Jump to content
  • 0

Wachtwoord automatisch baseren op Get(PersistentID)

Harzerode

Question

Posted

Ik heb een eenvoudige Filemaker-oplossing gemaakt (ben een beginner) en die wil ik gecontroleerd verspreiden. Ik kan met een script wel een unieke ID ophalen m.b.v. het script Get(PersistentID), maar weet niet hoe ik dit kan koppelen aan het wachtwoord dat ingevuld moet worden.

Het resultaat is een hexadecimale reeks van 32 tekens en die wil ik met een formule verkleiner naar minder tekens (bijvoorbeeld 8) zodat het een makkelijk hanteerbaar wachtwoord wordt.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit voor mekaar kan krijgen? Ik heb gezocht op internet, maar kan nergens een duidelijke uitleg vinden.

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ik wil dat er een wachtwoord automatisch wordt aangemaakt op basis van de PersistentID waarop een berekening is toegepast. Bijvoorbeeld delen door 1456. De uitkomst is dan het wachtwoord. Als het programma dan ongeoorloofd op een andere PC wordt geïnstalleerd, dan werkt het wachtwoord niet meer.

De gebruiker weet het wachtwoord door mij de PersistentID te mailen, waarna ik de uitkomst van de berekening terugmail.

Het probleem is dat ik niet weet hoe ik

a. De PersistentID vóór het inloggen kan tonen

b. en hoe ik PersistentID na de berekening als wachtwoord kan eisen.

Deze toepassing gaat me boven de pet als beginner.

Mvg,

Maurice Janssen

• 0
Posted

Je kan de scriptstap Account toevoegen gebruiken voor de eerste keer en Wachtwoord opnieuw instellen als je het wachtwoord later nog eens wilt wijzigen.

PersistenID bevat ook letters en met delen verdwijnen die, wellicht handiger om een specifiek deel van de ID te gebruiken bv. tevens 3 t.em. 13. of 3-5 en 12-18.

PersistentID kan je inderdaad niet tonen voordat de gebruiker de database binnen is en jouw script draait. Je zou echter iemand de database weer uit kunnen gooien en opnieuw laten inloggen (wellicht met scriptstap Opnieuw Aanmelden). Of een apart bestandje laten openen.

Maar mag ik je een andere suggestie doen? Die is mogelijk makkelijker te implementeren en heb ik al meerdere malen toegepast.

Account en wachtwoord blijft normaal in gebruik maar in het startscript wordt gecontroleerd of de PersistentID in een lijst van bekende apparaten voorkomt. Dat kan een lijst zijn die gekoppeld is aan een specifieke gebruiker zodat die gebruiker alleen met die apparatuur kan inloggen. Het kan ook een algemene lijst zijn, bv. alle computers en iPads binnen het bedrijf, waarmee alle gebruikers kunnen inloggen.*

Om die vervelende PersistentID codes buiten beeld van de gebruiker te houden heb ik een veld 'nieuw apparaat toestaan' gemaakt dat door de beheerder op Ja (1) gezet kan worden. Het eerst volgende onbekende apparaat wordt dan toegelaten, de PersistentID bewaard in bovengenoemde tabel, en het veld 'nieuw apparaat toestaan' weer op Nee (0) gezet. **

Hopelijk heb je hier wat aan. In verband met het educatieve karakter van dit forum geeft ik geen kant-en-klare scripts.

Mvg,

René

* Overigens heb ik vooralsnog met FM Webdirect het PersistenID niet goed werkend gekregen omdat het per sessie verandert, daar gebruik ik het IP-adres.

** Dit script moet dan met 'Volledige toegangsprivileges' ingesteld worden als de gebruikers het niet zelf elders als records mogen invoeren. Ook handig om hier besturingssysteem, FM-versie e.d. te bewaren zodat je eenvoudig kan zien welke versies gebruikt worden.

• 0
Posted

Laat de gebruiker de eerste keer inloggen met vaste inloggegevens als b.v. username: start, password: install

Geef dit account alleen toegang tot een layout waar je de PersistentID op toont en verder niet.