Ga naar inhoud

Migratie naar nieuwe forum software


Aanbevolen berichten

Het zat er al een tijdje aan te komen. We moesten al over naar een nieuwer OS omdat de backup software niet meer compatible was met onze oude linux distributie.

 

Maar er speelt meer. Ik heb het activiteits-portaal altijd heel belangrijk gevonden, omdat je dan snel kan zien wat er allemaal reilt en zeilt op het forum.

Om spammers op het forum te weren hebben we ook het paard van Napoleon er bij gehaald tijdens de registratie, wat geen standaard "feature" is van het forum, maar iets afwijkend om de spambotjes te slim af te zijn.

Maar hiervoor had ik de forum php nogal wat moeten aanpassen, en was het geen goed idee meer om zomaar forum updates te draaien.

Probleem natuurlijk na 15 jaar.

Het forum is operationeel, maar het begint er nu toch echt wel een beetje oubollig uit te zien. Ik wil de zaak daarom een stukje opfrissen. De laatste incarnatie van de gratis phpbb software ziet er echter... niet veel minder oubollig uit.

 

We gaan over op commerciele forum software. En het is Invision geworden. Commerciele forum software houdt niet in dat Clarify een commercieel forum wordt. Het blijft voorlopig rustig hier in de kelder draaien, wat de vaste kosten laag houdt en elke vorm van verplichting vermijdt. Op het ogenblik is de enige sponsor m'n eigen bedrijfje. En dat is OK zo. Wie financieel wil bijdragen kan altijd op deze pagina terecht.

 

In de eerste fase gebruiken we alleen de forum module van Invision, en alle toeters en bellen gaan voorlopig af. De 2 afgelopen weken zijn er wat testconversies gedaan, en we kunnen ieders login gegevens nu uiteindelijk overzetten, wat niet van de eerste keer lukte.

 

Het plan is om dit weekend de site plat te leggen. Ofwel vanaf vrijdagavond, ofwel zaterdagmorgen. Het ritueel is nogal uitgebreid, dus waarschijnlijk is Clarify heel het weekend onbeschikbaar. Met wat geluk zijn we zaterdagavond rond.

Link naar reactie

Jazeker, vooral de mogelijkheid om te kiezen voor de verschillende weergaven van de lijst met actuele discussies, zal vast door veel gebruikers worden gewaardeerd.

Het phpBB-forum was niet verkeerd, maar inmiddels wel een beetje oubollig. Deze weergave is lekker fris, modern en lijkt vaag een beetje op een combinatie van de fm-commmunity en fm-forums. Ik vind het ook erg mooi hoe goed de oude artikelen zijn meegekomen.

Link naar reactie

Een heel frisse aanpak is dat heel wat fora nu in een vraag-antwoord vorm zijn.Iets wat eigenlijk vanaf het begin de bedoeling was.

De nieuwwe forum software laat toe om de vragensteller het voor hem werkende antwoord te laten kiezen, en andere kunnen ook hun appreciatie kwijt bij een antwoord, op allerlie manieren. Moderators kunnen een hele discussie thread beoordelen, waardoor de forumers ook een beetje een indicatie krijgen wat de moeite is om eens te bekijken.

Er is een heel appreciatie systeem met punten en zo, maar ik wil het even nog simpel en stupid houden, heel wat mensen zullen al een flinke boterham hebben aan wat er nu allemaal beschikbaar is.

De muizen liggen hier dood in de kast. Ik moet gaan winkelen, en ga er dus misschien vandaag wel mee kappen.

Link naar reactie

Dag Peter,

Nogmaals dank voor alle werk en één kleine opmerking.

Bovenaan de titelbalk staat er : Clarify: Nederlandtalig FIlemaker Forum. 

De "I" van File is een hoofdletter zo te zien, zou dat niet beter en mooier een kleine worden ?

 

Je ziet maar wat je er mee doet, echt belangrijk is het niet en zijn het niet de kleine schoonheidsfoutjes die echte mensen mooier maken ^_^

 

Groetjes,

 

Misj

 

 

Link naar reactie

Hey Misj, bedankt om dit even te melden. Ik zie niet zo goed meer als vroeger, en het blijft ook moeilijk voor me om het woord “FileMaker” correct te typen. Het is een echte schande.

het uteindelijke plan is om terug een logo te plaatsen, het bestaande led-lamp logo heeft een degradé naar wit en past niet op een blauwe achtergrond. De inlog- en registratielink staat in het wit ( wit op wit = onzichtbaar ) en die stijl vind ik niet in de stijl admin console van het forum. Ik moet eens op de site van Invision een vraagje posten.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Sinds vandaag is er een chatbox, en omdat we een nederlandstalig forum zijn, is het "de babbeldoos" geworden.

Dit laat snelle interacties tussen forum leden toe, onze vraag en antwoord threads zijn hier minder voor geschikt.

De babbeldoos is op 2 plaatsen beschikbaar:

  • onderaan een thread
  • in de activiteits-tab

Ik heb het ding snel vertaald, als er iets niet klopt, laat maar weten.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...