Ga naar inhoud
  • 0

HTML mail en WebDirect


hans erik

Vraag

Misschien kan iemand mij hierover adviseren: ik heb een FMserver16 met WebDirect, en FMP clients die HTML mails versturen. In de HTML mails zitten kleine plaatjes, zoals een logo of een banner met adresinformatie, niks bijzonders. Er zijn verschillende methodes om die plaatjes te laten zien: embedded (d.w.z. als attachment in base64 met een CID) of als link naar een externe server. Dat laatste is natuulrijk gemakkelijk en je email blijft heel compact.

De vraag is: waar sla je die logo's dan op. Ik dacht: in de home directory op de FM16 server, maar is dat verstandig? Het gaat natuurlijk om plaatjes die maar zelden veranderen en de extra load voor de server is te verwaarlozen.

 

Link naar reactie

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hans Erik vraagt zit af waar hij de beeldjes zet als hij externe verwijzingen maakt.

Het hangt er allemaal een beetje van af hoeveel adressen je gaat mailen. Mail je er 100, dan kan je die beelden zetten waar je wil, bij héél kleine oplages zelfs in dropbox, als publiek toegankelijk bestand. Bij heel wat internet providers heb je web ruimte met ftp toegang. Dat is de ideale plek, want het kost je geen bandbreedte op je aansluiting. Denk erom, dit is “upload” bandbreedte, hiermee wil je zuinig omspringen.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad Peter, ik was een beetje onduidelijk. In geval van embedding als BASE64 wordt de BASE64 natuurlijk in een Filemaker veld opgeslagen, of 'on the fly' berekend bij het samenstellen van de HTML.

Maar het gaat dus om PG en PNG bestanden, logo's en kleine banners (zoals zo'n schildje voor een kwaliteitskeurmerk). En het gaat dus ook om zeer beperkte aantallen emails. Ik denk dat de 'home directory' van de Filemaker server op zich dus een goede plek is. 

Wat je zegt over het bandbreedte gebruik is overigens ook waar: telkens als iemand zo'n email opent wordt het logo weer geupload. Het gaat om bestanden van minder dan 100 KByte, maar vele kleintjes maken een grote.

 

Link naar reactie
  • 0

Nog een kleine toevoeging.

Ben in de weer geweest met de BaseElements Plugin, die ook ServerSide prima werkt. Naast het versturen van HTML mail over SMTP heeft de plugin ook nog een paar handige export en import functies. Heb je eenmaal door hoe je de padnamen moet inrichten om de juiste directory te benaderen, dan is het vrij simpel om logo's enzo met een PSOS in de HTML home directory te plaatsen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...