Jump to content
  • 0

Filemaker via een modem

Frank ter Braak

Question

Posted (edited)

Op dit moment probeer ik mijn database niet alleen via het lokale netwerk te openen maar kijk ik of het ook via het internet lukt. Om dat te doen trek ik mijn UTP ethernet stekker er uit bel ik met een modem in en maak verbinding met de host via poort 5003.

Het duurt echter zeer lang voor de bestanden geopend zijn. Normaal misschien 6 sekonden maar nu wel een kwartier. De bediening gaat vervolgens natuurlijk ook heel traag.

Is een modem verbinding (14400 bps) voldoende? Of ligt het aan de groote van de bestanden? Of zou het kunnen liggen aan de netwerk en firewall instellingen?

Wie heeft hier ervaring mee?

Ook Timbuktu is in kleur modus onwerkbaar traag en in zwartwit ook nog stroperig.

Edited by Guest

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Wat je nu wil gaan doen is - in alle eerlijkheid - eigenlijk vakwerk. Er zullen er hier wel een paar zijn die zeggen "Dat is niet waar", maar die vergeten dan wel even dat ze zélf vakmensen zijn, of toch minstens hun kennis en vaardigheden bezitten :wink: .

FileMaker op afstand gebruiken kan op vele manieren. Degene die jij geschetst hebt, is de ondoenlijkste - dat heb je dus al gemerkt - en je zal het dus totaal anders moeten aanpakken. Citrix en Terminal Services situeren zich aan de top. Tussen die twee en wat je nu gedaan hebt, zit nog een heel gamma aan mogelijkheden. Een van de Clarify cracks zal je hier wel mee op weg helpen.

• 0
Posted
of het ook via het internet lukt. Om dat te doen trek ik mijn UTP ethernet stekker er uit bel ik met een modem in en maak verbinding met de host via poort 5003.

Even in de marge: hoef je echt je stekker uit te trekken?

Het duurt echter zeer lang voor de bestanden geopend zijn. Normaal misschien 6 sekonden maar nu wel een kwartier. De bediening gaat vervolgens natuurlijk ook heel traag.

Is een modem verbinding (14400 bps) voldoende? Of ligt het aan de groote van de bestanden? Of zou het kunnen liggen aan de netwerk en firewall instellingen?

Ook Timbuktu is in kleur modus onwerkbaar traag en in zwartwit ook nog stroperig.

We missen een aantal elementen hier voor een goede troubleshooting (welk OS? Wat voor een bandbreedte heb je aan de host-zijde?), maar ach, wat baat het? 14.400 is gewoon onwerkbaar langzaam.

Je moet dat even in perspectief zetten: ISDN is 64.000. ADSL of kabel is rond de 256.000 (upload, aan de host kant). Dat is dus al 20 maal sneller dan 14.400. Ga je downloaden met xDSL en aan de host-zijde hebben ze genoeg bandbreedte, dan komen we aan ong. 2.000.000.

Er zijn relatief weinig protocollen en applicaties die nog met zo'n lage snelheid kunnen werken.

Het Filemaker protocol is al geen snelheidsduivel (TB2 ook niet overigens), en dan nog op zo'n aftandse modemverbinding... heel wetenschappelijk gezegd: forget it. Ik zou de moeite niet doen om je firewall edm te gaan nakijken. De bottleneck zit aan de client kant.

Suggestie: zelfde host, andere client: probeer het eens via adsl bv, en zie wat dat geeft.

Succes,

DF

• 0
Posted
Even in de marge: hoef je echt je stekker uit te trekken?

Anders legt hij toch de snelle lokale verbinding

We missen een aantal elementen hier voor een goede troubleshooting ..........Het Filemaker protocol is al geen snelheidsduivel (TB2 ook niet overigens)

Ik gebruik OSX 10.2.4 en de host hangt aan een het web middels een ADSL verbinding.

Wat ik vreemd vind is dat ik enkele jaren geleden met mijn iMac en OSX 8.6 mijn vader op een hele oude mac met OS 7 bijstond met Timbuktu en een modemverbinding. Dat ging toen best heel redelijk. Is Timbuktu of het OS zoveel trager geworden? Zijn schermresolute was natuurlijk wel veel lager (400x600?) misschien was het dat.

Ik ga het binnen kort wel bij een buurman proberen op de kabel. Dan zal ik laten weten of dat werkbaar is.

• 0
Posted
hoef je echt je stekker uit te trekken?

Anders legt hij toch de snelle lokale verbinding

Oops, juist ja. Zelfs als je handmatig PPP zou opstarten gaat ie toch via Ethernet.

de host hangt aan een het web middels een ADSL verbinding.

Is Timbuktu of het OS zoveel trager geworden?

Ik ga het binnen kort wel bij een buurman proberen op de kabel. Dan zal ik laten weten of dat werkbaar is.

Ik zou zeggen: oude programma's werken vrij aardig met oude protocollen op oude snelheid. Nieuwe OS'en en applicaties etc veronderstellen "moderne" snelheden. Beetje dezelfde problematiek als de laatste nieuwe Office proberen te draaien op een Mac van 7 jaar oud.

Noteer de uploadcapaciteit van die adsl, en probeer het dan inderdaad bij de buurman, en zie welke snelheid je haalt (bv downloaden file), dan weet je meer...

DF

• 0
Posted

Ik zou zeggen: oude programma's werken vrij aardig met oude protocollen op oude snelheid. Nieuwe OS'en en applicaties etc veronderstellen "moderne" snelheden. Beetje dezelfde problematiek als de laatste nieuwe Office proberen te draaien op een Mac van 7 jaar oud.

Blij dat de Foemper deze gouden regel nog eens in herinnering brengt: "Je draait software van het ogenblik binnen een besturingssysteem van het ogenblik op een machine van het ogenblik".

Bijregel van deze hoofdregel: "Vanaf het ogenblik dat je met één van die drie elementen hierboven gaat smossen, zit je zo goed als zeker een tijdje later in de ellende."

Een voorbeeldje: installeer een Office 2000 op een machine uit het Windows 95-tijdperk met Windows ME als besturingssysteem. "Plezier" gegarandeerd!

• 0
Posted
Wat ik vreemd vind is dat ik enkele jaren geleden met mijn iMac en OSX 8.6 mijn vader op een hele oude mac met OS 7 bijstond met Timbuktu en een modemverbinding. Dat ging toen best heel redelijk. Is Timbuktu of het OS zoveel trager geworden? Zijn schermresolute was natuurlijk wel veel lager (400x600?) misschien was het dat.

Wat je hier beschrijft is iets heel anders dan inbellen en de databases van FM openen.

Met Timbuktu komt alleen de scherm info van de machine die je overneemt over het lijntje en dat wil op een 14k4 verbinding nog wel lukken, maar werkelijk een FM bestand openen en bewerken trekt veel en veel meer data over de lijn en duurt dus ook aanmerkelijk langer.

rmw