Ga naar inhoud
  • 0

FileMaker 17 is beschikbaar


menno

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Alles, Hans, ze hebben alles opgelost. Of toch misschien niet. Een beetje meer transparantie van FileMaker over welke bugs ze fixen zou inderdaad wel fijn zijn.

Toch “leuk” hoe FileMaker marketing met de product naam speelt, niet? Eerst heette FileMaker gewoon... FileMaker. Nu heeft het “pro” en “advanced” als aanhangsels, misschien komt daar binnen een paar jaar ook “turbo” bij of zo. Het was eigenlijk veel logischer om terug naar de basisnaam te gaan, maar nu rijden we allemaal met een Ferrari naar de bakker.

Hoe dan ook ben ik blij met deze client update. Gezien ik gemiddeld meer dan half mijn tijd spendeer in layout werk, lijkt die nieuwe benadering met geintegreerd info en object palet beter dan wat we hadden. Die palettes bleven nooit staan waar je ze gezet had, en stonden daardoor toch meestal in de weg op mijn 15 duims schermpje (maar dat is Apple’s interpretatie van “Pro” dezer dagen).

Ik ben heel benieuwd naar de bruikbaarheid van de nieuwe deployment command line tool. Als die goed werkt, gaan we met FileMaker echt een stap verder. Althans voor die klant-omgevingen waar er niet live kan/mag ontwikkeld worden. Hoogstwaarschijnlijk ook handig voor de developers onder ons die aan productising doen. Ik ben ook benieuwd naar jullie ervaringen.

De server versie is een beetje een rare release, met de functionaliteit verspreid over een oncomplete web interface, een oncomplete JSON admin interface en een command line interface waarvan FileMaker al jaren beweert dat die “deprecated” is, maar ‘m toch maar blijft uitbrengen. Omdat sommige dingen alleen maar dáár kunnen. Ik veronderstel dat dit een overgangsversie is. Hopelijk is de stabiliteit van de server Ok, dat is belangrijker. Die kramikkige manier waarop je als admin zaken moet instellen, die pak ik er wel bij.

Ik geef toe dat ik kritisch ben over wat FileMaker uitbrengt. Vroeger hielp ik graag met beta versies te testen. Dit pakte echter héél wat van mijn vrije tijd en volgens mij krijgen testers niet genoeg dialoog met development. Ik beperk mij vandaag door na release botweg te zeggen wat ik wel en niet goed vind.?

Link naar reactie
  • 0
1 hour ago, menno said:

Nee, maar je kan nu wel eindelijk "multiple-attachments" meesturen met send via smtp. Daar zullen veel mensen blij mee zijn.

Laat ik daar nou net een handige workaround voor ontwikkeld hebben mbv de BaseElements plugin. Ook voor HTML mail trouwens...

Maar voor FMGo werkt het nu ook toch?

Mijn favorite is de optie om scripts by name aan te sturen. Beetje lastig is dat dan alle gebruikers op FM17 moeten zitten natuurlijk, of je zou als (tijdelijke) workaround iets met DoScript moeten doen. Maar dan span je het paard een beetje achter de wagen.

Ik had gehoopt op SVG als graphic formaat in de css styles, ook een volgende keer dan maar?

aangepast door hans erik
Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden zei menno:

Nee, maar je kan nu wel eindelijk "multiple-attachments" meesturen met send via smtp. Daar zullen veel mensen blij mee zijn.

Dat is een goede ontwikkeling idd. 

@ hans erik: Interessant, die workaround voor HTML mail. Je maakt me nieuwsgierig. Pluginnetje?

 

Link naar reactie
  • 0

Hmmm, dat was toch nooit een echt probleem; eerst effe zippen en dan dat ene bestand meesturen. Of kan dat alleen op een Mac?

Maar het is wel handig dat je in FM17 zowel locatie als versnelling kunt uitlezen. Ik denk dat ik daarmee een app voor zelfrijdende auto's ga ontwikkelen want die anderen kunnen er niks van!

aangepast door Banach
Link naar reactie
  • 0
2 hours ago, Roger said:

Dat is een goede ontwikkeling idd. 

@ hans erik: Interessant, die workaround voor HTML mail. Je maakt me nieuwsgierig. Pluginnetje?

 

Ja, de BaseElements plugin, bijvoorbeeld. Die heeft een SMTP send functie met een HTML optie. Maar met andere plugins gaat het ook wel, bijv. de MBS plugin.

 

Link naar reactie
  • 0

Tragikomisch dat FileMaker zo verschrikkelijk geheim doet over hoe je de FileMaker Data Migration Tool kan downloaden. Deze voorgaande url is beveiligd met een developer login.

Ergens in de online FileMaker Help web site zit deze pagina begraven: https://fmhelp.filemaker.com/docs/edition/en/migration/ die je zonder credentials kan bekijken, maar hij bevat ook geen download links. Een zoek in de online help naar "data migration tool" levert ook niets op. 

Na een tijdje googelen kom ik er achter dat het alleen beschikbaar is voor geregistreerde developers. Ik kan FileMaker hier niet goed volgen. Als je geen geregistreerde developer bent, mag je niet professioneel proberen te werken? Maar FileMaker gaat wel iedereen een Advanced versie verkopen. FileMaker lijkt me hier 2 maten en 2 gewichten te hanteren.

