Ga naar inhoud
  • 0

Meerdere waarden in een veld, lastig in een calculatie


Roger

Vraag

In een veld (MWV) van tabel A staan meerdere waarden, door een harde return gescheiden. Het zijn de record ID's van tabel B. Tabel A en B zijn aan elkaar gerelateerd via dit Multi-Waarde-veld in A en Record_ID in B.

In mijn portal worden keurig alle gerelateerde records getoond, hoewel MWV niet gelijk is aan de waarden in het veld Record_ID in tabel B. Immers, in laatst genoemd veld bevindt zich slechts 1 waarde en in MWV bevinden zich meerdere waarden. Maar de relatie staat toe dat alle records van tabel B getoond worden waarvan het Record_ID voorkomt in MWV.

In een berekeningsveld wordt hier anders mee omgegaan. Zodra MWV meerdere waarden krijgt is er geen sprake meer van dat de waarden in de beide velden gelijk zijn en wordt de uitkomst ONWAAR. Mijn vraag is nu, kun je in een berekeningsveld stellen: Als één der waarden in MWV gelijk is aan Record_ID, dan is de uitkomst WAAR en anders ONWAAR ?

Beetje lastig formuleren, deze vraag, hopelijk is toch duidelijk wat ik bedoel. 

 

Link naar reactie

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik weet niet precies wat je wil bereiken, maar ik zou ook even de functies patterncount() en filtervalues() bestuderen.

Ik neem aan dat de mwv een lijstje is dat als foreign key functioneert en het record_id een primary key. Ik zou in dat geval wel altijd voor tekstvelden kiezen en niet voor getallen, anders zijn de resultaten van de koppeling niet voorspelbaar.

aangepast door hans erik
Link naar reactie
  • 0
Op 26-3-2018 om 17:17 zei Roger:

Heel smooth! Dank! Ik heb de functie nodig in de formule van voorwaardelijke opmaak, dus geen problemen met ongeïndexeerde velden. Maar zou je nog een toelichting kunnen geven hoe dit werkt, wat deze functie nu precies doet? Vooral het deel <> 0. 

Position geeft een getal terug. De positie waar FM B::Record_ID vindt in A::MWV. Als het niet wordt gevonden is dat nul.

De berekening moet waar of niet waar teruggeven, dus vandaar Position() <> 0.

rmw

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...