Misj Posted December 10, 2017 Posted December 10, 2017 Dag iedereen, Ik wil mijn database met stock bereikbaar maken via de ipad. Bedoeling is om op kantoor één pc (MAC OS 10.12) draaiende te houden met de Filemaker DB daarop (FM Pro 14.06). Nu wil ik die bereiken met de ipad in het magazijn, er is een wifi netwerk daar. Kan iemand me op weg helpen, welke stappen dien ik op de Mac te doen? En welke op de ipad ? Alvast bedankt voor elke voorzet, Misj Quote
0 Misj Posted December 10, 2017 Author Posted December 10, 2017 Binnen hetzelfde wifi netwerk is het me al gelukt, ik verzond ook een link en probeerde die via te openen wat niet lukte. Waarschijnlijk blokkeert de Mac één en ander denk ik. Firewall aan of uit maakt echter geen verschil. Quote
0 rgaros Posted December 10, 2017 Posted December 10, 2017 Beste, Je hebt twee mogelijkheden die allemaal buiten FM liggen maar met je router te maken hebben: - maken van een VPN-verbinding (veilig* maar traag), - port forwarding door extern verkeer op poort 5003 door te sturen naar de FM server (onveiliger* maar sneller). Daarvoor zal je je router moeten aanpassen waarvoor je wellicht bij een netwerk IT-er terecht moeten. Van buitenaf zal je dan het externe IP-adres in 'de link' moeten gebruiken (je kan het ook handmatig als Host toevoegen in FM Go). En het is voor de lange termijn handig als er een hostnaam voor in de DNS wordt gemaakt zodat het IP-adres kan wijzigen zonder dat de gebruikers hier last van hebben. Collega's, heb ik het zo goed samen gevat? Mvg, René Ros * te beveiligen met SSL verbinding encryptie en certificaten, bij VPN is dat min of meer standaard, bij port-forwarding kan dat zonder maar kan je SSL/certificaten toepassen. Quote
0 Misj Posted December 11, 2017 Author Posted December 11, 2017 Allebei bedankt voor de reactie's. Het wordt blijkbaar wat moeilijker dan ik gedacht had. @ Banach: de link kreeg ik via "Bestand>Verzenden>Koppeling verzenden" Dit wordt dan verzonden : fmp://192.xxx.1.47/Mabouil%202006.fmp12 Om via deze koppeling verbinding te maken met de database: - moet op de clientcomputer FileMaker zijn geïnstalleerd. - moet het databasebestand op de hostcomputer geopend zijn. - moeten alle firewalls tussen de client en de server het delen van FileMaker Pro-gegevens toestaan. - De client moet netwerktoegang tot de host hebben. Op de tablet krijg ik dan dat de host niet beschikbaar is, via het wifi netwerk en lokale host lukt het wel. Quote
0 Banach Posted December 11, 2017 Posted December 11, 2017 Op de plaats van de xxx staat waarschijnlijk 168. Dit houdt in dat het om een LAN (intern) adres gaat. Van buitenaf (WAN) zul je dat adres niet kunnen bereiken omdat dit adres in de WAN wereld niet bestaat. En daar zal het hier op steken. Het adres moet dan je WAN ip nummer bevatten. Dit kun je eventueel opvragen via http://www.watismijnip.nl Vervolgens moet jouw modem/router zodanig zijn ingesteld dat binnenkomend verkeer de computer met daarop Filemaker kan bereiken. Zie verder de uitstekende samenvatting van René. Quote
0 Misj Posted December 11, 2017 Author Posted December 11, 2017 Daar gaat mijn truuk om de anonimiteit te bewaren de mist in . Er staat inderdaad 168. Vanavond probeer ik mijn ip-adres te achterhalen en ga verder aan de slag. Van harte bedankt. Quote
0 Marsau Posted December 12, 2017 Posted December 12, 2017 Vanzelfsprekend kan je mobiel gebruik ook realiseren door een aparte lokale applicatie op de iPad te gebruiken die wordt gesynchroniseerd met het moeder-systeem. Het gaat er maar om welke benadering je past. Synchronisatie was doorgaans een onderschatte uitdaging, maar tegenwoordig zijn goede out-of-the-box technieken beschikbaar. En indien niet te complex, kun je je er zelf ook aan wagen. Quote
0 rgaros Posted December 12, 2017 Posted December 12, 2017 Vanzelfsprekend kan je mobiel gebruik ook realiseren door een aparte lokale applicatie op de iPad te gebruiken die wordt gesynchroniseerd met het moeder-systeem. Het gaat er maar om welke benadering je past. Zeker, maar bij off-line werken en synchroniseren lever je in op de actualiteit van je gegevens. Bovendien bestaat het gevaar dat een record zowel lokaal als gedeeld gewijzigd wordt. Bovendien is het complexer om te maken, complexer dan je router wijzigen. Mvg, René Quote
