Jump to content
  • 0

Netwerkversie ja/nee.

Organeduc

Question

Posted

Op dit moment gebruik ik Filemaker 5 als een programma dat op verschillende werkplekken op een PC is geinstalleerd. Met die aldus geinstalleerde versie, benaderen we, soms dus ook vanuit 3 verschillende plekken een redelijk ingewikkeld programma (aantal gerelateerde bestanden dus). Het komt regelmatig voor, dat wanneer je in een groot bestand moet zijn, je echt een fors aantal seconden zit te wachten voor FM dat bestand geopend heeft. Dat is in het gebruik erg hinderlijk. Ook moeten soms medegebruikers bepaalde bestanden sluiten, wanneer jij zelf bestanden wil sluiten. Ook dat duurt soms behoorlijk lang. Ofschoon het netwerk dat we binnen onze organiisatie gebruiken behoorlijk snel is, vind ik het op deze wijze werken met FM erg hinderlijk.

Wellicht doe ik iets niet helemaal goed, gehoord hebbende de vele lovende reacties op FM en ook omdat ik eigenlijk niemand hierover hoor klagen.

Ligt de oorzaak voor dit ongemak wellicht in het single gebruik van FM op alle drie de werkplekken?

Is het daarom misschien nodig om een netwerkversie te gaan gebruiken? Wordt met een netwerkversie bedoeld, dat vanaf de server waar ook de redelijk grote bestanden op staan, het programma FM eveneens draait? Misschien is het antwoord simpelweg "ja". Toch ben ik er benieuwd naar. In het geval dat..... :oops:

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Filemaker client - server gebruikt een ander protocol dan de client - client verbindingen die je nu gebruikt. De client - server verbinding is zeer veel sneller.

Als je een serverversie aanschaft dan moet je op de client de bestanden openen via de host-functie. Het is NIET de bedoeling bestanden op de server te sharen en dan via windows de bestanden te localiseren en te openen - dat werkt heel traag.

Verder ben ik van mening dat het slimmer is om alle bestanden van een applicatie in één keer te openen en vervolgens niet meer te sluiten totdat je de sessie beëindigd. Het mogen er dan niet meer dan 50 bestanden zijn in jouw applicatie - ik adviseer je om de applicatie altijd te beperken tot maximaal 50 bestanden. Het openen van een bestand is relatief heel traag en dat kan je het beste maar één keer doen tijdens een sessie. Op deze manier voorkom je ook dat je (in de client - client situatie) op meerdere werkplekken bestanden host waardoor je moeilijk een werkplek af kunt sluiten. Zolang je in de client - client situatie werkt: alle bestanden openen vanaf 1 werkplek en daarna pas de andere werkplekken opstarten. De eerste werkplek kan het beste een plek zijn waar zo weinig mogelijk andere windows programma's draaien zodat de kan op een vastloper zoveel mogelijk wordt beperkt.

Al met al is jouw probleem best oplosbaar! Veel succes!

• 0
Posted
Als je een serverversie aanschaft dan moet je op de client de bestanden openen via de host-functie. Het is NIET de bedoeling bestanden op de server te sharen en dan via windows de bestanden te localiseren en te openen - dat werkt heel traag.

Dat werkt heel traag, zeg je. Maar dat is wel zachtjes uitgedrukt. Server-bestanden vanuit een client openen via file sharing is een absolute "Nono!" en een 100% waarborg op bestandscorruptie! Dus NOOIT doen!

Hier meer info: http://www.avd-ci.be/tip050.htm

Op Clarify is dit thema een tijd geleden verschillende keren behandeld. Uiteindelijk is de conclusie gevallen dat alles MOET verlopen volgens de white paper "Best Server practices" die te downloaden is van de FileMaker website.