Ga naar inhoud
  • 0

Probleem met calculatieveld


Pvdw

Vraag

Ik heb een  tabel Artikels een calculatieveld aangemaakt waar dat de kostprijs van een product verhoogd wordt met een bepaalde winstfactor dus dat word  dan de gewenste verkoopprijs.

Nu heb ik dit veld in een portaal geïmporteerd in tabel facturen.  Dus waar ik de verschillende verkochte artikels kan selecteren. Als ik nu toch een afwijkende verkoopprijs wil ingeven krijg ik de foutmelding "Deze bewerking kan niet worden uitgevoerd omdat dit veld niet kan worden gewijzigd"

Hoe komt dit en hoe zou ik dit kunnen verhelpen?

Link naar reactie

3 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
2 hours ago, Pvdw said:

Hoe komt dit

Het is een calculatieveld. In een calculatieveld kan nooit handmatig data worden ingevoerd.

2 hours ago, Pvdw said:

hoe zou ik dit kunnen verhelpen?

Voer een nieuw veld in. Geef dit het type getal en voer daar een eventueel afwijkende verkoopprijs in.

Pas de berekening voor je calculatieveld als volgt aan:

If (IsEmpty (verkoopprijs handmatig); kostprijs * winstfactor; verkoopprijs handmatig)

Zie in de bijlage hoe dit werkt.

verkoopprijs.fmp12

aangepast door Banach
Link naar reactie
  • 0

Super bedankt,

Voor je hulp en voorbeeld.

Het veld verkoopprijs waar de calculatie inzat. Heet nu bij mij richtverkoopprijs. Dus die prijs verandert naargelang de prijs van mijn grondstoffen veranderen. Ik heb naast dat veld in mijn portal het veld verkoopprijs gemaakt die ik handmatig kan bewerken. Nu wil ik op die prijs bv 2% korting geven. Maar daar zit ik vast. Ik heb het eerst geprobeerd met een kortingstabel aan te maken. Met 3 velden in nml. KortingstabelIDpk = automatisch nummeringsveld (idfield); En dan een veld Korting met vb. "2" in en in het volgende veld KortingFactor zet ik dan "0,98".

Dus als ik in mijn calculatieveld omzet in het zelde portal dan ("Aantal"  in mijn geval vaten*(Verkooprijs*TextAantal In mijn geval hoeveel Liter er in het vat zit)* KortingFactor) in dit geval "0,98". Dan zou ik die klant dus 2% korting geven op dat aantal.

Het probleem is als ik  via het veld Korting  ingesteld als Keuzeveld  met de geselecteerde lijst TblKortingstabel de 2% korting wil selecterer. Krijg ik steeds de melding dat ik dit veld niet kan veranderen. Moet ik dit op een andere manier aanpakken?

Ik heb hetzelfde probleem met het selecteren van Leveringsadressen die ik wil kunnen selecteren in mijn TblFacturen. Een klant kan bij mij verschillende leveringsadressen hebben en dat 

zou ik willen kunnen selecteren in mij Layout Facturen. Dus waar de factuur wordt aangemaakt.

Hopelijk kun jij mij hier ook bij helpen.

Groeten,

Philippe

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...