0 Misj Posted December 17, 2017 Author Posted December 17, 2017 Die poort openen of een VPN opstellen is niet voor direkt, er wordt aan gewerkt. Kan er in afwachting met FM Go aan de DB geraakt worden via google drive of dropbox ? En hoe begin ik dan aan het bestandspad ? Synchronisatie stelt (nu) geen probleem er is maar één gebruiker ofwel op de ipad ofwel op de Mac. Later komen er meer gebruikers maar tegen dan hoop ik het netwerkprobleem opgelost te hebben. De router is een Fritzbox en die is enkel door de provider (Orange) in te stellen, vandaar dat het even duurt. Het is momenteel te druk om tijdens te kantooruren met hun te overleggen. Groetjes en dank bij voorbaat. Quote
0 rgaros Posted December 17, 2017 Posted December 17, 2017 Kan er in afwachting met FM Go aan de DB geraakt worden via google drive of dropbox ? En hoe begin ik dan aan het bestandspad ? Ja, bestandspad niet nodig om te openen omdat je dat handmatig doet. Refereren vanuit een ander bestand kan met file: Mvg, René Quote
0 Misj Posted December 18, 2017 Author Posted December 18, 2017 Dat openen lukt, maar ik moet wel de DB downloaden en nadien weer uploaden. Dat zal niet anders lukken vrees ik, vermits er geen geopende versie op google drive staat. Nog een vraagje ivm met poort 5003 die moet geforward, kan die geforward naar een specifieke folder ? Of is het een goed idee om FM op een aparte schijfpartitie te plaatsen en daar naar te forwarden? Morgen is er normaal een onderhoud met de provider dan kan ik de juiste info geven. Bedankt alvast, Misj Quote
0 andries Posted December 18, 2017 Posted December 18, 2017 je moet poort 5003 forwarden naar je server, waar je ook een Filemaker Server of FileMaker Client hebt draaien. Groetjes Andries Quote
0 rgaros Posted December 18, 2017 Posted December 18, 2017 Dat openen lukt, maar ik moet wel de DB downloaden en nadien weer uploaden Mogelijk dat dit van nut is: https://www.reneros.biz/filemaker/tips-trucs/?jaar=2015#N174 Mvg, René Quote
0 Misj Posted December 19, 2017 Author Posted December 19, 2017 Van harte bedankt aan iedereen voor alle tips. Het is me(zelf) gelukt om poort 5003 te forwarden en een statisch ip adres toe te wijzen op de Mac. De DB is nu bereikbaar, jullie zijn schatjes ! Hier weet ik niet goed hoe eraan te beginnen: "En het is voor de lange termijn handig als er een hostnaam voor in de DNS wordt gemaakt zodat het IP-adres kan wijzigen zonder dat de gebruikers hier last van hebben." Maar op termijn zal er misschien beter met VPN gewerkt worden, snelheid is niet zo belangrijk. Groetjes, Misj Quote
0 rgaros Posted December 19, 2017 Posted December 19, 2017 Hier weet ik niet goed hoe eraan te beginnen: "En het is voor de lange termijn handig als er een hostnaam voor in de DNS wordt gemaakt zodat het IP-adres kan wijzigen zonder dat de gebruikers hier last van hebben." Is alleen van toepassing als je een domeinnaam hebt, neem even mijnbedrijf.be als voorbeeld. Mocht je router ooit veranderen (en de kans daarop is 100%), een ander IP-adres krijgen of de server in de WAN plaatsen, dan zijn de favorieten, links e.d. bij de gebruikers niet meer bruikbaar. Om dit te voorkomen zou je bij je DNS-provider bijvoorbeeld de domeinnaam filemaker.mijnbedrijf.be in kunnen stellen (A-record) met het dan geldende IP-adres. Zorg er dan voor dat gebruikers niet het IP-adres maar alleen de domeinnaam gebruiken. Als het IP-adres wijzigt hoef je dat alleen in je DNS-instellingen te wijzigen en verandert er niets voor de gebruikers. Er kan hoogstens een periode zijn dat voor hen de server niet te bereiken is, de duur daarvan hangt af van de Time-to-live (TTL) tijd die je voor de domeinnaam hebt ingesteld. Mvg, René Ros http://www.fmtraining.nl Quote
0 Misj Posted December 20, 2017 Author Posted December 20, 2017 Ik heb wel een domeinnaam, dus op termijn misschien beter toch eens werk van maken. Is dit ook van toepassing op een VPN ? Groetjes, Misj Quote
0 rgaros Posted December 20, 2017 Posted December 20, 2017 Is dit ook van toepassing op een VPN ? Wat mij betreft wel, met dezelfde redenen. Alleen dan geldt het niet voor alleen FM maar voor al het VPN gebruik in de toekomst. Je zou router.mijnbedrijf.be voor het VPN adres kunnen gebruiken en tevens filemaker.mijnbedrijf.be voor de FM Server (ook als is dat dan alleen voor intern gebruik). Mvg, René Quote
Question
Misj
Dag iedereen,
Ik wil mijn database met stock bereikbaar maken via de ipad.
Bedoeling is om op kantoor één pc (MAC OS 10.12) draaiende te houden met de Filemaker DB daarop (FM Pro 14.06).
Nu wil ik die bereiken met de ipad in het magazijn, er is een wifi netwerk daar.
Kan iemand me op weg helpen, welke stappen dien ik op de Mac te doen? En welke op de ipad ?
Alvast bedankt voor elke voorzet,
Misj
17 answers to this question
Recommended Posts