Jump to content
  • 0

Hulp nodig bij tijdlijn

Fjodjont

Question

Posted

Goedendag,

Ik ben bezig met het maken van een tijdlijn om afspraken overzichtelijker te krijgen per persoon (Ghantt Chart oid).

Nu loop ik tegen een probleem aan. Ik probeer de gegevens uit een veld in een herhalingsveld te krijgen. Dit lukt momenteel niet. Wanneer ik in de formule handmatig tekst zet werkt het (gedeeltelijk). Maak ik er een verwijzing naar een veld van gebeurt er niets.

Momenteel heb ik 3 velden voor de tijdlijn.

1 - die per record uitrekent welk veld bij de herhaling gevuld moet worden met een waarde 1.

2 - een resumé veld op dit vorige veld. Doel is om met voorwaardelijke opmaak inzicht te krijgen waar afspraken elkaar overlappen. Dit lukt.

3 - ik probeer er gegevens overheen te leggen zodat ik kan zien waar de afspraak is, bijvoorbeeld postcode/huisnr. (Vervolg wordt om dit te kunnen wijzigen doormiddel van drag & drop).

Formule die ik nu heb voor weergave van de tekst in het derde veld:

" If ( Tijdlijn | Tijdlijn per record & "[" & Get ( NummerBerekeningHerhaling ) & "]" ≥ 1 ; "Wel" ; "Niet" ) "

Uitkomsttype is: tekst.

In de bijlage is zichtbaar dat de waarde "Wel" getoond wordt. Zodra ik op de plaats van "Wel" een verwijzing naar een tekstveld maak blijft het leeg.

Kan iemand mij helpen of wijzen op een fout zodat ik verder kan?

Nog even over mijzelf; ik post niet veel op forums maar gebruik deze wel veel. Ik gebruik filemaker vanaf versie 12, niet commercieel maar voor mijn bedrijf.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groet,

5a758dd919c30_Schermafbeelding2018-01-26om08_44_53.png.e902c58803131142bab9ab95c495c6df.png

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ik heb mijn vraag gisteren opgelost. Een nieuw herhalend veld wat staat voor de tijd. Hiermee een lijst gemaakt en met patterncount & Position bepaald waar wat moet komen. In eerste instantie direct in het veld maar dit leverde geen betrouwbare informatie op, vermoedelijk kon de layout de data niet snel genoeg verwerken. Alles via een script laten lopen en het werkt perfect.

Bedankt voor het meedenken.

Groet,

Fjodor

• 0
Posted

Volgens mij klopt je formule niet: je bouwt een string maar roept geen veldinhoud op. Gebruik de GetRepetition functie.

Verder is het van belang dat als je een herhalend berekend veld hebt, dat je de niet-herhalende velden altijd met een 'Extend (...)' aanhaalt. Anders gaat het geheid mis.

'Wel' en 'niet' is eigenlijk op zichzelf overbodig; de logische vergelijking genereert altijd een waarheidswaarde.

Marsau

• 0
Posted

Dag Marsau,

Bedankt voor je reactie. Mijn kennis rondom de herhalende velden is gering, ik werk er vrijwel nooit mee. Je antwoord in relatie tot "Wel" en "Niet" klinkt volkomen logisch, "niet" zie je ook niet terug. Ik ga eens kijken richting die GetRepetition functie.

Zojuist heb ik iets gevonden in de knoppenbalk. Ik gebruik nu een list() formule om gegevens uit een relatietabel te halen. Vervolgens zet ik de data om naar de naam van de knop. Ik denk dat dit gaat lukken :D

• 0
Posted

Oplossing via de knoppenbalk is niet gewenst. Het is wel gelukt maar de layout werd enorm traag.

Ik ben nu verder gegaan met een nieuw herhalend veld. hierin beter gelet op de herhalende functies. Nu krijg ik voor 1 record de data die ik hebben wil maar niet voor de overige records waarmee ook een relatie is.

Formule in berekening bij herhalend veld:

"

Let ( [

Start = Time ( Get ( NummerBerekeningHerhaling ) / 96 * 24 ; 0 ; 0 ) ; // starttijd van de herhaling

Eind = Time ( Get ( NummerBerekeningHerhaling ) / 96 * 24 ; 0 ; 0 ) -1 // eindtijd van de herhaling

] ;

If ( Extend ( TEST GHANTT_Opdracht::Tijdstart ) ≤ Eind and Extend ( TEST GHANTT_Opdracht::Tijd eind planning ) ≥ Start ; Extend ( TEST GHANTT_Opdracht::Tijdlijn | planninggegevens ) ; "") //berekening

)

//Extend ( TEST GHANTT_Opdracht::Tijdlijn | planninggegevens )

//GetNthRecord ( Extend ( TEST GHANTT_Opdracht::Tijdlijn | planninggegevens ) ; Get ( NummerBerekeningHerhaling ) / 96 * 24 )

"

Onderin zit een poging om met GetNthRecord de overige gegevens van de andere records waarmee een relatie is op te halen.

Alvast bedankt

5a758dd91b7f8_Schermafbeelding2018-01-27om12_13_55.png.dff7e52ff9d093f42b36a14e615ee236.png

• 0
Posted

Kan helaas niet precies afleiden wat je probeert op te bouwen.

Wel een (bij mij beproefde truc): een herhalende veld in de afzonderlijke records opnemen, en dan dit veld resumeren, eveneens als herhaald veld. Kan je verrassende plaatjes mee maken.

• 0
Posted

Marsau,

De balk aan de bovenzijde in mijn bijlage is een herhalend resumé veld. Hiermee kan ik alleen getallen ophalen en geen tekst. Ik zal proberen beter uit te leggen wat ik tot nu toe gedaan heb.

Ik heb 2 tabellen, opdracht en personen. De tabel opdracht heeft velden voor een persoon, datum en tijd. Een herhalend berekeningsveld haalt de waarde in een getal naar de juiste herhaling (herhalingen zijn 96 zodat in kwartieren gekeken kan worden). Vervolgens wordt op dit veld een resumé veld gemaakt. Wanneer afspraken elkaar overlappen wordt de kleur aangepast (meer dan 2 is rood).

Bovenstaande wil ik uitbreiden met tekst zodat we kunnen zien waar de opdracht is op basis van postcode, huisnummer en plaats. Hiervoor heb ik een herhalend veld gemaakt in de tabel van de personen. Op basis van de eerdere geposte formule lukt het om de gezochte gegevens voor 1 record in het juiste herhalend veld te krijgen. Resultaat is in de bijlage te zien als 'Tijdlijn Tekst'. Nu dacht ik met GetNthRecord een dusdanige uitbreiding te kunnen maken om ook de overige gegevens in het herhalende veld bij personen te krijgen.

Hoop dat ik zo duidelijker ben waar ik naartoe wil.

Alvast bedankt,