Ga naar inhoud
  • 0

Filemaker 16 runtime en High Sierra 10.13.2


Johnny

Vraag

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Je moet je applicatie gaan code-signeren, want daar zit het probleem. Dit is een "veiligheid" die door apple (niet FMI) in het OS zit ingebouwd. Met Sierra 10.12.x heb je er ook last van. De runtime doet het eigenlijk alleen maar op de mac waarop ie is gemaakt en op alle andere kan hij het databestand niet vinden.

 

Iemand vertelde mij de truuk dat je de runtime moet opslaan in dropbox en dan daaruit downloaden, dan zou het over zijn. Ik heb dat echter nog niet getest, dus geen garantie (zelfs niet eens tot de deur)

Link naar reactie
  • 0

Intussen heb ik wat gelezen over code signeren.

 

Wat belangrijk is, dat een runtime op elke computer werkt, behalve als hij gedownload wordt van internet. Dat is dus net even anders als wat jij zegt Menno, of heb ik het niet goed gelezen, mijn bron ging over Yosemite, misschien is het nu anders bij High Sierra. Maar ik kan me niet voorstellen dat een runtime alleen maar werkt op de computer waarop hij is gemaakt. Dat zou helemaal in strijd zijn van de functie van een runtime. Maar dat beveiliging ingaat zodra er een download is, valt te begrijpen.

 

Nu nog een manier vinden om 'easy' te code signeren.

Link naar reactie
  • 0

Daarvoor heb je x-code nodig én een developer-account bij apple. Dan heb je een eigen certificaat, dat wordt vertrouwd door apple en daarmee je je code signeren.

 

Hoe je dat dan weer zou moeten doen met het bouwen van een filemaker-runtime weet ik niet. Ik denk eigenlijk ook dat dat het probleem én de reden is dat de runtimer "deprecated" is bij FileMaker, maar dat kan ik ook helemaal fout hebben :D

Link naar reactie
  • 0

Ik loop daar ook tegenaan. Ik heb maar een runtimer in FM14 uitgeleverd. Maar dan is niet echt een oplossing.

Dat code signeren lijkt op wat ik heb met het uitrollen van FMS16 en FM16. Als je een FMS16-bestand wil openen van een server die geen certificaat heeft, dan krijg je de error 802.

Dat blijkt te komen doordat je een onbekende en onbetrouwbare host aanspreekt. Je moet dus eerst handmatig de host goedkeuren, en dat kan niet met een script. Dus moet je met de klant een de telefoon 10 min praten en helpen door instellingen heen te gaan. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Hetzelfde geldt als je een SMTP-mail wilt versturen via SSL, dat mag ook niet zo maar.

 

Veiligheid is ok, maar dit is niet handig, zeg maar irritant. Of mis ik iets?

Joost, Dhaag datadevelopment in Filemaker sinds 1995.

Link naar reactie
  • 0

We, niet ik, zijn hier al een tijdje bezig met codesigning en runtimes en het lijkt erop dat we voor onze applicatie een methode hebben gevonden. Lijkt, want het is me nog niet helemaal duidelijk of het in alle gevallen werkt (maar het lijkt er wel op). Ik weet wel dat het een hele puzzel was om het in orde te krijgen en het is niet echt praktisch om het te doen maar... mooi als het werkt en je aan het eind van de rit een complete installer hebt. 

'Next step' is om het via Applescript te kunnen doen zodat je niet alle stappen handmatig hoeft te doen (wel zo handig als je met enige regelmaat updates hebt). Maar ook dat zal wel weer de nodige tijd gaan kosten.

aangepast door burggraaf
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...