Ga naar inhoud
  • 0

checkbox list<->repeating field of conditional formatted


McGuffin

Vraag

eerder deze week ben ik heel goed geholpen door perk en ruben, dank nogmaals!

in verband met hetzelfde projectje heb ik nog een vraag an jullie

na wat sleutelen en knutselen aan het eerdere scrip in het kort de situatie:

 

- script loopt door alle records, een sub-loop maakt een record aan, in een te exporteren tabel, voor elk waarde in een checkbox set ('diameter')

- bij elke waarde in de checkbox list hoort een aanvullende waarde, bijv. 'breeksterkte'

- ik heb een repeating field gemaakt van evenveel posities als de diameter checkbox set

- in de loop haal ik dus de waarde van de checkbox set, maar ook de waarde op de zelfde positie als in het repeating field.

dus vb

checkbox: 2 4 6 8 (mm)

repeating field: 200 400 600 800 (kg)

 

het werkt goed, maar het is niet fool proof...

als de gebruiker een waarde in het repeating niet invult loopt het scheef. Vergeet men de 400 in het voorbeeld, schuiven alle waarden op en krijgt het export record met diameter 4mm een breeksterkte van 600 ipv 400

 

- m'n hoofdvraag: is er een slimmere methode om die breeksterktes 'hard-wired' te koppelen aan de bijbehorende diameter?

 

- of anders hoe kan ik dmv conditional formatting de gebruiker waarschuwen dat er iets niet klopt met het breeksterkte veld?

 

nu heb ik heel simpel rode achtergrond als valueCount(diameter) ≠ count(breeksterkte)

mooi zou zijn als alleen repeating field daar rood wordt waar het fout zit

dank je voor evt tips

Link naar reactie

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

De zaak uit elkaar trekken naar aparte records, want dit wordt heel snel een onoverzichtelijke kluwen.

 

Misschien niet wat je wilt horen, maar een artikel dat in zegge 10 varianten kan worden geleverd, zijn gewoon 10 verschillende artikelen. En jouw oorspronkelijke artikel is eigenlijk een artikelgroep.

 

Heb je dit eenmaal opgedeeld, dan wordt alles een heel stuk gemakkelijker.

Link naar reactie
  • 0

hallo Menno, dat ben ik met je eens

aanvankelijk genereerde ik wel met een loop door het diameter en materiaal veld de varianten (aan elk record van deze varianten tabel een key toegevoegd)

en presenteerde deze in een portal onder de genoemde key in de artikelen tabel.

Ik kwam tot deze oplossing toen ik waarden wilde toevoegen aan meerdere varianten records tegelijk.

bijvoorbeeld een locatie in een bakje (allemaal fictief uiteraard)

 

[portal]

materiaal - diameter - breeksterkte - locatie

alu - 2 - 200 - L1

alu - 4 - 400 - L2

alu - 6 - 600 - L3

staal - 2 - 800 - L1

staal - 4 - 400 - L2

staal - 6 - 600 - L3

messing - 2 - 200 - L1

messing - 4 - 400 - L2

messing - 6 - 600 - L3

 

met andere woorden alle art's met diameter 2mm liggen in bakje L1

als de portal met heel veel varianten records gevuld is wordt dat een hele klus om dat allemaal te in te vullen of te wijzigen

vandaar mijn gedachte om het in het hoofdartikel al bij de diameter op te geven.

Om een export te maken delete ik alle records in de varianten tabel en genereer nieuwe records met de juiste lokatie voor alle verschillende diameters

ik zie nog niet meteen hoe ik dit zou moeten doen via de portal zelf, maar ik ben maar amateur

dank voor je reactie

Link naar reactie
  • 0

Dus in jouw voorbeeld kent ieder artikel 3 unieke eigenschappen (de breeksterkte is namelijk een eigenschap van het materiaal en daar bestaan er slechts 3 van)

1) Het materiaal (met als eigen eigenschap de breeksterkte)

2) De diameter

3) De locatie ... je zou de locatie ook een eigenschap van de diameter kunnen maken of vice-versa, maar dat is onhandig wanneer je de indeling van je magazijn moet wijzigen.

 

Zie het voorbeeldje. Daarin zijn er geen repeating field etc.

Artikelen.fmp12

Link naar reactie
  • 0

dank voor je voorbeeld!

ik zie wat je bedoelt

misschien zie ik het verkeerd, maar met deze methode blijft wel het aanpassen van bijv de lokatie een behoorlijke klus bij veel records.

met vele diameters en materialen kan het zo in de honderden lopen

terwijl bij 1 parent record waar alle variaties in staan waaruit alle variatie records gegenereerd worden het beter te doen.

 

ik heb nu met een custom functie wel de verschillende lists kunnen sorteren, maar blijft toch een zwak punt.

 

@menno:

je schrijft: 'de locatie ook een eigenschap van de diameter kunnen maken of vice-versa'

 

het maak ik een eigenschap van een andere eigenschap?

Link naar reactie
  • 0

In jouw voorbeeld heb je een bepaalde diameter op een locatie, ongeacht het materiaal ...... dus in jouw voorbeeld zou je aan een bepaalde locatie ook een bepaalde diameter kunnen toekennen.

 

De diameter is een eigenschap, dat is de locatie ook en het materiaal eveneens. Kijk ook even op wikipedia over databasenormalisatie. Dit kwam in een ander topic ook al ter sprake.

 

Wanneer je jouw inventaris groepeert zoals jij dat hebt gedaan, dan kan er ook op zulke groepen worden gezocht. Je kan dan in de gevonden set gemakkelijk een locatie vervangen, zie de help van FileMaker voor meer uitleg

Link naar reactie
  • 0

Heb het project even laten liggen omdat ik er niet uitkwam en andere dingen moest doen. Dit weekend e e a uitgewerkt naar aanleiding van je antwoorden, Menno.

Ik heb het zo omgebouwd en veel simpeler van opzet gemaakt, nu zo dat alle varianten aparte artikelen zijn.

Het werkt nu goed en ik krijg de juiste exports.

Dank voor je hulp!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...