Als dan de download link  https://fmdl.filemaker.com/DEVREL/sdk/ en de goeie bestandsnaam je gewoon toelaat om de command line tool zonder enige credential te downloaden, dan moet ik even glimlachen. Ik wil geen ruzie met FileMaker Inc., dus ga de links hier niet publiceren. Maar als ze de tool willen weg houden van ongeregistreerde developers zullen ze hier iets beter werk van moeten maken. :-)

Het niet beschikbaar maken van essentiele tools voor beter development, die misschien een soort van "job protectie" moet betekenen voor geregistreerde developers, vind ik niet de juiste mentaliteit. Je bent een goede developer omdat je iets kunt, niet omdat je beter gereedschap krijgt dan een ander.

Gewoon beschikbaar maken, FileMaker!

 

Link naar reactie
  • 0

Hmm, ik vraag me als zuinige Hollander het volgende af.

Tot nu toe had ik een FBA license, en kreeg daarmee een developer license van FMPA (plus de andere faciliteiten van FBA lidmaatschap, maar daar gaat het niet om). Daarnaast had/heb ik een Developer License, eigenlijk alleen om over een Dev.versie van Filemaker Server te kunnen beschikken, dwz de gekortwiekte versie, maar voor ontwikkelen en testen natuurlijk prima. Ik heb geen mensen op de loonlijst staan dus dat is OK.

Nu met FM17 krijg ik voor mijn FBA fee (het niet onaanzienlijke bedrag van €468,- per jaar), gelukkig veel meer: 5 licenties voor FMPA (ik kan nu gelukk,ig 4 mensen aannemen, nee serieus ik kan FMPA nu tegelijk op meerdere computers draaien) plus een licentie voor FileMaker Server (niet duidelijk is of dat een volledige licentie is, of eentje die toch weer beperkt is tot 3 sessies).

Even rekenen: nu hoef ik dus geen Developer licentie meer aan te houden.

Of toch wel? Als die SDK alleen voor Developers beschikbaar is...

Ik zal het allemaal in de komende tijd eens uitzoeken, maar wat mij intrigeert: zouden ze daar nou bij FMI over hebben nagedacht?

 

Link naar reactie
  • 0
11 hours ago, Peter Wagemans said:

Tragikomisch dat FileMaker zo verschrikkelijk geheim doet over hoe je de FileMaker Data Migration Tool kan downloaden. Deze voorgaande url is beveiligd met een developer login.

Volgens mij wordt die Migration Tool mogelijk gemaakt doordat FMI de interne structuur van de .fmp12 bestanden wat beter op orde heeft. Kennelijk is het nu mogelijk om fysiek onderscheid te maken tussen datablokken die de structuur, scripts en layouts bevatten en datablokken die de records bevatten.Je zag dat ook al in FM15 met 'truncate table', wat eigenlijk een soort 'data guillotine' is: je hakt in een klap de data met indexen en al van de tabel af. Voorwaarde is wel, dat je in het bestand zelf zit, je kunt Truncate Table niet op een remote datasource uitvoeren.

De Data Migration Tool gaat kennelijk iets verder het kopieert de datablokken van de ene oplossing naar de andere en mogelijk doet het dan ook nog wat slim naai- en verstelwerk zodat alles netjes op elkaar aansluit.

aangepast door hans erik
Link naar reactie
  • 0
Op 17/05/2018 om 08:43 zei hans erik:

Nu met FM17 krijg ik voor mijn FBA fee (het niet onaanzienlijke bedrag van €468,- per jaar), gelukkig veel meer: 5 licenties voor FMPA (ik kan nu gelukk,ig 4 mensen aannemen, nee serieus ik kan FMPA nu tegelijk op meerdere computers draaien) plus een licentie voor FileMaker Server (niet duidelijk is of dat een volledige licentie is, of eentje die toch weer beperkt is tot 3 sessies).

Even rekenen: nu hoef ik dus geen Developer licentie meer aan te houden.

Of toch wel? Als die SDK alleen voor Developers beschikbaar is..

De server licentie bij mijn FBA lidmaatschap is een 3 gebruikers versie. Ik wist niet dat je de client licentie op 5 machines kon draaien. Best wel symphatiek van FileMaker. Je bespaart hier inderdaad een Advanced licentie. We hebben nog steeds een zware site license hier in het bedrijf. Ik vraag me ook af of we daar niet mee kunnen stoppen. 

De (plug-in) SDK link is beschikbaar ALS je FBA lid bent. De FMDatamigration link is beschikbaar als je FBA lid bent.

Het lijkt me duidelijk dat FileMaker met hun FBA aanbod professioneel development willen stimuleren, door de client licentie is het eigenlijk een betere deal dan vroeger. Als je als developer een “1 man show” bent, heb je al het noodzakelijke in huis ermee.

Link naar reactie
  • 0
Op 16/05/2018 om 16:50 zei Banach:

Hmmm, dat was toch nooit een echt probleem; eerst effe zippen en dan dat ene bestand meesturen. Of kan dat alleen op een Mac?

Zippen kan op windows ook, maar dan moet er wel even command-line zip-executable (zip.exe, 7z.exe etc.) in de windows directory worden neergezet. Bij één van mij klanten heb ik dat ook gebruikt, omdat zij héél af en toe kans zien een rapportage te maken die groter is dan 5Mb

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...