen info op het internet!) Is er info op het internet hierover te vinden? Waar?

Kan er dan op een SSD schijf geen oud MacOS geïnstalleerd worden? Wat is het meest recente MacOS dat op zo’n SSD iMac kan geïnstalleerd worden? En... Is een gewone HDD externe opstartschijf eraan hangen een oplossing?

Link naar reactie
  • 0

Een  nieuwe Mac komt met 10.13 (High Sierra). Om te beginnen is de SSD geformatteerd met een nieuw filesysteem (APFS). Hier kan Mountain Lion niet mee overweg. Ook kan de nieuwe computer hardware bevatten die ten tijde van het oudere systeem niet bekend was. Om problemen hiermee te voorkomen wordt het installeren van een ouder systeem doorgaans geblokkeerd. Soms lukt het wel om een systeem dat 1 punt ouder is te installeren (dus nu 10.12), maar dit is zeker niet standaard het geval.

Link naar reactie
  • 0

Sorry... ik weet... het gaat hier niet meer over FileMaker maar.... ‘k Heb een en ander gelezen over dat nieuwe filesysteem APFS. Het is blijkbaar DE toekomst! Nu nog een iMac kopen met fusiondrive, die niet compatibel is met APFS ( en het misschien zelfs nooit gaat worden! Wie zal het zeggen!  ) is dus totaal uit den boze! Niet??

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...