Ga naar inhoud
  • 0

Datum en tijd constant actueel (klok)


Roger

Vraag

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Er moet altijd wel een actie zijn. Bv een nieuw record, recordwisseling of layoutwisseling. Met een OnTimer script kun je wel een lopende klok maken maar dat is niet zo praktisch omdat je dit script dan elke seconde moet laten lopen. Zie bijlage.

 

Zolang er een actie is kun je door aan het globale veld een niet-opgeslagen berekening te hangen de datum/tijd van dat moment in het globale veld krijgen.

klok.fmp12

Link naar reactie
  • 0

Je bedoelt niet gewoon

 

Veld instellen [ globaal ; Get ( Huidigedatum ) ]

 

Maar echt de actuele tijd in een globaal en die globaal afgebeeld op een lay-out?

Ik sluit me aan bij Banach maar er is een alternatief met de webviewer: http://free.timeanddate.com/clock/i6y6whb/n16/tlnl14/tt0/tw1

In de URL zitten allerlei opties die je via https://www.timeanddate.com/clocks/free.html kan instellen en de URL bepalen.

 

Mvg,

René

Link naar reactie
  • 0

Ik vermoedde al wel dat het niet kon en dat een script-actie vereist wordt. Op die manier werkte het bij mij ook al maar ik wilde toch even checken voor de zekerheid of er niet een accuratere manier was. Helaas dus. Voor de actuele tijd vind ik het niet zo jammer maar voor de datum wel.

 

Dank voor reageren Banach en René

Link naar reactie
  • 0

Als je altijd alleen de juiste (vandaag) datum wilt zien op een layout, ongeacht de modus dan kan je op je layout simpelweg

{{CurrentDate}}

plaatsen en bij iedere recordwissel en layoutverversing, wordt ook die weergave ververst. Met de tijd kan dit ook, gebruik daarvoor

{{CurrentTime}}

 

Wil je dat de klok "loopt" dan kan dat inderdaad alleen met een "on-timer". Geef je het "merge-symbool" met de klok een naam, bijvoorbeeld "klok" en je maakt een script met "Refresh Object" en je geeft dan de naam "klok" op en je laat dit script elke seconde afgaan, dan wordt alleen de klok ververst en blijf je selectie in een veld etc. etc. ongemoeid.

Link naar reactie
  • 0
Wil je dat de klok "loopt" dan kan dat inderdaad alleen met een "on-timer". Geef je het "merge-symbool" met de klok een naam, bijvoorbeeld "klok" en je maakt een script met "Refresh Object" en je geeft dan de naam "klok" op en je laat dit script elke seconde afgaan, dan wordt alleen de klok ververst en blijf je selectie in een veld etc. etc. ongemoeid.

 

FileMaker krijgt dan niet veel tijd meer om iets anders te doen... :-)

Ik zou me afvragen of het resultaat de moeite waard is.

 

Overigens werkt de Webviewer-methode die ik noemde ook in Zoeken Modus. Op 19-12 verschijnt er een bericht met een geactualiseerde versie van mijn webviewer-demo bestand maar je kan het bestand al downloaden op: https://www.filemakercursus.nl/over/tips-trucs/bestanden/WebViewer%20Demo.fmp12

 

René

Link naar reactie
  • 0
FileMaker krijgt dan niet veel tijd meer om iets anders te doen... :-)

Ik zou me afvragen of het resultaat de moeite waard is.

Voor mij persoonlijk inderdaad niet, maar Roger heeft denk ik andere overwegingen, waarom hij dit graag zou willen.

 

Voor mijzelf sprekend: ik heb rechtsboven op de mac en rechtsonder op windows de actuele tijd al staan, dus ik heb dit niet nodig.

 

Draai je echter de DB in kiosk-mode op een kassacomputer oid, dan is dit misschien wél handig. Op een iPad en een iPhone worden de "werkbalken" in landscape standaard verborgen en dan kan de weergave van de juiste tijd (en datum) weer wél heel handig zijn.

 

Overigens werkt de Webviewer-methode die ik noemde ook in Zoeken Modus
Een merge-object blijft zijn waarde in zoek-modus ook tonen

 

maar je kan het bestand al downloaden
Goed voorbeeldje, werkt inderdaad wel heel simpel, mits die server in de lucht blijft
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...