Jump to content
  • 0

HTML mail en WebDirect

hans erik

Question

Posted

Misschien kan iemand mij hierover adviseren: ik heb een FMserver16 met WebDirect, en FMP clients die HTML mails versturen. In de HTML mails zitten kleine plaatjes, zoals een logo of een banner met adresinformatie, niks bijzonders. Er zijn verschillende methodes om die plaatjes te laten zien: embedded (d.w.z. als attachment in base64 met een CID) of als link naar een externe server. Dat laatste is natuulrijk gemakkelijk en je email blijft heel compact.

De vraag is: waar sla je die logo's dan op. Ik dacht: in de home directory op de FM16 server, maar is dat verstandig? Het gaat natuurlijk om plaatjes die maar zelden veranderen en de extra load voor de server is te verwaarlozen.

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Hans Erik vraagt zit af waar hij de beeldjes zet als hij externe verwijzingen maakt.

Het hangt er allemaal een beetje van af hoeveel adressen je gaat mailen. Mail je er 100, dan kan je die beelden zetten waar je wil, bij héél kleine oplages zelfs in dropbox, als publiek toegankelijk bestand. Bij heel wat internet providers heb je web ruimte met ftp toegang. Dat is de ideale plek, want het kost je geen bandbreedte op je aansluiting. Denk erom, dit is “upload” bandbreedte, hiermee wil je zuinig omspringen.

• 0
Posted
12 uur geleden zei hans erik:

waar sla je die logo's dan op.

In het geval dat je ze gaat embedden? Kan je ze dan niet beter als base64 in een aparte tabel opslaan?

• 0
Posted

Inderdaad Peter, ik was een beetje onduidelijk. In geval van embedding als BASE64 wordt de BASE64 natuurlijk in een Filemaker veld opgeslagen, of 'on the fly' berekend bij het samenstellen van de HTML.

Maar het gaat dus om PG en PNG bestanden, logo's en kleine banners (zoals zo'n schildje voor een kwaliteitskeurmerk). En het gaat dus ook om zeer beperkte aantallen emails. Ik denk dat de 'home directory' van de Filemaker server op zich dus een goede plek is. 

Wat je zegt over het bandbreedte gebruik is overigens ook waar: telkens als iemand zo'n email opent wordt het logo weer geupload. Het gaat om bestanden van minder dan 100 KByte, maar vele kleintjes maken een grote.

• 0
Posted

Nog een kleine toevoeging.

Ben in de weer geweest met de BaseElements Plugin, die ook ServerSide prima werkt. Naast het versturen van HTML mail over SMTP heeft de plugin ook nog een paar handige export en import functies. Heb je eenmaal door hoe je de padnamen moet inrichten om de juiste directory te benaderen, dan is het vrij simpel om logo's enzo met een PSOS in de HTML home directory te plaatsen.