Ga naar inhoud
  • 0

netwerk connectie verloren na scherm ontgrendeling


Peter Wagemans

Vraag

Ik gebruik de optie "Lock Screen"  - ik veronderstel "Vergrendel Scherm" op een nederlandstalig MacOS, om curieusneuzen te ontmoedigen terwijl ik even weg ben van mijn Mac.

Maar owee, na terugkomst is meestal de connectie kwijt.

Het gaat hier niet over een wifi connectie ( daar is BTW een truukje voor ), maar over een ethernet connectie. Op mijn oude 2012 MacBook met Sierra was er nog geen scherm vergrendeling menu, maar deed ik dit via het KeyChain ( Sleutelhanger Toegang? ) menu - maar het werkte daar wél. In High Sierra kan je dit niet meer op deze manier, en ik vraag me af of er ook exact hetzelfde gebeurt. Al rondvraag gedaan bij mijn collega's, maar mijn exact probleem hebben ze blijkbaar niet. Bijvoorbeeld naar het login scherm gaan ( je sessie blijft dan draaien ) geeft bij collega's OOK een probleem.

Wie weet wat er aan de hand is, en beter nog, wie weet hoe je zoiets oplost?

Link naar reactie

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Gemerkt met de standaard Apple Network Utility - Die Apple BTW nu heel "gebruiksvriendelijk" heeft geplaatst in /System/CoreServices/Applications - dat de Belkin Ethernet adapter heel wat "send errors" geeft.

Apple heeft blijkbaar zélf geen USB-C naar ethernet RJ-45 adapter, en verkoopt een Belkin adapter op hun site. De reviews zijn niet al te schitterend, wat mijn vermoedens dat deze adapter problemen geeft lijkt te bevestigen:

https://www.apple.com/shop/reviews/HJKF2ZM/A/belkin-usb-c-to-gigabit-ethernet-adapter

Ik begrijp dit niet goed. Eerst verwijdert Apple alle mogelijke poorten van de MacBook, zodat je voor letterlijk alles adapters moet kopen. Vervolgens verkopen ze zelfs de meest essentiele adapters niet, en moet je een 3th party adapter kopen. Die dan niet goed werkt. WIL Apple gewoon geen MacBooks meer verkopen? Misschien moeten ze dat dan gewoon zeggen. De eigenzinnigheid van Apple heeft volgens mij het absurde al lang overschreden. 2 MacBooks geleden had ik een perfecte machine: 17 inch, alle benodigde pooorten, en een goed toetsenbord. Vandaag heb ik een veel te klein scherm, een zak met adapters en tussenkabels voor het geval ik iets moet aansluiten, en een toetsenbord waar alleen Apple lyrisch over doet.

Ik ga de volgende dagen een combinatie van een USB-C naar thunderbolt -> een thunderbolt ethernet adapter gebruiken. Misschien geeft dat geen netwerk fouten meer en misdraagt de netwerrk driver software zich wat minder.

 

IMG_2408.jpg

Link naar reactie
  • 0

Hoi PJ,

Quote

Als je er aan gewend bent om "netwerk" (of "network") in spotlight in te geven om Network Utility op te starten, dan valt het wel mee met de gebruikersvriendelijkheid.

Ik gebruikte LaunchBar en QuickSilver lang voor Apple het idee overpakte. Je kan dus gerust stellen dat ik gewend ben om op deze manier te werken. Maar "Network Utility" intypen leverde niks op.

Pas nadat ik van alle items in die folder een alias maakte, en die alias files in de Utilities folder van de Applications folder sleepte, wou SpotLight ze ook vinden. Vreemd genoeg kon ik daarna de alias files verwijderen en bleef het werken. In de SpotLight control panel staat "Applications" aangevinkt nochtans. Ik heb die aliassen dan maar gewoon laten staan, voor het geval SpotLight het weer zou vergeten.

Waarschijnlijk zag Apple deze tools meer als Administrator tools, een poging om de zaken eenvoudiger voor te stellen misschien. Heeft volgens mij het omgekeerde effect gehad.

Zie mij hier "ranten". Op WIndows is het nog stukken erger.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...