Ga naar inhoud
  • 0

Status extern bestand


hezndepezn

Vraag

In de situatie waarin een toepassing in FM GO een extern script aanroept van een extern bestand (gehost door FMPRO) wil ik kunnen nagaan of het externe bestand beschikbaar is.

 

Ik probeer dit door een testscript aan te roepen in het externe bestand, als dit niet lukt komt er een foutcode terug en kan de fout worden afgehandeld.

Echter duurt het vrij lang als het externe bestand niet beschikbaar is voordat het script met de melding komt, er blijft een wieltje draaien tot FM GO door heeft dat het externe bestand niet beschikbaar is en de foutmelding wordt gegeven.

 

Is er een andere (lees snellere) manier om de status van de beschikbaarheid van een bestand te toetsen?

Link naar reactie

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
12 hours ago, Peter Wagemans said:

Interessant dat verschillende domains ook verschillende time outs geven. Onbegrijpelijk.

Dag Peter,

Ik vermoed dat dit te maken heeft met wat de remote 'server' doet. Enkele voorbeelden met bijgevoegde screenshots:

vanlanduyt.eu is een domain waar alleen een mailadres op zit, geen andere functies: 13 milliseconden (waarschijnlijk reactie van DNS, ERR_NAME_NOT_RESOLVED )

Elvee.eu en Clarify zijn wel geldige domains, met functies: resp: 30216 en 6210 Milliseconden

De twee blurred URL's zijn mijn development server, vanop afstand. Eénmaal met de database "AYD_Server" gesloten, en éénmaal met de database in normale geopende toestand. Ik vermoed dat hier FMServer zelf direct doorgeeft dat de database niet beschikbaar is, vandaar de snelle reactie. 

Groetjes,

Philip.

 

screenshot_136.png

screenshot_135.png

screenshot_134.png

screenshot_133.png

screenshot_132.png

Link naar reactie
  • 0

Andries, dank voor het meedenken. Het gaat hier echter om een toepassing voor een enkele gebruiker die alleen FMP gebruikt (geen FMS) en gegevens met FMGO synchroniseert.

 

De toepassing op FM GO draait soms volledig offline waar ook geen 3G of 4G beschikbaar is, vandaar de oplossing voor een toepassing die autonoom op FM GO draait en bij gelegenheid synchroniseert.

Link naar reactie
  • 0

Laat de FileMaker Pro bij opstart van de FileMaker file ( dus in het opstartscript ) een bestandje uploaden naar een plek waar de FileMaker Go ook bijkan. Een web site bijvoorbeeld.

Het bestandje kan zelfs een fmp link bevatten om gemakkelijk de FileMaker file op te starten. Met een webviewer maak je het beschikbaar in de FileMaker Go applicatie.

Bij het afsluiten van de FileMaker file laat je de FileMaker Pro applicatie een alternatief filetje uploaden, waar bijvoorbeeld in staat dat het bestand nu niet beschikbaar is.

Je ziet dus altijd de status van de FileMaker file vanuit de FileMaker Go applicatie, en dat in de tijd dat er nodig is om een klein web paginaatje te laden.

Link naar reactie
  • 0

Bij mij lukt dat meestal in minder dan een seconde. Ik heb een voorbeeldje bijgevoegd, met zowel een server als een locale database. De locale database roept een scriptje aan in de server database, die dan een antwoordje geeft, met datum en tijd erbij. Paswoord voor beide files: Admin - Admin. Let op: je moet wel testen op Get (LastError) = 0, je kan immers nog andere fouten terugkrijgen.

Philip

AYD.zip

Link naar reactie
  • 0

Als je client geen netwerk aansluiting heeft, dan heeft die het ook direct door dat dit niet gaat lukken en geeft dan inderdaad in minder dan een seconde antwoord.

Als je client wél op het internet kan, dan gaat die niet besluiten na minder dan 1 seconde dat de server niet beschikbaar is. Die concluse zou ook veel te snel genomen zijn, want het internet is nu éénmaal niet zo geweldig rap. Mijn ervaring is dus net als die van Banach: je zit zo'n 30 seconden te koekeloeren. M.a.w. FileMaker is hierboven 24,0068 seconden bezig met te proberen de netwerk connectie te openen. Die time-out is jammer genoeg iets dat je niet kan instellen in de "open file" script stap.

Link naar reactie
  • 0
Op 5-3-2018 om 19:37 zei Peter Wagemans:

Laat de FileMaker Pro bij opstart van de FileMaker file ( dus in het opstartscript ) een bestandje uploaden naar een plek waar de FileMaker Go ook bijkan. Een web site bijvoorbeeld.

Het bestandje kan zelfs een fmp link bevatten om gemakkelijk de FileMaker file op te starten. Met een webviewer maak je het beschikbaar in de FileMaker Go applicatie.

Bij het afsluiten van de FileMaker file laat je de FileMaker Pro applicatie een alternatief filetje uploaden, waar bijvoorbeeld in staat dat het bestand nu niet beschikbaar is.

Je ziet dus altijd de status van de FileMaker file vanuit de FileMaker Go applicatie, en dat in de tijd dat er nodig is om een klein web paginaatje te laden.

Het heeft even geduurd voordat ik hier weer meldt, excuus .... afijn, dat zorgde in ieder geval voor een hoop reacties. In antwoord op Peter z'n bovenstaande bericht, het punt is dat de situatie voorkomt dat er geen netwerk beschikbaar is (zowel wifi als 4G), dan werkt bovenstaande niet. 

Alle dank voor het denken en proberen.

aangepast door hezndepezn
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...