Ga naar inhoud
  • 0

Opbouw van een database


tdesmet

Vraag

Hallo allemaal,

 

Ik zit met een vraag mbt filemaker database opbouwen.

Momenteel heb ik een database en deze moet ik verder uitwerken, maar ik stel me soms de vraag of ik goed bezig ben.

 

Daarom even het volgende toelichten.

In de database zitten klanten en contacten (elks een aparte tabel en aan elkaar gelinkt dmv een relatie).

Klanten hebben ook diensten of activiteiten.

Elke activiteit heeft zijn eigen specifieke informatie nodig (dus eigen velden)

 

Maak ik dan voor elke activiteit/dienst best een aparte tabel? of ben ik beter af om 1 tabel te hebben met alle activiteiten/diensten waar alle velden samen zitten en in de formulieren enkel tonen wat ik nodig heb in functie van de keuze van activiteit.

 

Zou goed zijn om te weten

Link naar reactie

2 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Voordeel van alles in 1 tabel: lekker simpel, rapportering ook, omdat er maar 1 tabel is
  • Nadeel van alles in 1 tabel: het worden misschien heel veel velden, nomenclatuur van de velden zal heel belangrijk zijn, stored calcs te vermijden, wordt snel onoverzichlijk

 

  • Voordeel van alles apart: zeer modulair en overzichtelijk
  • Nadeel van alles apart: zoveel relaties als je activiteiten/diensten hebt, en dat worden er misschien heel veel, rapporteren wordt misschien moeilijk

Wat is wijsheid hier?

Als al je invulvelden tekstvelden zijn, dan kan je misschien een volledig dynamisch systeem maken, waar zelfs je veldnamen bepaald worden door je activiteit/dienst. Redelijk geeky oplossing natuurlijk. Maar als je héél veel verschillende diensten/activiteiten hebt met weinig en simpele invulvelden, dan zou ik eerder daarvoor gaan. Het is eveneens alles in 1 tabel, maar met alltijd dezelfde velden.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...