Ga naar inhoud

Data-API v17 versus v16


menno

Aanbevolen berichten

De data-api is nu uit de testfase. Vandaag wat mee aan het rommelen geweest en er zijn nogal wat dingen gewijzigd. Het is zelfs zo dat waneer je een toepassing hebt gemaakt voor het gebruik van da data-api in FMS16, dat je deze niet kan gebruiken op FMS17. Je zal eerst het een en ander moeten gaan aanpassen.

 

De eerste verandering waar je tegenaan loopt is dat het eindpunt is gewijzigd. Dat was:

https://<serveradres>/fmi/rest/api/

+  in de payload een willekeurige layout met je username en -password. Een beetje zoals dat ook met cwp gebeurt.

Dit is gewijzigd in:

https://<serveradres>/fmi/data/

Om in te loggen moet je daaraan toevoegen:

v1/databases/<bestandsnaam>/sessions

(voorheen was dat:  auth/<bestandsnaam> )

en in de header zet je dan de authorisatie met:

-H "Content-Type: application/json" -H "Authorization: Basic <base64 encoded user:password combi>"

(voorheen wat dat de Content-Type)

Een en ander kan je nakijken in de documentatie die op je server aanwezig is:

https://<serveradres>/fmi/data/apidoc/

 

Overige nieuwe features:

Je kan op diverse manieren scripts laten uitvoeren bij Create, Update, Find en Delete en bestanden uploaden naar een container-veld.

Verder is het mogelijk om in te loggen met oAuth, maar daar zijn we een paar restricties en ik heb dat nog niet geprobeerd.

 

Bottom-line: interessante vernieuwingen, maar voordat je je klant omzet van 16 naar 17 én je gebruikt de DataAPI, moet je wel even de routines die je hebt gemaakt nalopen en werkend maken voor FMS17

 

Link naar reactie

Wat ik niet helemaal begrijp is de licentie structuur. FMI geeft aan dat per gebruiker per maand er een limiet is van 2 GByte download, en dat die limiet per jaar optelt. Met andere woorden: elke gebruiker kan 240GByte downloaden in de loop van een jaar. Als ik dat in de eerste maand al doe en daarna niks meer: prima.

Maar toch.

In de eerste plaats is 2 GByte per maand niet zoveel als het lijkt. Als je ook containervelden meeneemt kan het hard gaan. Via de dataAPI kun je geen media streamen, en mogelijk is het downloaden van een PDF van 12 MByte via de data API ook niet echt praktisch, dus in de praktijk kon dit wel eens meevallen.

Maar hoe bepaalt FMI het aantal gebruikers voor de API? Ik kan toch een externe applicatie (geschreven in C++ of whatever) toegang geven tot mijn FileMaker data via de API? Dat zou net zo gaan als via ODBC of PHP, alleen met een andere techniek. Maar ik hoef voor zo'n gebruiker toch geen aparte FileMaker licentie aan te schaffen?

Ik vraag me af of ze daar wel over nagedacht hebben.

Link naar reactie
1 hour ago, Infomatics said:

Containers tellen niet mee met de 2GB dus dat is geen probleem. je zou zelfs dan grote blokken tekst in containers kunnen stoppen als dat een probleem is.

Volgens mij kijken ze naar het aantal gebruikers in een licentie x 2 GB per maand.

 

Dat zou dus betekenen dat de server alleen het cumulatieve dataverkeer bijhoudt, niet per user apart.

En hoe gaat dat dan met API connecties? De REST API maakt verbinding, haalt wat data op of levert wat af en is dan weer weg, net als bij PHP. Er wordt geen 'sessie' onderhouden. Stel dat ik een FMserver heb met 5 users, en die zijn allemaal tegelijk aangelogd. Kan ik dan met de DataAPI vanuit een willekeurige client (Filemaker of iets anders) nog gegevens afleveren en ophalen? Of telt de DataAPI ook als een user?

Link naar reactie

uit de 'Veelgestelde vragen over FileMaker-gebruikerslicenties'  op de koop pagina van de FM website:

Hoeveel gegevensoverdracht krijg ik bij FileMaker Data API voor elke FileMaker-licentie voor gebruikers/gelijktijdige verbindingen/sites?

Alle binnenkomende gegevensverzoeken hebben een onbeperkte API-gegevensoverdracht. Een FileMaker-gebruikerslicentie is inclusief 2 GB aan uitgaande API-gegevensoverdracht per licentie per maand of een totaal van 24 GB per jaar, per licentie die door meerdere gebruikers kan worden gedeeld. Indien gewenst kan extra uitgaande gegevensoverdracht worden toegevoegd. Elke aanvullende aanschaf van API-gegevens biedt 2 GB uitgaande API-gegevensoverdracht per licentie per maand (24 GB per jaar). De toegewezen jaarlijkse API-gegevensoverdracht kan naar rato worden toegekend op basis van de einddatum van uw contract. De totale API-gegevensoverdracht wordt verdeeld over alle FileMaker Servers op een gebruikerslicentie (of sitelicentie, indien van toepassing).

 
Kan ik extra API-gegevensoverdracht verkrijgen zonder aanvullende gebruikers/gelijktijdige verbindingen/seats toe te voegen?

Ja. U kunt aanvullende API-gegevensoverdrachtunits aanschaffen van 2 GB per gebruikerslicentie, per maand door contact op te nemen met de afdeling Verkoop of uw eigen reseller. 

 
Hoe worden API-gegevens verbruikt?

De binnenkomende FileMaker Data API-gegevensoverdracht is onbeperkt. Gegevens worden verbruikt wanneer uitgaande gegevens worden overgedragen van uw FileMaker-clients die worden gehost op FileMaker Server. 

 
Tellen containergegevens mee voor het gegevensverbruik van de Data API?

Nee, containergegevens tellen niet mee. 

 
Wat gebeurt er wanneer ik mijn API-gegevenslimiet bereik?

Wanneer u de FileMaker Data API-limiet van uw licentie (bijna) hebt bereikt of overschrijdt, dan ontvangt u hierover berichten via de Admin Console van uw FileMaker Server.

 

 

Link naar reactie

Ja, ik begrijp dat het allemaal te lezen valt in de FAQ. Dat van die containervelden had ik gemist, waarvoor dank.

Wat ik dus hieruit begrijp is dus bijvoorbeeld:

- je hebt een FM licentie voor 10 users en een quota van 240 GBtye (12 x 2 x 10) per jaar.

- je kunt met 10 FMPA, FMGo of WebDirect gebruikers tegelijk aangelogd zijn, de 11e krijgt een melding dat ie later terug moet komen.

- 'clients' die connecten via de DataAPI (bijvoorbeeld een webservice) hebben gewoon toegang, maar de download gaat van het quotum af.

Scripts die vanuit de DataAPI uitgevoerd worden hebben uiteraard maar een beperkte functionaliteit, het speelt zich allemaal immers op de server af, buiten het zicht van wie dan ook. Maar je kunt bijvoorbeeld zo'n script een gebruiker laten aanmaken of een re-login doen. Dat kan nodig zijn voor anonieme gebruikers, of mensen die zichzelf aanmelden.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...